- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اذعان دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به موفقیت عوامل قدرتهای خارجی در کارشکنی علیه تولید محصولات تراریخته

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اذعان به موفقیت جریان های وابسته به قدرتهای خارجی در فضاسازی علیه تولید محصولات تراریخته در داخل کشور به رغم واردات گسترده این محصولات به کشور تاکید کرد: جریان صلح سبز که با هدف جلوگیری از دستیابی کشورها به فناوری های نوین زیستی سازماندهی شده همان طور که مانع از استفاده از این فناوری ها و تولید محصولات تراریخته در روسیه شد در ایران هم با فضاسازی رسانه ای مسوولان را نسبت به تولید داخلی محصولات تراریخته بدبین کرده است.

دکتر مصطفی قانعی که در سمپوزیوم کارآفرینی در حوزه‌های دارو، واکسن و زیست فناوری در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان علم ایران درباره علت عدم تولید محصولات تراریخته در کشور با وجود ضرورت این فناوری در تامین امنیت غذایی کشور و مصوبات قانونی که بر ضرورت استفاده از این فناوری در کشور تاکید دارند گفت: کار در زمینه این فناوری در کشور متوقف نشده و فعالیتهای تحقیقاتی در این حوزه در جریان است. پنبه تراریخته هم آماده کشت است که باید مجوز آن از سوی شورای ملی ایمنی زیستی صادر شود.

وی افزود: در دنیا مدلی تعریف شده که اگر ابر قدرتی به فناوری ای دست یافت، اقداماتی انجام می‌دهد که سایر کشورها به آن دست نیابند. همان طور که در مورد فناوری هسته ای کشورهایی که خودشان بمب اتمی تولید کرده اند جلو استفاده کشورهای دیگر از کاربردهای صلح آمیز این فناوری را می گیردند و بر همین اساس تلاش دارند جلو پیشرفت کشورها در حوزه زیست فناوری را هم بگیرند. البته در این حوزه از روش دیگری استفاده کرده اند که ایجاد جریان موسوم به صلح سبز است که در حوزه تراریخته نیز صلح سبز ایجاد شد که در کشورها راه افتادند و علیه این فناوری تبلیغ کردند و قدرت آنها به حدی است که در کشور روسیه اجازه توسعه این فناوری داده نشد.

قانعی با بیان این یکی از شکست های ما در حوزه زیست فناوری موفقیت این جریان در کارشکنی علیه استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته به رغم تعداد زیاد فارغ التحصیلان آماده فعالیت در بخش کشاورزی است اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دولت قبل استفاده از این فناوری را تایید کرده ولی لازم است که یک سند بالاسری برای توسعه این فناوری باشد چون قانون فعلی مجلس چندان موافق با این فناوری نیست.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در بخش دیگری از سخنرانی خود به زمینه های متنوع کارآفرینی در حوزه زیست فناوری پرداخت و گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری با این چالش مواجه شدیم که برخی ادعا می‌کردند که چگونه می‌توان از دانش بنیان‌ها، اشتغال آفرینی ایجاد کرد؛ در حالی که تعداد این شرکت‌ها محدود است و اشتغال آفرینی به حوزه‌های گسترده چون کشاورزی مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: کارآفرینی در حوزه زیست فناوری مجموعه فعالیتهای لازم برای ایجاد یک شرکت از طریق ادغام مباحث علمی و اقتصادی است. هنر ما در این صنعت تبدیل تحقیق و نوآوری به محصول قابل مصرف برای عموم مردم است از این رو در این حوزه لازم است زیر ساخت‌ها به گونه‌ای تهیه شود که شرکت‌ها بتوانند محصولات بیوتکنولوژی تولید شده خود را تجاری سازی کنند. در این راستا تکلیف حوزه‌های عمومی مشخص است، چون باید کارآفرینانی باشند تا با ایده خود و وجود یک سیستم مدیریتی و استقامت سرسختانه محصولات باعث تجاری‌سازی شوند.

قانعی در عین حال خاطرنشان کرد که کارآفرینی در حوزه زیست‌فناوری بر خلاف بسیاری از حوزه‌ها مثل فناوری اطلاعات، سرمایه زیادی را می‌طلبد و برای رسیدن محصولات به بازار زمان زیادی نیاز است. در بسیاری از کشورها با کاهش زمان اعطای مجوزها و تسریع در روندها این زمان کمتر شده است. علاوه بر اینها برای محصولات بیوتکنولوژی، قوانین سختگیرانه‌ای وضع شده و در این مسیر سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوزها، استانداردهای FDA را دانلود کرد و از آنجایی که از ابتدا بر اساس استانداردهای روز دنیا حرکت کرد، پیشرفت کردیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، پیچیده بودن تجاری سازی محصولات زیست فناوری و عدم قطعیت آن را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: این چالش‌ها موجب شده تا کارآفرینی در این حوزه بر اساس مدل خاصی به پیش برود ضمن آنکه در کشور کمتر سرمایه گذاری را سراغ داریم که در این حوزه سرمایه گذاری کند ؛ چرا که بازگشت سرمایه در حوزه زیست فناوری زمان بر است.

وی به بیان مقایسه زمان رسیدن محصولات در حوزه‌های بیوتک پرداخت و ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی با ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه، محصولات ظرف ۳ تا ۵ سال وارد بازار می‌شوند؛ ولی در حوزه درمان با جذب سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلار تا ۱.۵ میلیارد دلار در مدت ۱۵ تا ۲۰ سال محصول عرضه می‌شود. در حوزه مواد بیوتکنولوژی و واکسن‌ها با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد دلار ۱۳ تا ۱۵ سال زمان نیاز است تا محصول به بازار برسد.

قانعی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای دانش بنیان شدن بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: زیست فناوری کشاورزی سختترین حوزه فناوری‌های زیستی است؛ چرا که ممکن است سالها از تولید یک کود زیستی بگذرد، ولی خیلی از مهندسان ما با این محصول آشنا نباشند. زمانی که یک داروی بیوتکنولوژی تولید می‌شود، می‌توان به سرعت اطلاعات آن دارو را به پزشکان ارائه داد و از طریق پزشکان، بازار آن مهیا می‌شود؛ ولی در حوزه کشاورزی که حدود ۵۰ درصد از فعالان این عرصه دارای سطح سواد زیر دیپلم هستند انتقال مفاهیم به آنها کار دشواری خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه با توجه به شرایط خاص این حوزه که نیاز به سرمایه بالا و صرف زمان طولانی دارد جلب سرمایه‌گذاران به این حوزه نیاز به مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی دارد، گفت: جذابیت سرمایه گذاری در حوزه بیوتکنولوژی در ایران ناشی از نپیوستن ایران به معاهدات بین المللی و امکان کپی کردن محصولات خارجی، قیمت مناسب و جلوگیری دولت از واردات محصولات مشابه خارجی است.

انتهای پیام