جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

در مراسم سالگرد استاد عنوان شد: بیشترین تخصیص اعتبارات پژوهشی در تاریخ بودجه کشور به همت دکتر قره یاضی محقق شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49172
دوشنبه، ۱۶ خرداد، ۱۴۰۱ | 11:29

در مراسم سالگرد استاد عنوان شد: بیشترین تخصیص اعتبارات پژوهشی در تاریخ بودجه کشور به همت دکتر قره یاضی محقق شد

رییس سابق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش و پیگیری ویژه مرحوم قره‌یاضی برای افزایش اعتبارات پژوهشی کشور اعلام کرد: بالاترین سهم اعتبارات تخصیص یافته به پژوهش از تولید ناخالص ملی در دوره مدیریت دکتر قره یاضی محقق شد که در قبل و پس از این دوره بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر نوبخت که شامگاه یکشنبه در مراسم بزرگداشت سالگرد درگذشت دکتر بهزاد قره‌یاضی، موسس و استاد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پیشگام زیست فناوری کشاورزی ایران سخن می‌گفت با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: سابقه آشنایی و ارتباط من با مرحوم قره‌یاضی به ۳۵ سال قبل بر می‌گردد که در انجمن اسلامی دانشگاه گیلان فعالیت داشتند و این دوستی طی دوره تحصیل ایشان در خارج و بعد از آن فعالیت های مدیریتی و اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی ادامه پیدا کرد. خاطرم هست که در دوره‌ مسئولیتم در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دکتر قره‌یاضی بارها با خانم دکتر خوش خلق سیما – رییس اسبق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی – برای تقویت اعتبارات زیست فناوری و پژوهشگاه به مجلس می‌آمدند.

وی افزود: در دوره‌ای هم که در مرکز پژوهش‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بودم از دکتر قره‌یاضی برای مدیریت بخش فناوری‌های نوین دعوت کردم و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم از ایشان خواستم مسوولیت اعتبارات مراکز آموزش عالی و پژوهش و فناوری را برعهده بگیرند. دکتر قره‌یاضی در این دوره به نحو شایسته ای مسوولیت خود را در قبال دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انجام داد و با مباحثات و پیگیری های فراوانی که داشت توانست سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی را به سطحی برساند که در تاریخ برنامه و بودجه کشور قبل و بعد از او بی سابقه است.

نوبخت خاطر نشان کرد: فقدان دکتر قره یاضی در زمانی که کشور بیش از همیشه به دانش و توانمندی‌ها و تجارب فرزند دانشمندش نیاز دارد، بسیار دردناک است ولی باورهای وحیانی ما و این آیه شریفه که «وَلِکُلِ‏ّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَایَسْتَقْدِمُونَ» (و برای هر گروهی مدت سررسید معینی است، پس زمانی که مدت ایشان به سررسد، ساعتی پس و پیش نمی شود)
حقیقت را روشن کرده که همه ما در زمانی مقرر، رفتنی هستیم و در واقع این زندگی گذرا، جز آزمایشی برای ما نیست، همان طور که در آیه شریفه دیگری آمده که «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» (و قطعاً شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، زيان مالى و جانی و كمبود محصولات، آزمايش مى كنيم و صابران در اين حوادث و بلاها را بشارت بده). همانگونه که دانشمندان اصلاح نباتات، مقاومت واریته‌های مختلف یک محصول را می سنجند تا مناسبترین واریته را انتخاب کنند، دنیای فانی نیز محلی برای امتحان ما و برگزیدن شایسته‌ترین و ثابت قدمترین انسان‌هاست.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید به خانواده قره یاضی تبریک گفت که چنین فرزندی را در دامن خود پروردند که در طول زندگی خود، جز جهد و تلاش علمی و تحقیق و ترویج دانش در مسیر خیر و خدمت به مردم نکرد. عالمی که در انزوا و کنج آزمایشگاه، برکنار از رنج ها و مشکلات مردم نماند و متعهدانه و شجاعانه در راه ترویج فناوری‌ای که خیر و صلاح کشور را در به کارگیری آن می دانست، جهد و کوشش کرد.

نوبخت در پایان با ابراز اطمینان نسبت به این که دوستان و شاگردان دکتر قره یاضی، تلاش‌های او را در مسیر ترویج و به کارگیری فناوری‌ای که به افزایش بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی منجر می‌شود، پی خواهند گرفت، اظهار داشت: باید با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی، دانشجویان را با حوزه‌هایی که دکتر قره یاضی در آنها صاحب نظر و اثر بود و اندیشه‌ بلند او که خدمت به جامعه از مسیر تحقیقات و ترویج یافته‌های علمی است، آشنا کرد.

در ادامه این مراسم، دکتر ملبوبی، عضو هیات علمی پژوهشگاه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک و از فعالان انجمن های علمی که طی دو دهه اخیر، استاد قره یاضی را در ترویج دانش مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی کشاورزی و تولید ملی محصولات تراریخته و مقابله با واردات کنترل نشده این محصولات یاری کرده در سخنانی کوتاه به بیان برخی از ویژگی‌ها و سجایای علمی و اخلاقی این استاد فقید پرداخت.

وی گفت: دکتر قره یاضی ضمن این که دانشمند بود و دانش و خدماتش در سطح ملی زبانزد بود، تشعشعی داشت که محیط اطراف را هم متاثر می‌کرد. شایستگی، شجاعت و توانایی او در عرصه فعالیتهای اجتماعی و بسیج عمومی مثال زدنی بود. به طوری که به رغم مشغله بالای علمی همزمان برای کمک به چند انجمن علمی، وقت می‌گذاشت و چنان تعهدی نسبت به ترویج علم و فناوری داشت که سیل تهاجم‌ها و تهمت‌ها و پرونده ‌سازی‌ها هم کوچکترین خللی در عزم او ایجاد نمی‌کرد.

ملبوبی تصریح کرد: قره یاضی بی تردید در بحث ایمنی زیستی، صاحب نظرترین فرد در ایران بود و با توجه به تخصصی که در حوزه اصلاح نباتات داشت، مباحث ایمنی زیستی را از زوایای مختلفی می‌دید که باعث شده بود در زمینه تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها هم حرف اول را بزند. او ضمن این که تنها به مقاله اکتفا نمی کرد و پیشگام تولید فناوری بود در زمینه ترویج فناوری و نهادینه کردن آن در بخش کشاورزی هم از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد.

دکتر ملبوبی با اشاره به این که در اوج حجم حملاتی که پس از اعلام برداشت نخستین محصول مزرعه‌ای آزمایشی برنج تراریخته آغاز شد، ریاست کمیته مشترک انجمن‌های علمی برای بررسی سلامت و اثربخشی این محصول را برعهده داشت اظهار داشت: فناوری‌ای که در برنج تراریخته به کار رفته، فناوری جدیدی است ولی متاسفانه با موجی از بدگمانی‌ها و بدزبانی ها تلاش کردند که آن را زیرسوال ببرند. یادم هست که رییس بعدی سازمان حفاظت محیط زیست از من خواست که نظرم را درباره برنج تراریخته که آن را یک افتخار ملی توصیف کرده بودم تکذیب کنم اما در پاسخ تاکید کردم که این محصول یک افتخار ملی است و وظیفه علمی و ملی خودمان می دانم که این حقیقت را اعلام کنم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که راه دکتر قره یاضی با قوت ادامه پیدا کند از این که حملات و فضاسازی‌های غیرعلنی علیه محصولات تراریخته، جسارت تصمیم‌گیری واقع‌بینانه در این زمینه را از مسوولان و تصمیم‌سازان این حوزه سلب کرده، ابراز تأسف کرد و اظهار داشت: امیدوارم با تشکیل بنیاد مرحوم پرفسور قره یاضی علاوه بر اعطای بورس کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان علاقمند به مهندسی ژنتیک در زمینه ترویج استفاده از این فناوری در بخش کشاورزی هم گامهای موثری برداشته شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در ادامه این مراسم که از سوی خانواده مرحوم دکتر قره یاضی در تهران برگزار شد، یکی از مداحان و ذاکرین اهل بیت به مداحی پرداخت. در پایان این مراسم هم از کتاب «حمایتهای تغذیه ای و ایمنی زیستی در دوران کرونا و پساکرونا» که توسط دکتر جلال الدین میرزای رزاز، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زنده یاد دکتر قره یاضی، ناهید برخورداری، مربی بالینی بخش های مراقب های ویژه و هما بصیری، مدیر توسعه انجمن ایمنی زیستی ایران تدوین شده رونمایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها