- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

توسط محققان دانشگاهی ابداع شد: محلول سبز افزایش دهنده برداشت نفت حاوی ترکیبات گیاه چوبک

مقاله دانشجوی کارشناسی مهندسی نفت دانشگاه حکیم سبزواری در مجله معتبر بین المللی Journal of Molecular Liquids با ضریب تاثیر ۶.۱۶۵ و رتبه بندی علمی Q۱ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این مقاله که مستخرج از پروژه کارشناسی فرهود نوائی است با راهنمایی دکتر احسان اسماعیل نژاد، عضو هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشگاه حکیم سبزواری و در همکاری با HyoungJin Choi استاد دانشگاه Inha کره جنوبی تدوین شده است.

در این مقاله پژوهشی با عنوان Xanthan gum-added natural surfactant solution of Chuback: A green and clean technique for enhanced oil recovery به بررسی تاثیر محلول بیوپلیمر زانتان‌گام و سورفکتانت طبیعی چوبک در شرایط مخزن نفت پرداخته شده است که برای اولین بار در صنعت نفت معرفی می‌شود.
در این مقاله ضمن شناسایی ساختار شیمیایی و پایداری سورفکتانت طبیعی با تست‌های مختلف و یافتن غلظت بهینه، این ماده به بیوپلیمر کارآمد زانتان‌گام اضافه شده که ضمن پایداری حرارتی مناسب در دمای مخازن نفتی می‌تواند به خوبی در شوری‌های مخازن نیز عملکرد رئولوژیکی خود را حفظ کند و اهداف عملیات ازدیاد برداشت نفت را محقق کند.
محلول حاصله از آزمایشات این مقاله پژوهشی با بهره‌بری از درصد‌های پایین سورفکتانت طبیعی و بیوپلیمر می‌تواند تا درصدهای قابل توجهی به افزایش بازیافت نفت کمک کرده و ضمن سازگاری با محیط زیست در کاهش هزینه‌های ازیاد برداشت نیز مفید و موثر باشد.

انتهای پیام