- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

راه ­اندازی آزمایشگاه مرجع تعیین عیار مصنوعات طلا در سازمان استاندارد/ غیراستاندارد بودن عیار طلای آزمایشگاههای همکار استاندارد

بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی کشور در تعیین عیار رسمی و انگ‌گذاری مصنوعات فلزی گرانبها می‌باشد. بر همین اساس نظارت بر بازار تولید و عرضه مصنوعات طلا از وظایف اصلی سازمان می باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران، یکی از اصلی ترین ابزار مورد نیاز برای انجام این وظیفه قانونی وجود آزمایشگاه انگ فلزات با قابلیت انجام آزمون بر اساس استاندارد ملی مربوطه می باشد. در حال حاضر آزمون تعیین عیار به ­طور عمده در آزمایشگاههای همکار سازمان ملی استاندارد انجام می شود. به دلیل حساسیت موضوع، برای پاسخ گویی به ارجاعات و کنترل عملکرد آزمایشگاهای همکار، راه ­اندازی آزمایشگاه مرجع تعیین عیار مصنوعات طلا در پژوهشگاه استاندارد بسیار مهم و ضروری است.

با راه ­اندازی آزمایشگاه تعیین عیار طلا، این آزمایشگاه می تواند به عنوان آزمایشگاه مرجع در سطح کشور خدمات رسانی داشته باشد.

روش اصلی مورد استفاده در مرحله اول طرح، روش کوپلاسیون است که دقیقترین روش عیار سنجی طلا می­ باشد. اگرچه این روش، گران و طولانی است ولی هنوز هم به دلیل دقت زیاد، در دنیا به ­عنوان روش مرجع شناخته می­ شود.

با انجام این طرح ضمن تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه، روش آزمون با آزمون ۱۸ نمونه به طور کامل عملیاتی شد و مراحل و منشا و احتمالات بروز خطا و میزان تاثیر این عوامل مشخص شد.

بنابر اذعان پژوهشگاه استاندارد، نتایج آزمون ها نشان داده که تمام نمونه های مورد آزمون که نمونه های واقعی بودند با استاندارد ملی ایران به شماره ۲۱۳۲ مطابقت نداشته و همگی دارای عیار کمتر از استاندارد می باشند. این در حالی است که حد قابل قبول برای مصنوعات طلا با عیار ۷۵۰ عددی برابر یا بزرگتر از ۷۵۰ می باشد که ضرورت کنترل و نظارت بیشتر در حوزه را بازگو می کند.

در حاشیه این طرح یک بررسی بین آزمایشگاهی به عمل آمد. بر این اساس مشخص شد که تقریبا تمام آزمایشگاه های مورد مقایسه عیاری بیشتر از عیار واقعی گزارش داده بودند؛ لذا نتایج و نحوه کار این آزمایشگاه نیز نیازمند بررسی و کنترل بیشتری می باشد.

انتهای پیام