پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48958
شنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۱ | 10:44

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

طبق محاسبات نجومی رکوردار جهانی رویت هلال های جوان، هلال ماه شوال، شامگاه یکشنبه ۱۱ اردیبهشت با شرایطی نسبتا سخت و با ابزارهای اپتیکی در ایران قابل رویت است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سید محسن قاضی میرسعید، پژوهشگر رویت هلال ماه در خصوص وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال در غروب روز ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ گفت: هلال ماه شوال درایران به دلیل فاز کم ماه یا همان بخش درخشان آن (۰٫۶۰% در شرق ایران و ۰٫۶۲% در غرب کشور) و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید شرایط رویت نسبتا سختی را خواهد داشت؛ لذا رصد این هلال نیازمند به تلسکوپ و دوربین های دوچشمی قویبه اضافه مکان مناسب ( ارتفاعات بالاتر از سطح دریا)، دوری از گرد و غبار و از همه مهم تر تجربه بالای رصدگران را می طلبد تا بتوانند این هلال جذاب و نسبتا سخت را شکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: لحظه مقارنه ماه شوال ۵۹ دقیقه بامداد یکشنبه اول ماه می برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به وقت ایران (ساعت تابستانی) اتفاق خواهد افتاد.

ضمنا حدود ۱۳ دقیقه بعد از مقارنه زمین مرکزی یک خورشید گرفتگی جزئی با قدر ۰٫۶۴۰ در ناحیه جنوبگان خواهیم داشت.

قاضی میرسعید درباره وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۳ در جهان گفت: در شامگاه ۲۹ رمضان المبارک برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با اول می ۲۰۲۲ هلال ماه شوال در قاره امریکا – امریکای مرکزی و شمال قاره امریکای جنوبی – با چشم غیر مسلح قابل رویت می باشد. در مرکز و جنوب امریکای جنوبی هم هلال ماه شوال با ابزار اپتیکی قابل رویت است. هلال ماه شوال در غرب افریقا (مناطق سبز رنگ در نقشه زیر) هم با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد و در مناطق زرد با ابزار اپتیکی و در مناطق قرمز رنگ هلال ماه غیر قابل رویت خواهد بود.

وی در خصوص وضعیت هلال ماه در غروب روز ۲۹ رمضان المبارک در ایران و کشورهای اسلامی هم خاطرنشان کرد: شامگاه یکشنبه، هلال ماه رمضان در کشورهای مراکش ، الجزایر ، تونس  و غرب لیبی با چشم غیر مسلح و در کشورهای مصر، ترکیه، اذربایجان، فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، عراق، عربستان، کشورهای حوزه خایج فارس، ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و منتها الیه شمال غرب هندوستان با ابزار اپتیکی قابل رویت می باشد.  هلال ماه شوال در کشورهای مالزی و اندونزی و به طور کلی در آسیای دور حتی با ابزار نیز غیر قابل رویت می باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

عضو ستاد استهلال: هلال ماه شوال، شامگاه چهارشنبه با ابزار رصدی در مناطق مختلف کشور قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها