سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

«اقدام ملی علیه منافع ملی» در عرصه بیوتکنولوژی/ اراده ملی برای تضمین واردات و ممانعت از تولید ملی تراریخته‌ها چگونه شکل گرفت؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49147
دوشنبه، ۹ خرداد، ۱۴۰۱ | 14:18

«اقدام ملی علیه منافع ملی» در عرصه بیوتکنولوژی/ اراده ملی برای تضمین واردات و ممانعت از تولید ملی تراریخته‌ها چگونه شکل گرفت؟

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران، «اقدام ملی علیه منافع ملی» که در مخالفت مسوولان با تولید ملی محصولات تراریخته و تضمین واردات گسترده این محصولات، شاهد آن هستیم را عبرتی تاریخی و تلخ برای نسل‌های آینده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر سیروس زینلی که در نخستین «سمپوزیوم کارآفرینی در حوزه های دارو، واکسن و زیست فناوری» در تالار رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن می‌گفت با اشاره به نزدیکی سالگرد درگذشت دانشمند فقید، استاد بهزاد قره یاضی، بنیانگذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پیشگام توسعه این فناوری در کشور اظهار داشت: شاید تلخ‌ترین خاطره ما از یک اقدام ملی علیه منافع ملی به بحث تراریخته ها بر می گردد. حوزه ای که با نام مرحوم دکتر قره یاضی عجین شده و شاید بخشی از مخالفتها با محصولات تراریخته به مخالفت با آن مرحوم برمی‌گردد.

وی با بیان این که یکی از تلخ ترین خاطرات سال گذشته از دست دادن چنین شخصیت بزرگ و عزیزی بود، اظهار داشت: اراده‌ای که علیه تولید داخلی تراریخته‌ها در کشور شکل گرفته و واردات گسترده محصولات خارجی را تضمین کرده است داستان غم‌انگیزی است که شاید بعدها در کتاب‌ها نوشته شود. این که حکومتی به دلیل این که چند نفر مغرض توانستند آنها را فریب بدهند، علیه منافع ملی اقدام کردند و شرایطی پیش آمد که با وجود مصوبات قانونی و توانمندی ‌های لازم، متاسفانه از تولید ملی در این عرصه ممانعت می‌شود.

رییس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف از این که امکان فعالیت در مهمترین عرصه اشتغال آفرینی دانش بنیان در کشور یعنی بخش کشاورزی سلب شده است اظهار داشت: البته هنوز در زمینه های فرعی مثل تولید سموم و کودهای زیستی امکان فعالیت وجود دارد و امیدوارم مانعی که در مقابل توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور قرار گرفته نیز برداشته شود همچنان که در دهه ۱۳۷۰ موانع زیادی در توسعه بیوتکنولوژی در سایر حوزه‌ها داشتیم که تا حد زیادی برطرف شده‌اند و موفقیت‌های خارق‌العاده ‌ای توسط محققان و تولیدکنندگان داخلی رقم خورده است.

رییس شبکه پزشکی مولکولی ایران، تولید واکسن ها و کیتهای تشخیصی در کشور در ماه‌های نخست پاندمی کرونا را از جمله موفقیت‌های تحسین برانگیز محققان و تولیدکنندگان حوزه بیوتکنولوژی عنوان کرد و گفت: تقریبا در اواسط پاندمی بود که برای صادرات کیتهای تشخیصی به ترکیه اعلام آمادگی کردیم که گفته شد این کشور که ظاهراً از لحاظ اقتصادی وضع بهتری نسبت به ایران دارد و محدودیتهای ما را هم ندارد تقریبا تمام کیتهای تشخیصی مورد نیاز خود را از چین وارد کرده است در حالی که ما خیلی زیاد در این حوزه به خودکفایی رسیدیم.

وی در عین حال تصریح کرد که شرکت‌های داخلی در دوره کرونا فرصتهای زیاد دیگری هم داشتند که از آنها استفاده نکردند مثلا در زمینه کیتهای «ریل تایم» و «استخراجی»، ساخت تک تک اجزاء آنها یک فرصت بود.

زینلی البته از مدیران وقت انستیتو پاستور و موسسه واکسن و سرم سازی رازی هم به دلیل تعلل در ساخت واکسن انتقاد کرد و گفت: یازدهم اسفندماه ۹۸ در حالی که حدود ۱۱ روز از اعلام رسمی ورود ویروس کووید ۱۹ به کشور می‌گذشت در جلسه‌ای با رییس وقت انستیتو پاستور ایران تاکید کردیم که باید برای تولید واکسن در داخل اقدام کرد ولی به رغم توان تولید بیولوژیکی موجود، انستیتو پاستور و همچنین موسسه رازی با تاخیر زیاد وارد این عرصه شدند چون دنیا و ما، بیشتر تصور می‌کردیم که کرونا یک پدیده زودگذر است.

این کارآفرین پیشکسوت حوزه بیوتکنولوژی در ادامه با ابراز امیدواری به این که طی دو روز برگزاری سمپوزیوم کارآفرینی در حوزه های دارو، واکسن و زیست فناوری، تولیدکنندگان و کارآفرینان این حوزه بتوانند به سوالات و نیازهای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقمند به فعالیت در این حوزه‌ها پاسخ دهند، اظهار داشت: بیوتکنولوژی در کنار هوش مصنوعی، دو فناوری عمده تاثیرگذار در آینده هستند. شاید پیشرفتهای سریع صورت گرفته در عرصه بیوتکنولوژی و ژنومیکس مثل پیشرفت های عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات از قبیل تلفن‌های همراه برای ما محسوس نباشد اما در پشت صحنه این فناوری‌ها هم اتفاقات حیرت‌انگیزی در جریان است و زمینه‌های بسیار خوبی برای فعالیت وجود دارد. مثلا امروز بیماری SMA (آتروفی عضلانی نخاعی) از طریق ژن درمانی قابل درمان است که البته هزینه این روش حدود ۲.۱ میلیارد دلار است.

وی در عین حال به جوانان علاقمند به فعالیت در این حوزه توصیه کرد در ابتدای کار به سراغ تولید داروها نروند و زمینه های ساده تر را برای فعالیت انتخاب کنند و در انتخاب موضوع فعالیت براساس احساسات تصمیم گیری نکنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها