- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران چه قدر حقوق می گیرند؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بار دیگر از عدالت محوری در پژوهش و خروج آن از انحصار افراد خاص سخن گفت و مدعی فراهم آوری امکانی شد که بر اساس آن هر محققی در دانشگاه که هیچ پشتوانه سیاسی یا اتکای به قدرت ندارد بتواند مشابه افراد دیگر پژوهش کند.

به گزارش دیده بان علم ایران قناعتی طی سخنانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین در مورد بازنشستگی اعضای هیات علمی این دانشگاه گفته است: طبق آمار معاونت توسعه دانشگاه، میزان بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی در سال های گذشته ۵۰ نفر در سال بوده است و در سال گذشته بیش از ۳۰ نفر بازنشسته شده اند که کمتر از حد معمول بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برخی که بازنشسته شده اند کسانی بوده اند که سه سال در محل کار خود حضور نداشته اند بنابراین اگر زمان بازنشستگی آنها رسیده بهتر است تا راه را برای افراد علاقه مند و دلسوز دانشگاه باز کنند.

وی از دیگر شاخص های بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی را رکود علمی آنها عنوان کرد و گفت: طبق قانون، اعضای هیئت‌علمی باید پس از ۸ سال ارتقا پیدا کنند اما می‌بینیم که یک فرد پس از ۳۰ سال استادیار باقی مانده است و یا اینکه کسی موعد بازنشستگی‌اش فرا رسیده و چند سال است که در خارج از کشور به سر می‌برد و اهمیتی برای بخش خودش قائل نیست. اینها برخی مواردی است که مدنظر داشتیم.

میزان حقوق اعضای هیات علمی

قناعتی با اشاره به حفظ ضریب حقوق اعضای هیئت‌علمی گفت: خوشبختانه با تلاش دکتر ذاکریان (معاون توسعه) ضریب ۱٫۶ برای همه هیئت‌علمی به‌جز ۴۰ نفر حفظ شد که برای آن ۴۰ عضو هیئت‌علمی هم در پی راهکار هستیم؛ ضمن اینکه در حیطه علوم پزشکی ضرایب حقوقی تغییری نکرده؛ سقف پرداخت نیز به ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در خصوص کارانه نیز وزارت بهداشت در حال رفع مشکل پلکانی در دوره‌های قبل است و سقف ۹۰ میلیون تومان را در نظر گرفته اند البته به‌ندرت کسی به این عدد می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مشکلی در پرداختهای حقوقی در فروردین و اردیبهشت وجود ندارد افزود: اگر مطالبات بیمه‌ای دانشگاه وصول شود به‌سرعت کارانه‌ها را پرداخت خواهیم کرد و سعی می‌کنیم فاصله ۳ ماهه پرداخت کارانه را کمتر کنیم.

وی اضافه کرد: این ها افتخار ما نیست؛ افتخار ما زمانی است که بتوانیم ماهیت برنامه‌های آموزشی را تغییر دهیم و بهتر کنیم و بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد به بازرسی‌ها در دوره‌های قبلی دانشگاه گفت: مشکلات مالی در دانشگاه وجود دارد که بعضاً به دلیل بی‌توجهی بازرسی‌های قبلی بوده است که خوب انجام نشده است. هر جا که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که وضع می‌توانسته خیلی بهتر باشد و یا در مواردی که انگشت شمار هم با فسادهای مالی برخورد می‌کنیم که ناشی از سوءمدیریت بازرسی‌های قبلی است.

قناعتی افزود: یکی از اقداماتی که پس از فروکش کردن کرونا انجام خواهیم داد راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی است اگرچه معمولا مسئولان از این مسئله اجتناب می‌کنند اما من از آن استقبال می‌کنم تا دانشجویان و استادان بتوانند در بحث‌های آزاد با مسئولان رودررو صحبت کنند که البته باید چیدمان و رعایت قوانین آن به‌طور کامل انجام شود.