- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

با اعلام عزای عمومی در بیجار؛ پیکر فیزیکدان فقید دانشگاه کردستان در زادگاهش به خاک سپرده شد

پیکر زنده یاد استاد محمدرضا ستاره، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه کردستان، امروز دوشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱ با حضور استاندار کردستان و جمع زیادی از مردم بیجار تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پیکر مرحوم ستاره، صبح امروز از مقابل بیمارستان امام حسین(ع) به همراه رژه خودرویی تا آرامگاه باغ رضوان بیجار بدرقه شد.

به همین جهت امروز در بیجار روز عزای عمومی اعلام شده است.

اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان در مراسم وداع دانشگاهیان کردستان با پیکر استاد فقید دکتر محمدرضا ستاره اظهار کرد: تسلیت برای از دست دادن چنین شخصیت بزرگ و نام‌آوری که مایه مباهات جامعه علمی کشور بود، کار سختی است.

وی افزود: فقدان دکتر محمدرضا ستاره، دانشمند برجسته فیزیک برای همه ما سخت و برای جامعه علمی کشور و خانواده وی بسیار سخت‌تر است. بسیار متأسف هستم از اینکه شاهدیم شخصیت‌های علمی و سرمایه‌های بزرگ ما به این راحتی در جاده‌های مرگ استان از بین می‌روند.

استاندار کردستان، بیان کرد: از دست دادن این شخصیت‌ها، هزینه سنگینی است که با هیچ هزینه مادی نمی‌توان قیاس کرد و امیدواریم در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

زنده یاد ستاره که از سال ۱۳۸۰ تاکنون عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه کردستان بود، متولد ۲۷ بهمن ۱۳۵۲ در محله ریگ سیاه بیجار بود و دکتری خود را در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه صنعتی شریف در زمینه فیزیک نظری اخذ کرده بود. عنوان رساله دکتری وی «اثر کازیمیر درکیهان شناسی» بود.

از جمله افتخارات و جوایز پروفسور ستاره می توان به کسب مقام نفر اول جشنواره جوان خوارزمی در مقطع دکتری در سال ۱۳۸۰، رتبه سوم جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۳ در پژوهش های بنیادی، رتبه اول پژوهشگران برتر کشور در علوم پایه در سال ۱۳۸۸، نگارش مقاله با بیشترین ارجاع در رشته فیزیک در سال ۱۳۸۷، کسب مدال نقره انیشتین از طرف یونسکو، کسب عنوان دانشمند برتر جهان اسلام در سال ۱۳۸۸و قرار گرفتن در فهرست سرآمدان علمی کشور در  سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اشاره کرد.

مرحوم استاد ستاره

تالیف بیش از ۳۰۰ عنوان مقاله در مجلات معتبر بین المللی و تربیت ده ها دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک از خدمات ماندگار ایشان به جامعه علمی کشور است. بسیاری از دانشجویان وی امروزه عضو هیات علمی دانشگاه­های کشور هستند.

ایشان دارای شاخص هرش ۵۲ بوده و مقالات وی بیش از ۱۱ هزار ارجاع دریافت کرده اند که از این نظر در بین فیزیکدانان ایرانی جایگاه رفیعی دارد.

مرحوم ستاره، اول خرداد امسال در سانحه رانندگی جاده دیواندره – بیجار مصدوم و به تهران منتقل شد که بعد از یک ماه درمان ناموفق، یازدهم تیرماه به دیدار حق شتافت.

دیده بان علم ایران هم درگذشت این فیزیک پیشه فقید را به خانواده و دوستداران ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می گوید.

انتهای پیام