سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

شیوه نامه تعیین پایان‌نامه های محصول‌محور علوم پزشکی تدوین شد/حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی از پایان نامه های محصول محور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49219
یکشنبه، ۵ تیر، ۱۴۰۱ | 13:16

شیوه نامه تعیین پایان‌نامه های محصول‌محور علوم پزشکی تدوین شد/حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی از پایان نامه های محصول محور

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به حمایت این وزارتخانه از پایان‌نامه‌های محصول‌محور تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از تدوین شیوه‌نامه ای برای ایجاد وحدت رویه در تعیین و ارزشیابی این قبیل پایان‌نامه‌ها خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدرضا منظم با اعلام این خبر گفت: این طرح مختص دانشجویان کارشناسی ارشد و PhD است. شیوه‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌های محصول محور تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با جزئیات مشخص جهت آگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه انجام یک پایان‌نامه نیاز به تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه دارد و هدف دفتر هم تقویت این تعامل است، گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌ها فقط به مقاله منجر می‌شدند، اکنون اگر پایان‌نامه‌ای در کنار مقاله به محصول منجر شود، استقبال کرده و آن را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

منظم با بیان این‌که وقتی بر محصول‌محور بودن تاکید می‌کنیم، منظورمان فقط محصول قابل لمس نیست، گفت: هر مسیری که در یک پایان‌نامه و تحقیق انجام شود و بخشی از نیاز جامعه را رفع کند، چه دستگاه باشد یا دستورالعمل، نرم افزار، راه‌حل بهبود یک فرآیند و غیره به آن عنوان محصول محور اطلاق می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد دستورالعمل عملیاتی برای اجرای پایان‌نامه محصول‌محور از سوی وزارت بهداشت، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی، نگاه‌های متفاوتی نسبت به پایان‌نامه محصول‌محور دارند. در وزارت‌خانه وظیفه خودمان می‌دانیم برای ایجاد یکپارچگی در این زمینه شیوه‌نامه‌ای تهیه کنیم که از دو جهت حائز اهمیت است. ابتدا ادبیات و زبان مشترک این حوزه است که انتظار می‌رود همه دانشگاه‌ها تصور یکسان و مشابه آنچه ما در وزارتخانه مورد نظرمان است، نسبت به موضوع داشته باشند. چون قرار نیست فقط با تغییر اسم این اقدام محدود شود، بلکه باید تاثیر آن نیز قابل مشاهده باشد. نکته بعدی ایجاد وحدت رویه در ارزشیابی پایان‌نامه‌های محصول محور در دانشگاه‌هاست تا تنوع سلایق آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در شیوه‌نامه هر دو جنبه لحاظ شده و شاخص‌هایی هم برای داخل دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده گفت: محورهای سطح فناوری، سطح فنی، نیاز بازار، رفع مشکل جامعه و غیره در اختیار دانشگاه است و در بازه صفر تا ۱۰۰ امکان امتیازدهی وجود دارد. طبق شیوه‌نامه، پایان‌نامه‌ای محصول محور است که حداقل ۶۰ امتیاز کسب کند و به این ترتیب امکان ارجاع به وزارت بهداشت را کسب می‌کند.

وی به مراحل ارزیابی پایان‌نامه‌های محصول محور در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: درخواست‌ها به کمیته تخصصی ارائه می‌شود تا امتیازات دانشگاه‌های مختلف را هم وزن و هم سطح کند تا تمام پایان‌نامه‌های ارسالی به صورت یکپارچه و با نگاه یکسان مورد ارزیابی قرار گیرند. در وزارتخانه اصلا به جزئیات پایان‌نامه توجه نمی‌شود، زیرا تمامی اقدامات با دقت و طی فرآیند طولانی درون دانشگاه‌ها انجام شده است. در معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت هم هدف اصلی حمایت از دانشگاه علوم پزشکی است که در جهت توسعه پایان‌نامه‌های محصول‌محور با برنامه‌ریزی مدون فرهنگ‌سازی کرده است.

منظم افزود: در کمیته ابتدا پروفایل استاد راهنما بررسی می‌شود، با توجه به اینکه چه سابقه فناورانه‌ای در کارنامه استاد موجود است؛ این نکته ثابت می‌کند چقدر تجاری‌سازی آن پایان‌نامه محتمل است. دومین مسئله مصوبه شوراهای مرتبط دانشگاه علوم پزشکی به همراه جداول امتیازات است، سومین نکته میزان مشارکت بیرونی است که از امتیاز بالایی هم برخوردار است؛ سفارش‌دهنده طرح چقدر در آن سرمایه‌گذاری کرده است. هرچه میزان مشارکت بالاتر باشد، میزان امتیاز نهایی هم بالاتر خواهد بود.

به گفته وی، حاصل‌ضرب وزن‌دهی وزارتخانه با امتیازی که دانشگاه داده است، امتیاز نهایی پایان‌نامه را تشکیل می‌دهد و به ازای هر امتیاز یک میلیون تومان به دانشگاه علوم پزشکی حمایت اعطا می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش تبصرة ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» منتشر شد

نگاهی متفاوت به پشت پرده پدیده پایان‌نامه نویسی/پایان‌نامه‌نویسان، ظهور «پرولتاریای پژوهشی جدید»/پایان‌نامه نویسی که سالی ۱۰۰ پایان‌نامه می‌نویسد!

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

چاپ کاغذی پایان نامه ها و تکالیف آموزشی ممنوع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها