پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

موفقیت دو محقق ایرانی در نروژ: ساخت پاک ترین توربین گازی جهان با آلایندگی صفر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49195
شنبه، ۲۱ خرداد، ۱۴۰۱ | 13:20

موفقیت دو محقق ایرانی در نروژ: ساخت پاک ترین توربین گازی جهان با آلایندگی صفر

محققان دانشگاه Stavinger نروژ به رهبری پروفسور محسن اسدی و با همکاری ریحانه بنی حبیب، فلو دکتری این دانشگاه موفق به ساخت نخستین توربین گازی با سوخت هیدروژن خالص شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از نیواطلس، در حال حاضر یک نیروگاه گازی کوچک با استفاده از این توربین ۱۰۰ درصد هیدروژن سوز در دانشگاه استاوینگر راه اندازی شده که گرما، برق و آب گرم مورد نیاز را تامین می کند. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد توربین های گازی با گاز طبیعی کار می کنند که اگر چه آلودگی پایینتری نسبت به سایر سوختهای فسیلی دارد اما همچنان موجب آلودگی هوا می شود.

اسدی و همکارانش با ایجاد تغییراتی در سیستم توربین های گازی و سامانه های سوخت و زیرساخت گاز طبیعی، امکان تولید توربین‌هایی با آلایندگی صفر را فراهم کرده اند.

در تلاش برای رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰، توربین‌های گازی یا باید با شرایط جدید سازگار شوند یا کنار گذاشته شوند؛ لذا چندین شرکت فناوری از جمله جنرال الکتریک به دنبال ایجاد تغییرات در توربین‌های گازی برای سوزاندن هیدروژن سبز به عنوان منبع سوخت پاک هستند. جنرال الکتریک بیش از ۱۰۰ توربین دارد که با حداقل ۵ درصد سوخت هیدروژن بر حسب حجم کار می‌کنند و قصد دارد در آینده از سوخت ۱۰۰ درصد هیدروژنی استفاده کند.

پروفسور اسدی، سرپرست این گروه تحقیقاتی با بیان این که با ساخت این توربین رکورد جهانی احتراق هیدروژن در میکرو توربین‌های گازی شکسته شده است خاطرنشان کرد: هیچ‌کس قبلاً قادر به ساخت چنین توربینی در این سطح نبوده است. بازده راه اندازی توربین گازی با هیدروژن تا حدودی کمتر از توربین‌های گازسوز خواهد بود. تحقیقات گروه ما نه تنها بر تنظیم محفظه احتراق برای هیدروژن، بلکه بر تطبیق سیستم سوخت و زیرساخت گاز طبیعی موجود برای مدیریت این گاز بسیار متفاوت متمرکز بود.»

استاد محسن اسدی (نفر اول از سمت چپ)، مهندس Bjarte Hetlelid (وسط) و ریحانه بنی حبیب

قبل از اینکه استفاده از این نوع توربین‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شوند، قیمت هیدروژن سبز باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. اخذ مالیات بر کربن باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش تمایل به استفاده از توربین‌های هیدروژن سوز می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چرخش توربین گازی نیروگاه ها با محصولات نسوز ایرانی

بومی‌سازی ابزار دقیق توربین‌های صنایع نفت و گاز در کشور

فناوری توسعه مخزن نفتی «کوپال» به ایران منتقل می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها