جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

/رد‌پای عمیق دکتر منصوری بر سنگلاخ های توسعه علمی ایران/ رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی: هیچ کس به اندازه دکتر منصوری در علوم پایه ایران فعالیت‌های اثرگذار نداشته است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49075
سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت، ۱۴۰۱ | 14:00

/رد‌پای عمیق دکتر منصوری بر سنگلاخ های توسعه علمی ایران/ رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی: هیچ کس به اندازه دکتر منصوری در علوم پایه ایران فعالیت‌های اثرگذار نداشته است

دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به سابقه همکاری ۳۰ ساله با دکتر منصوری گفت: ایشان در حمایت از دانش در کشور ما خدمات ارزشمندی انجام داده و می‌توان گفت در علوم پایه در ایران کسی به اندازه وی فعالیت‌های اثرگذار نداشته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدرضا اجتهادی، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف هم به عنوان یکی از دانشجویان سابق دکتر منصوری در مراسم رونمایی از مجموعه هفت جلدی «ایران من» تالیف استاد رضا منصوری که روز یکشنبه در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: دکتر منصوری فردی شناخته شده نه تنها در میان دانشگاهیان بلکه در میان فعالان اجتماعی و نیز اندیشمندان غیردانشگاهی است. در آن زمان در دانشکده‌های فیزیک ایران بیش از آن که به پژوهش توجه شود تمرکز بر آموزش بود؛ اما دکتر منصوری افزون بر معلمی به عنوان یک پژوهشگر با استانداردهای جهانی، مقالاتی در مجلات معتبر منتشر کرده بود و این نشان می‌داد که حرف‌هایی دارد که شنیدنش برای دیگران جذاب است.

وی خاطرنشان کرد: دکتر منصوری از ابتدا بر ساماندهی نهادهایی برای دستیابی به اجتماع علمی متمرکز بود و سالها نقش مهمی در مرکز نشر دانشگاهی بازی کرده بود. با انگیزه و عشق به ایران برگشته بود تا در ایران موثر باشد. انجمن فیزیک ایران یکی از نهادهایی است که در احیا و فعال کردنش بسیار موثر بود. وی با توجه به اهمیتی که برای نشر قائل بود چند مجله خیلی ارزشمند را پایه‌گذاری کرد. تولد مجله فیزیک ایران در همان سال‌ها، به مدیر مسئولی و سردبیری دکتر منصوری یکی از این حرکات ارزنده بود.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک در بخشی از صحبت‌هایش گفت: انسانها وقتی راه می‌روند ردی از خود باقی می‌گذارند، بعضی از این ردها کم عمق هستند و با وزش بادی از بین می‌روند، اما رد بعضی‌ها آنقدر عمیق است که به نظر می‌رسد بر روی سنگ حک شده است. رد‌ پای دکتر منصوری بسیار عمیق است. این رد پا بر سنگ‌های ایران حک شده است. چون اینگونه خواسته است. عشق به میهن را به مجموعه خصوصیاتی که از ایشان بر شمردم اضافه کنید.

وی گفت: دکتر منصوری بسیار هموار می‌نوشت. سرمقاله‌های مجله فیزیک برای چند دهه یکی از مجموعه‌های غنی از نوشته‌های ایشان است و اگر امروز مجموعه هفت جلدی ایران من را داریم به دلیل این خصوصیت است که همچنان در ایشان پا برجاست.

دکتر اجتهادی

دکتر اجتهادی در پایان صحبت‌هایش اذعان داشت: دکتر منصوری شجاعت داشته که آنچه در این چهل سال نوشته و گفته است را جمع کرده و در مجموعه‌ای که امروز در پیش روی ماست منتشر کرده، و این فرصت را به ما داده است که با باورها و آرزوهایش آشنا شویم و قضاوتش کنیم. آرزوهایی که هنوز به دست‌یافتن بعضی از آنها امیدوار است. چند نفر از ما امروز مانند چهل سال پیش خود می‌اندیشیم؟ چند نفر از ما از آنکه آنگونه می‌اندیشیده‌ایم شرمنده نیستیم؟ دکتر منصوری آنچه در این چهل سال اندیشیده را مکتوب کرده و امروز منتشر کرده است و این خیلی شجاعانه است.

دکتر محمدجواد لاریجانی نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به سابقه همکاری ۳۰ ساله با دکتر منصوری گفت: ایشان در حمایت از دانش در کشور ما خدمات ارزشمندی انجام داده و می‌توان گفت در علوم پایه در ایران کسی به اندازه ایشان فعالیت‌های اثرگذار نداشته است.

وی در ادامه به بیان برداشت‌ها و تحلیل‌های خود از این مجموعه هفت جلدی پرداخت.

دکتر ناصر فکوهی، انسان شناس و استاد دانشگاه تهران و شهرداد میرزایی، مدیر انتشارات دیبایه از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

گفتنی است؛ مجموعه‌‌ «ایرانِ من» در هفت جلد توسط نشر دیبایه منتشر شده است. دوره نخست کتاب‌ها با نام‌های ایران ۱۴۲۷، واژه‌گزینی در ایران و جهان و چهارسال در وزارت عتف، بیان تصور منصوری از ایران گذشته و آینده، نقش زبان فارسی در توسعه ایران و تجربه اجرایی در زمینه علم و پیچیدگی اجرای ایده‌های توسعه‌ای آن در عالی‌ترین سطح‌ در ایران است.

سه عنوانِ دیگرِ این مجموعه با نام‌های معماریِ علم، سندرم دوره نقل (در دو جلد) و مبانی علم و طراحی مفهومی دانشگاه در ایران و مبانی تفکر در علوم فیزیکی نتیجه تأملات نویسنده در این دوره است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

انجمن فیزیک ایران به اتحادیه انجمن‌های فیزیک آسیا-اقیانوسیه ملحق شد

گزارش دیده‌بان علم از شب رضا منصوری/«دانشورزی خلاف آمد عادت» از دالان نور تا معماری علم ایران

منصوری: دانشگاه به معنای دقیق کلمه هنوز در ایران شکل نگرفته است/ آنچه به نام دانشگاه داریم، مدارس عالی هستند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها