سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

تشکیل شورایی جدید، این بار برای راهبری دانش بنیان ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49143
دوشنبه، ۹ خرداد، ۱۴۰۱ | 12:07

تشکیل شورایی جدید، این بار برای راهبری دانش بنیان ها

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از تشکیل شورای «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد که ریاست آن با رئیس جمهور بوده و دبیرخانه آن در معاونت علمی مستقر خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری با اشاره به این که قانون جهش تولید دانش‌بنیان، احتمالا در هفته جاری ابلاغ خواهد شد که از برنامه‌های اولیه در راستای اجرای این قانون، تشکیل شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان خواهد بود.

طرح جهش تولید دانش‌بنیان که با اصلاحاتی در جلسه ۱۱ اردیبهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در جلسه ۲۱ اردیبهشت شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

در قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در جلسه ۱۱ اردیبهشت ماه امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده آمده است: شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان متشکل از رئیس‌جمهور (رئیس شورا)، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور (نایب رئیس شورا)، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی و چهار نفر از اعضای کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر مسؤولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای این قانون را به عهده دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز مسؤول پیگیری اجرای مصوبات شورا از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود.

همچنین تاکید شده هرگونه استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده در این قانون برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پس از انطباق با اهداف مندرج در این قانون و متناسب با ویژگی‌ها و انواع آنها، توسط هر یک از اعضا جهت تصویب به شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

تمام دستگاه‌های مجری این قانون نیز موظف هستند مزایا، امتیازات و تسهیلات خود در حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را به منظور بررسی انطباق با اهداف مندرج در این قانون به شورای راهبری فناوری ‌ها و تولیدات دانش‌بنیان اطلاع‌رسانی کرده و در صورت تشخیص عدم انطباق و مغایرت، نسبت به توقف و در صورت کوتاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل و جلسات آن شورا حداقل ماهی یکبار برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد

علت احتمالی استعفای ستاری، ناهماهنگی های ناشی از معاونت فناوری وزارت علوم است

گزینه‌های پیشنهادی ۱۸۰ فعال حوزه علم و فناوری برای معاونت علمی: ستاری، خیاطیان یزدی و صاحبکار خراسانی

ستاری خبر داد: ایجاد ۳۰ خانه خلاق برای حمایت از فارغ التحصیلان علوم انسانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها