جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49016
یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۴۰۱ | 12:11

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

وزیر علوم گفت: به رئیس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ماموریت دادم پیگیر تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی ایران با حداقل وسعت هزار هکتار باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران، محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: این سازمان به عنوان یک نهاد علمی و فناوری کاملا مستقل فعالیت می‌کند؛ برخی اوقات برداشت می‌شود که سازمان وابسته به ستاد وزارت علوم است که این‌گونه نیست.

وزیر علوم، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را یک نهاد شناخته‌شده در بعد ملی و فراملی توصیف کرد و ادامه داد: یکی از دلایلی که این سازمان در ابعاد فراملی شناخته شده است، مدیریت جشنواره خوارزمی است. برند جشنواره خوارزمی، سازمان را به یک نهاد تاثیرگذار تبدیل کرده است، ضمن آنکه این سازمان به حوزه مالکیت فکری وارد شده است و مجوزی که این سازمان صادر می‌کند، در محافل علمی برای ارتقا و گزینش‌های علمی بسیار مهم است.

زلفی گل با اشاره به اینکه باید ماموریت‌های بزرگتری را به این سازمان بسپاریم، خاطر نشان کرد: یکی از این ماموریت‌های بزرگ تاسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران است که با توجه به رایزنی‌هایی که کردیم، استاندار تهران چندین محل را پیشنهاد داد، اما آن چیزی که مد نظر ماست، این است که زمین آن نزدیک به تهران باشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با رایزنی‌هایی که کردیم، دو تا سه ناحیه برای راه‌اندازی این پارک از سوی استاندارد اعلام شد، به زودی با بازدیدهای محلی که از این اراضی خواهیم داشت، محل راه‌اندازی آن مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ماموریت راه‌اندازی این پارک به دکتر زمانیان، رئیس جدید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است، افزود: وسعت پارک‌علم و فناوری بین‌المللی حداقل هزار هکتار خواهد بود.

وزیر علوم افزود: با توجه به تجربیات این سازمان در بخش پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تصور ما بر این است که  به عنوان یک الگو می‌تواند راهبری بخش پژوهش کشور را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برعهده بگیرد.

زلفی‌گل، نداشتن بیمه پژوهش را از چالش‌های این حوزه نام برد و در این باره توضیح داد: یک مشکلی که در این بخش داریم، نداشتن بیمه پژوهش است و این امر  به توسعه پژوهش در کشور آسیب خواهد زد.

وزیر علوم تصریح کرد: وقتی قراردادی میان دانشگاهیان و صنعت منعقد شود و به یکباره یکی از طرفین به هر دلیلی از ادامه کار منصرف می‌شوند، تکلیف قراردادها مشخص نیست؛ از این رو نیاز داریم طرح‌های پژوهشی بیمه شوند تا اگر یکی از طرفین نتوانستند ادامه دهند، آن پژوهش حتما به نتیجه برسد.

وی به چالش‌های جدی نگرفتن  مالکیت فکری در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه در حال حاضر وجود دارد و شایسته جمهوری اسلامی نیست، آن است که محصول و یا مقاله و کتابی از سوی محققان عرضه می‌شود، ولی  فرد یا شرکت دیگری به خود اجازه می‌دهد کپی‌کاری کند.

وزیر علوم، جدی نگرفتن مالکیت فکری را به معنای ذبح خلاقیت توصیف کرد و گفت: در خصوص بیمه پژوهش و بحث مالکیت فکری باید اقداماتی صورت گیرد و در صورت لزوم لایحه‌ای به مجلس بفرستیم.

در این مراسم دکتر حسن زمانیان به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران معرفی و از تلاش‌های دکتر علیرضا عشوری قدردانی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهش نابسامان با سامانه سازی ها، سامان می یابد؟ وزیر علوم دستور داد: ایجاد سامانه «ناب» ذیل سامانه «نان»!

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

یکسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

ثبوتی در نامه به وزیر علوم: نابسامانی معیشت معلمان و گسترش بی کیفیت آموزش عالی از علل بی‌علاقگی جوانان به فیزیک و ریاضی است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها