جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48950
سه شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۱ | 13:15

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

براساس گزارش ۲۰۲۱  نمایه جهانی «WoS»، پژوهشگران ایرانی با سه هزار و ۵۴۷ مقاله پراستناد از لحاظ انتشار مقاله‌های پراستناد در جایگاه بیست و چهارم جهان و دوم منطقه جای دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران، تازه‌ترین گزارش سامانه «نما» با نام «نمای نمایه‌های استنادی ۲۰۲۱: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی» منتشر شده که بر پایه آن ایران جایگاه نخست را در شمار انتشارات در دو نمایه‌نامه «وب‌آوساینس» و «اسکوپوس» در بین کشورهای منطقه دارد.

این گزارش برای بازنمایی چکیده‌ای از گزارش دو نمایه جهانی «وب‌آوساینس» و «اسکوپوس» منتشر شده که جایگاه ایران در این دو نمایه در سال ۲۰۲۱ میلادی پایش شده است. داده‌های این گزارش در بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۰ گردآوری شده‌اند.

این گزارش روند سالانه جایگاه ایران در این نمایه‌ها را نیز ارائه می‌کند. شمار انتشارات، شمار استنادها، سرانه استناد به انتشارات (سالانه)، سرانه استناد به انتشارات (پنج ساله)، شاخص «اچ»، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند. از دیدگاه شمار استنادها در نمایه اسکوپوس، ایران در جایگاه ۱۵ جهان جای گرفته است.

سرانه سالانه استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۳.۱ بوده که کشور ایران را در جایگاه ۹۶ جهان و ۱۶ منطقه جای داده است. این در حالی است که سرانه استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال گذشته (از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی) ۸۹.۷ بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص رشد داشته است.

گزارش ۲۰۲۱ نمایه‌نامه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص «اچ» ایران تا پایان ۲۰۲۰ میلادی برابر ۳۷۶ بوده که از این دیدگاه ایران در جایگاه ۴۰ جهان و چهارم منطقه ایستاده است.

همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۰ درصد بوده که در برابر سال گذشته رشدی چشم‌گیر داشته است.

گزارش ۲۰۲۱ نمایه «ای.اس.آی.» نشان می‌دهد که ایران ۱۷۹ مقاله داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین افزایش داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه ۱۷ جهان و نخست منطقه جای گرفته است.

همچنین، گزارش ۲۰۲۱ «ای.اس.آی.» نشان می‌دهد که سه هزار و ۵۴۷ مقاله پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که در برابر ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد ایران در جایگاه ۲۴ جهان و دوم منطقه جای گرفته است.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، «نمای نمایه‌های استنادی ۲۰۲۱» یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانه «نما: جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان» است.

سامانه «نما» که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران آن را راه‌اندازی کرده و بروزرسانی می‌کند، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. این سامانه در پیوند NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

همانندجویی کتاب به خدمات «ایرانداک» افزوده شد

سه دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها