سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

شناسایی محل دقیق تاثیر میدان‌های مغناطیسی در سلول توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49200
دوشنبه، ۳۰ خرداد، ۱۴۰۱ | 10:40

شناسایی محل دقیق تاثیر میدان‌های مغناطیسی در سلول توسط محققان ایرانی

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ضمن بررسی تأثیر میدان‌های مغناطیسی بر همه سلول‌های بدن به محل دقیق اثر این میدان‌ها در درون سلول پی بردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید پیمان شریعت‌پناهی، عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک (IBB) دانشگاه تهران گفت: با توجه به پیشرفت وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن همراه و همچنین گسترش خطوط برق در سراسر دنیا، انسان‌ها در حال حاضر در معرض میدان مغناطیسیِ حاصل از این تجهیزات هستند. با توجه به شدت کمِ این میدان‌ها، در دهه‌های گذشته تصور می‌شد که این میدان‌ها بر موجودات زنده تأثیری ندارند. نخستین اثرات مربوط به میدان‌های مغناطیسیِ ضعیف در مسالۀ مهاجرت پرندگان با استفاده از میدان مغناطیسی زمین مشاهده و این موضوع به یکی از مصادیق علمیِ نوین به نام زیست‌شناسیِ کوانتومی بدل شد.

عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران درباره نتیجه تحقیقات جدید در حوزه تأثیر میدان‌های مغناطیسی بر بدن انسان، اظهار کرد: پژوهش جدید محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان داد که این میدان‌های مغناطیسی، هرچند ناچیز، بر روی همۀ سلول‌ها، کوچک‌ترین جز بدن انسان، می‌تواند اثرگذار باشد.

دکتر شریعت‌پناهی افزود: در این مطالعه، محل اثر این میدان‌ها در درون سلول نیز مشخص شد. این میدان‌های مغناطیسی بر روی مکانی از سلول اثر می‌گذارد که کارخانۀ تولید انرژی سلوی (میتوکندری) است.
وی توضیح داد: با کشف این مکانیسمِ اثرگذاری، نشان داده شد که میدان‌های مغناطیسی، هرچند با شدت بسیار کم، نه تنها بر پرندگان مهاجر، بلکه می‌توانند بر روی تمام جانداران و از جمله انسان اثر بگذارند. این موضوع می‌تواند مصداقی جدید در علم زیست‌شناسیِ کوانتومی باشد که در آن پدیده‌های زیستی نه تنها توسط فیزیکِ کلاسیک بلکه به وسیلۀ قوانین غیرمنتظرۀ کوانتومی توضیح داده می‌شوند.
عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک (IBB) تاکید کرد: این موضوع ضمن هشدار سلامت در استفاده از ابزارهای الکتریکی مدرن، می‌تواند نویددهندۀ استفاده از این میدان‌ها در درمان بیماری‌های مختلف باشد.
نتایج تحقیقات حاصل شده درباره درباره گستره و محل دقیق اثر میدان‌های مغناطیسی در بدن، نتیجه سه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکتری دانشجویان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها