- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

محققان پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این آشکارساز که قادر است مقادیر ناچیز مواد را تشخیص دهد بر اساس تزریق حرارتی خودکار نمونه های حقیقی به کروماتوگرافی گازی سریع  بدون ستون، جفت شده با تله و شتابدهنده یونی همراه با طیف نگار جامع یکپارچه (برای ثبت و آنالیز میدانی و بلادرنگ داده ها) طراحی و ساخته شده است.

با توجه به اینکه آشکارساز طراحی شده از نوع آشکارسازهای شیمیایی است، تمامی نمونه ها پیش از آنالیز باید به فاز گازی تبدیل شوند.

تبخیر معمولا با افزایش دما و جذب حرارتی انجام می شود. در واقع این دستگاه شامل یک نمونه بردار مکشی داخلی است که وظیفه آن تزریق خودکار نمونه های حقیقی خواهد بود؛ سپس نمونه های جمع آوری شده بلافاصله به سامانه جداساز سریع گازی حرارتی منحصر بفرد (کروماتوگراف گازی سریع بدون ستون) وارد شده و با استفاده از مدولاسیون پهنای پالس حرارتی، عمل جداسازی نمونه حقیقی انجام خواهد شد.

یکی از مهمترین و معمول ترین روش های پیش تغلیظ، به دام انداختن ترکیبات شیمیایی بر روی یک جاذب بی اثر است. نکته تاثیرگذار
در محصول طراحی و ساخته شــده، انجام عمل پیش تغلیظ پس از تزریق به دستگاه و به صورت داخلی است به طوری که از یک مش خاص در ابتدای سل استفاده می شود. با این کار نیاز به روش و تجهیز اضافی پیش از تزریق نبوده و مش مربوطه به صورت خودکار پس از هر بار تزریق پاکسازی می شود.

بخش های مختلف سل آشکارساز با ترتیب مناسبی کوچک سازی شده اند که این امر به قابل حمل شدن دستگاه کمک شایانی کرده است.

انتهای پیام