سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پیوستن به پروتکل الحاقی ایمنی زیستی ناگویا-کوالالامپور به صلاح ایران است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49156
چهارشنبه، ۱۱ خرداد، ۱۴۰۱ | 14:14

پیوستن به پروتکل الحاقی ایمنی زیستی ناگویا-کوالالامپور به صلاح ایران است؟

در سومین جلسه سال جاری کمیته تخصصی دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی که سه شنبه ۱۰ خرداد در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، موضوع الحاق یا عدم الحاق جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ناگویا کوالالامپور مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، هدف این پروتکل کمک به حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی با ارائه قوانین و رویه های بین المللی در خصوص تعهدات و مسئولیت کشور ها در جبران خسارت های احتمالی ناشی از رهاسازی موجودات زنده تغییریافته ژنتیکی می باشد و از ۲۰۱۸ برای کشورهای عضو که درحال حاضر ۴۹ کشور می باشند، لازم الاجرا شده است.

باتوجه به اختلاف نظر متخصصان و متولیان حوزه ایمنی زیستی کشور و وجود نظرات موافق و مخالفی که در این خصوص از سال ها پیش وجود داشته و مانع تصمیم گیری نهایی شده، موضوع در این جلسه مطرح و مقرر شد گزارشی از معایب و مزایای الحاق و عدم الحاق آن تهیه و درنشست آتی شورای ملی ایمنی زیستی جهت سیر مراحل قانونی تصمیم گیری ارائه شود.

همچنین در این جلسه شیوه نامه کمیسیون سه نفره داوری قانون ایمنی زیستی که چگونگی رسیدگی به اعتراضات و اختلافات حوزه ایمنی زیستی را مشخص می نماید، جهت ارائه به شورای ملی ایمنی زیستی مورد بررسی نهایی و توافق اعضا قرار گرفت.

در این جلسه همچنین دکتر صابر گلکاری از طرف وزارت جهاد کشاورزی و دکتر رضا میرزایی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دبیران جدید کارگروه تخصصی ایمنی زیستی دستگاه های مذکور معرفی و به ترتیب جایگزین دکتر محمد جعفرآقایی و دکتر محمد مدادی شدند.

گفتنی است، مرحوم دکتر بهزاد قره یاضی، مرجع ملی اسبق ایمنی زیستی و برجسته ترین متخصص ایمنی زیستی در ایران و اغلب متخصصان این حوزه از جمله مخالفان الحاق ایران به پروتکل الحاقی ایمنی زیستی ناگویا-کوالالامپور بودند.

پروتکل الحاقی که بحث پیوستن یا نپیوستن ایران به آن بیش از ۱۰ سال است که در کشور مطرح بوده، کشورهای عضو را موظف می‌کند تا در صورت بروز هر گونه خسارت ناشی از استفاده از موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیک نسبت به جبران آن اقدام کنند.

به عقیده قره یاضی، «اگرچه ظاهر این پروتکل حکایت از موضوع بدیهی و غیر قابل انکاری مانند «جبران خسارات» دارد اما در واقع پیام این پروتکل الحاقی این است که موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیک ممکن است خطرناک باشند و در نتیجه بهتر است این فناوری تنها در اختیار باشگاه کشورهای دارنده این فناوری یعنی قدرت‌های بزرگ باشد! بر این اساس بلافاصله پس از تصویب پروتکل الحاقی، کنسرسیومی از شرکت‌های چند ملیتی بیوتکنولوژی ماننند مونسانتو و سینجنتا تشکیل و از تصویب این پروتکل الحاقی استقبال کرد. این کنسرسیوم از بین کشورهای در حال توسعه و به ویژه ایران عضوی نمی پذیرد. »

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها