جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تقدیر از نیم قرن تلاش علمی استاد شکوه‌فر، پیشکسوت حوزه مواد پیشرفته و نانو

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49060
دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۴۰۱ | 23:16

تقدیر از نیم قرن تلاش علمی استاد شکوه‌فر، پیشکسوت حوزه مواد پیشرفته و نانو

مراسم تقدیر از تلاش ها و خدمات علمی دکتر علی شکوه فر، استاد برجسته حوزه مواد پیشرفته و نانوفناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، عصر دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در محل آمفی تئاتر پردیس ونک این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، استاد شکوه فر از سرآمدان حوزه فناوری نانو در کشور و موسس نخستین آزمایشگاه پژوهشی نانومواد در کشور است که با بهره‌گیری از تجهیزات منحصر به فرد مثل میکروسکوپ الکترونی TEM نقش موثری در پیشبرد این حوزه علمی و فناوری در کشور داشته است.
کسب عنوان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۰، پژوهشگر برجسته کشوری در سال ۱۳۸۹ و استاد نمونه پژوهشی دانشگاه در سالهای ۱۳۸۶ تا ۸۹ بخش کوچکی از کارنامه افتخارات علمی این استاد مهندسی مواد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.

دکتر مهدی خدایی، رئیس دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت استاد شکوه‌فر که با حضور رییس دانشگاه و شمار قابل توجهی از استادان و دانشجویان علوم و مهندسی مواد برگزار شد با بیان این که پیشرفت علم و مهندسی مواد در ایران مرهون تلاش های استادانی چون دکتر شکوه فر، دکتر بیت اللهی، دکتر گلعذار و … است، اظهار داشت: یادم هست زمانی که دانشجوی دوره کارشناسی بودم دکتر شکوه فر آوازه ای بلند داشتند و جزو آمال و آرزوهای دانشجویان بود که با میکروسکوپ الکترونی کار کنند. دکتر بیت اللهی هم در حوزه الکترومتریال سرآمد بودند و یادم هست در دوره دکتری با این که افتخار شاگردی ایشان را نداشتم ولی مسافت زیادی را برای رفتن به دانشگاه علم و صنعت و حضور در کلاسی که در دوره کارشناسی داشتند می‌پیمودم.


دکتر علی بیت اللهی، استاد مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت ایران و مشاور ارشد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در حوزه استاندارد و روابط بین الملل هم با بیان این که استاد شکوه فر یک دانشمند پیشرو و فعال و دلسوز در حوزه مهندسی مواد خصوصا نانومواد است، اظهار داشت: دستاوردهای بزرگ کشور در حوزه علوم و فناوری نانو مرهون تلاش های اساتیدی چون استاد شکوه فر است. ۲۰ سال پیش که فعالیت در حوزه نانوفناوری را در کشور آغاز کردیم بسیاری بر ما خرده می‌گرفتند که با توجه به مشکلاتی که در علوم و صنایع معمول داریم چگونه می خواهیم در این حوزه‌‌ جدید فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم. در واقع با تلاش انگشت شمار اساتیدی چون دکتر شکوه‌فر بود که طی چند سال به جایگاهی رسیدیم که همه دنیا ایران را در حوزه فناوری نانو به رسمیت می‌شناسند.
وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۳۰۰ شرکت در حوزه نانو فناوری محصولاتی را روانه بازار کرده‌اند و در حوزه‌هایی مثل تولید داروهای ضد سرطان شاهد تزریق چند ده هزار ویال نانودارو به بیماران هستیم.

بیت‌اللهی با اشاره به صادرات تجهیزات نانوفناوری تولید ایران گفت: حتی شرکتهای هواپیماسازی آمریکا هم بدون این که اطلاع داشته باشند از دستگاههای پوشش‌دهی نانوی ساخت ایران استفاده می‌کنند که نشان از ظرفیت‌های ملی بالای ما در این حوزه دارد.
استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که امثال دکتر شکوه‌فر در شرایطی به کشور برگشتند و عمر خود را صرف توسعه علمی کشور کردند که موقعیت‌های بسیار خوبی برای فعالیت در خارج داشتند اظهار داشت: پرچم سربلندی علمی ایران که توسط استادانی چون دکتر شکوه‌فر برافراشته نگه داشته شده امروز در دستان شما دانشجویان و جوانان است. اگرچه زرق و برق زیادی در کشورهای دیگر وجود دارد و با پدیده فرار مغزها از کشور مواجه هستیم اما فراموش نکنید که تحولات بزرگی نیز در جریان است و همین بحث شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت‌های عظیمی برای تولید و ثروت آفرینی در اختیار فارغ‌التحصیلان گذاشته‌اند.

در ادامه مراسم با اعطای هدایای یادبود از جمله تابلویی از استاد شکوه‌فر که توسط ربات نقاش کمال الملک ساخت دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طراحی شده به ایشان اعطا شد.
دکتر شکوه ‌فر نیز در سخنانی کوتاه با تقدیر از مدیریت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که پنج دانشکده بزرگ که هر یک در سطح یک دانشگاه هستند را به رغم همه مشکلات و کمبودها اداره می‌کنند اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مطرح در مورد دانشگاه بحث تجمیع دانشکده های موجود است که سالهاست پیشنهادهای خوبی مثل اختصاص پادگان ۰۶ یا زمینی بزرگ در شمال تهران یا اراضی‌ای‌ وسیع در لواسان به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح شده اما هیچ وقت محقق نشده است. اگر استادان یا کارکنان دانشگاه دنبال زمینی برای ساخت مسکن برای خودشان بودند، شاید مخالفت با آن توجیهی داشت، ولی این که دانشگاهی بزرگ که مایه سربلندی کشور بوده و دانش‌آموختگان آن همواره افتخار کشور بوده‌اند، سالیان سال با چنین مشکلی مواجه باشند پذیرفتی نیست که از مدیران کشور می‌خواهم که از این دانشگاه ارزشمند حمایت کنند.
وی همچنین از مسوولان دانشگاه هم درخواست کرد که از حداکثر توان و امکانات خود برای حمایت از دانشجویان این دانشگاه که صلاحیت و ظرفیت بسیار بالایی دارند حمایت کنند.


شکوه ‌فر با بیان اینکه جوانان دانشگاهی توانمندی‌های بالای خود را اثبات کرده‌اند اظهار داشت: استادانی که سنی از آنها گذشته مثل درختان کهنسالی هستند که به راحتی نمی‌توان آنها را از زمینی که در آن ریشه دوانده اند جدا کرد اگرچه برای آنها هم زمینه های مناسبی برای فعالیت در خارج وجود دارد ولی دانشجویان و دانشگاهیان جوان ما همانند نهال‌های نوپایی هستند که به راحتی می‌توان آنها را از این مرز و بوم جدا کرد. لذا وظیفه ماست که با فراهم کردن امکانات کافی، انگیزه ماندن در کشور را در آنها تقویت کنیم.
در ادامه این مراسم، دکتر جعفری، استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که از سال اول تحصیلات کارشناسی خود در سال ۱۳۵۱ دوستی عمیقی با دکتر شکوه ‌فر داشته با بیان خاطراتی از نیم قرن دوستی و همراهیشان، غزل زیبایی را که به مناسبت همین مراسم درباره دکتر شکوه ‌فر سروده قرائت کرد که با استقبال قابل توجه حاضران مواجه شد. در ادامه تعدادی از همکاران و دانشجویان دکتر شکوه‌فر که در سالن حضور داشتند خاطرات و نظرات خود را درباره استاد مطرح کردند.
دکتر کریمی، رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز که علی رغم ماموریت خارج شهر در اواخر مراسم خود را به پردیس ونک دانشگاه رسانده بود در سخنانی کوتاه با بیان اینکه شکل‌گیری دانشکده علوم و مهندسی مواد به عنوان یکی از جوانترین دانشکده های دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مرهون تلاش‌های اساتیدی چون دکتر شکوه ‌فر است اظهار داشت: شخصا به دوستی و همکاری با ایشان افتخار می‌کنم و امیدوارم سالیان سال همچنان بدرخشند و بتوانیم تا هر زمان که امکان دارد، همچنان از وجود ایشان در دانشکده بهره‌مند شویم.


دیگر سخنران این مراسم، دکتر باقری مطلق پاشاکی، مدیر برنامه نانواستارتاپ و مدیر ترویج دانشجویی ستاد توسعه نانوفناوری بود که با تاکید بر این که موفقیت‌های حاصل شده در این حوزه، همگی حاصل تلاش سرمایه ‌های انسانی باارزش کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر از لحاظ تولیدات علمی در حوزه نانو در جایگاه چهارم جهانی هستیم و تنها در سال گذشته بالغ بر ۱۱ هزار مقاله نمایه شده در پایگاه آی اس آی در حوزه نانو داشته‌ایم.
وی با بیان این که در دوره‌ای، تعداد مقالات نانو محققان ایرانی هر سال دو برابر شده است اظهار داشت: امروز همین رشد خیره‌کننده سالانه را در زمینه تولید محصولات نانویی و کسب بازار این محصولات داریم به طوری که پیش‌بینی‌شده که بازارنانوفناوری ما از ۱۱ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۹ به۲۲ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۰ رسیده باشد.
باقری در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه علم مواد در حوزه نانوفناوری و نقش موثری که مهندسان مواد در اجرای هر چه بهتر پروژه‌های نانویی دارند، اظهار داشت: معمولا فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر در آنالیز و شناسایی مواد ضعف دارند و به همین دلیل وجود یک استاد یا دانشجوی مواد در هر هسته پژوهشی نانو بسیار اطمینان بخش است.

مدیر برنامه نانواستارتاپ در پایان با اشاره به تغییرات عمیق فضای کسب و کار و اشتغال در سالهای اخیر، دانشجویان را به فراگیری مهارتهای کارآفرینی یا حداقل آشنایی با روند توسعه فناوری دعوت کرد و آمادگی کامل ستاد توسعه فناوری نانو برای حمایت از ایجاد استارتاپ ‌های نانویی و کارآفرینی در این حوزه را مورد تاکید قرار داد.

مطالب مرتبط

مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر۱ ساخته شد

انتصاب خاکی صدیق به معاونت آموزشی وزیر علوم/سرپرست جدید دانشگاه صنعتی خواجه نصیر منصوب شد

سامانه موقعیت‌یاب محققان ایرانی به بیماران آلزایمر کمک می‌کند

ساخت نانوحسگر زیستی تشخیص زودهنگام سرطان ریه در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها