جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

انتشار مقاله محققان ایرانی در برترین مجله ویروس‌شناسی جهان/جداسازی ویروس میمونی سرطانزا از کودکان بیمار

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49316
یکشنبه، ۲۳ مرداد، ۱۴۰۱ | 14:55

انتشار مقاله محققان ایرانی در برترین مجله ویروس‌شناسی جهان/جداسازی ویروس میمونی سرطانزا از کودکان بیمار

مقاله محققان ایرانی در زمینه جداسازی یک ویروس سرطانزا از کودکان مبتلا به بیماری تنفسی در برترین مجله ویروس‌شناسی جهان  منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این مقاله با عنوان «جداسازی ژنوم ویروس sv40 در کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی» (
Simian virus 40 DNA in immunocompetent children with respiratory disease) با مسئولیت دکتر بهمن عابدی کیاسری، عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دکتر سینا سلاجقه از دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری فاطمه هدی فلاح و محمد کاظم کوهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و محققانی از کشورهای مصر و برزیل در مجله journal of medical virology با ضریب تأثیر ۲۰.۶ به چاپ رسیده است.

دکتر بهمن عابدی کیاسری گفت: ویروس (۴۰ simian vacuolating virus) sv40 ویروس ایجادکننده واکویل در میمون بوده که اولین بار در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳ از طریق واکسن‌های فلج اطفال آلوده به این ویروس به کودکان منتقل شد. جداسازی این ویروس در حال حاضر از کودکان نشان‌دهنده این است که این ویروس در حال حاضر در جمعیت انسانی در گردش است. جداسازی آن در بیماران تنفسی نشان می‌دهد که احتمالاً مسیر انتقال ویروس به انسان، تنفسی بوده و می‌تواند در ایجاد درگیری‌های فوقانی و تحتانی دستگاه تنفس مؤثر باشد. ضمناً این ویروس سرطان‌زا نیز است.

این ویروس در سال ۲۰۱۱ نیز توسط دکتر بهمن عابدی کیاسری در انگلستان در بیماران پیوندی با نقصان عملکردی کلیه نیز جدا شد که گزارش آن در مجله اسکاندیناویایی بیماری‌های عفونی منتشر شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بازنگری در ساختار تحقیقاتی موسسه رازی در راستای تولید واکسن های نسل جدید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها