- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ابزار خانگی تشخیص سرطان پستان به کمک موبایل، برنده جایزه طراحی شد

ابزاری که به زنان کمک می‌کند در خانه سرطان پستان را تشخیص بدهند، برنده جایزه جیمز دایسون در بریتانیا شده است.
دات‌پلات نام این ابزار است، و کمک می‌کند که زنان در خانه تغییرات بدن خود را ثبت کنند و از طریق اپلیکیشن موبایل متوجه تغییرات احتمالی بشوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سرطان پستان، مرگبارترین سرطان زنان در دنیاست و به رغم اهمیت تشخیص زودهنگام در افزایش شانس بهبودی مبتلایان به این سرطان، بسیاری از زنان آزمایش‌های معمول بررسی بدن یا خودآزمایی را در خانه انجام نمی‌دهند.

متخصصان بهداشتی از این اختراع استقبال کرده‌ و در عین حال هشدار داده‌اند که این ابزار نباید جایگزین مراجعه به پزشک شود.

کاربران با کمک این ابزار و ثبت اندازه و شکل پستان خود، نقشه نیم‌تنه بالای بدنشان را در اپلیکیشن ثبت می‌کنند و دسته ابزار را روی سینه خود فشار می‌دهند. امواج صوتی، ماهی، یک بار برای ثبت ترکیب بافت پستان استفاده می‌شود و در صورت هرگونه تغییر یا وضعیت غیرطبیعی مشکوک، به کاربر توصیه می‌شود که به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کند.
فناوری این وسیله بسیار شبیه ماموگرافی یا سونوگرافی است که برای زنان بالای ۵۰ سال که نگران یک توده در پستان هستند، انجام می‌شود.
دکتر فرانکی جکسون-اسپنس، متخصص سرطان، می‌گوید: «بدیهی است که این وسیله در مراحل اولیه توسعه است؛ بنابراین باید مرتب با دستگاه‌های نظارتی پزشکی مورد بررسی قرار بگیرد که اطمینان حاصل شود برای یافتن سرطان پستان کافی است. اما این جایگزین مراجعه به پزشک نیست و هیچ چیز را تشخیص قطعی نمی‌دهد.»

هرچه بافت سرطانی زودتر تشخیص داده شود، برای درمان بهتر است.
احتمال زنده ماندن پنج ساله بعد از درمان سرطان پستان در مرحله اول پیشرفت، حدود ۹۵ درصد است اما وقتی سرطان پستان وارد مرحله ۴ می‌شود، این نرخ به ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.
هر سال ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در بریتانیا بر اثر سرطان پستان می‌میرند.
فقط یک درصد موارد سرطان پستان مربوط به مردان است.
به گزارش موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا و انجمن اطلاع‌رسانی درباره سرطان پستان به نام کوپا فیل، ۶۴ درصد زنان ۱۸ تا ۳۵ ساله به طور مرتب پستان خود را آزمایش یا خودآزمایی نمی‌کنند.
دکتر جکسون-اسپنس می‌گوید: «مهم است که خودتان پستان‌تان را بررسی کنید از جمله زیر بغل تا استخوان ترقوه.»
البته فقط یافتن توده‌ها نیست که اهمیت دارد.
مانویت بسرا، مدیر سلامت انجمن «برست کنسر ناو» به بی‌بی‌سی می‌گوید: «علایم دیگری برای یافتن بیماری وجود دارد. از جمله ترشحات نوک پستان یا فرورفتگی و چروکیدگی پوست پستان.»
او اضافه می‌کند: «در حالی که اکثر تغییرات پستان از جمله توده‌ها، سرطانی نیستند، مهم است که در صورت مشاهده هر تغییری در پستان که برای شما جدید و غیرعادی است، در اولین وقت با پزشک‌تان تماس بگیرید، زیرا هرچه زودتر سرطان تشخیص داده شود، احتمال درمان موفق بیشتر است.»
دبرا بابالولا و شفالی بوهرا، فارغ‌التحصیلان مهندسی طراحی نوآورانه از امپریال کالج لندن و رویال کالج آو آرت، به طور مشترک دات‌پلات را طراحی کرده‌اند. پس از آنکه خانم بوهرا بعد از تمرین در باشگاه ورزشی متوجه یک گره غیرمعمول در یکی از پستان‌های خود شد، آن دو ساخت دستگاه را شروع کردند. گره غیرمعمول البته بی‌خطر بود.
او توضیح می‌دهد: «ما شروع کردیم به صحبت با بسیاری از متخصصان کلینیک‌ها و زنان.»
خانم بابالولا ادامه می‌دهد:‌‌ «متوجه شدیم که زنان دنبال راهی هستند که نه تنها به آنها بگوید چه باید انجام بدهند، بلکه به آنها یاد دهد چگونه و چرا قرار است خودآزمایی پستان انجام شود.»
«ما جایگزین متخصصان پزشکی نیستیم، فقط به زنان این توانایی را می‌دهیم که خودشان با اطمینان خودآزمایی کنند.»
دات‌پلات، حالا وارد مرحله بین‌المللی جایزه جیمز دایسون می‌شود که قرار است برنده‌اش در ۱۶ نوامبر اعلام شود.
موسسه برگزار‌کننده در توصیف جایزه بین‌المللی طراحی می‌گوید این جایزه‌ای است که از نسل بعدی مهندسان طراحی تجلیل و آنها را تشویق می‌کند.
از هر پنج مخترع این جایزه، یک نفر اختراع خود را تبدیل به ایده تجاری و اجرا می‌کند.

انتهای پیام