- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محققان ایرانی در بهبود پارکینسون با پیوند سلولهای بنیادی در مدل حیوانی/تولید هورمون تحریک کننده تخمدان با هدف درمان ناباروری

رئیس پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان از موفقیت محققان این پژوهشگاه در تولید سلول پیش ساز دوپامینرژیک مشتق از سلول بنیادی رویانی با هدف استفاده در روند بهبودی مبتلایان به پارکینسون در مدل حیوانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر بهاروند که در نشستی علمی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه سخن می گفت با اشاره به ابتلای حدود ۲۵۰ هزار نفر به پارکینسون در ایران گفت: محصول سلولی تولیدی محققان پژوهشگاه رویان برای درمان پارکینسون موسوم به دوپاسل در فاز حیوانی با موفقیت آزمایش شده و امیدواریم فاز بالینی طرح را سال آینده آغاز کنیم.

وی در ادامه از انعقاد قرارداد تولید پروتئین نوترکیب دارویی FSH با یک شرکت داروسازی در روز گذشته خبر داد و گفت: این پروتئین نوترکیب به عنوان هورمون تحریک کننده تخمدان در درمان ناباروری کاربرد دارد.

بهاروند یکی دیگر از محصولات سلولی پژوهشگاه رویان را «رویین شیت» عنوان کرد که یک ورقه سلولی کراتینوسیت (سلول اصلی سازنده روپوست) است و در درمان سوختگی کاربرد دارد.

وی با اشاره به شیوع سالانه ۱۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر سوختگی در دنیا گفت: قیمت مشابه خارجی «رویین شیت» حدود هزار و ۵۰۰ دلار است. علاوه بر این محصول سلولی دیگری به نام «رویین گرف»(پوست زنده دولایه) در پژوهشگاه رویان تولید شده که در درمان زخم های دیابتی کاربرد دارد. قیمت مشابه خارجی این محصول هم دو هزار و ۵۰۰ دلار است.

انتهای پیام