- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی: توجه به ذخاير ژنتيكي از الزامات حفظ امنيت و استقلال كشور است

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تاکید کرد: توجه به ذخاير ژنتيكي نه تنها اهميت دادن به تنوع عظيم موجود در ميان گونه هاي جانوري، گياهي و ريزسازواره ها، بلكه الزامی براي حفظ امنيت و استقلال هر كشور است

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید مجید تولیت، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تبریک روز ملی «ذخایر ژنتیکی و زیستی» گفت: تمدن بشری از ابتدا آمیخته به حفظ و کاربرد ذخایر ژنتیکی بوده است و تاریخ آن به هزاران سال قبل برمی گردد، زمانی که انسان شروع به اهلی کردن گندم و دام را در مناطقی از جهان نمود و از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها و از میکروارگانیسم ها برای تولید لبنیات و یا مخمر نان  استفاده کرددر حال حاضر بسیاری بر اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی واقف بوده و متاسفانه یکی از اصلی ترین ثروتهای کشورهای در حال توسعه که به تاراج کشورهای توسعه یافته می رود همین منابع ژنتیکی و زیستی می باشد و به جرات می توان گفت امنيت ملي يك كشور در زمینه غذا، سلامت و اقتصاد به ذخاير ژنتيكي و زیستی آن کشور وابسته است. .

تولیت افزود: ذخاير ژنتيكي دربرگيرنده تمام افراد يك گونه به خصوص آنهايي كه در معرض تهديد و يا انقراض هستند مي باشد. ذخاير ژنتيكي همچنين شامل جمعيت، مجموعه يا نژادهايي از يك گونه می باشد كه حاوی ژنها و صفات ویژه ای می باشد که در یک منطقه جغرافیایی سازگار شده اند و به آن منطقه تعلق دارند. نژادها و سلولهای جهش یافته يا اصلاح گرديده ميكروارگانيسم ها،  گياهان و جانوران نيز شامل اين ذخاير می گردند.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تشریح کاربردهای ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: اين ذخاير عظيم و بسيار مهم  همواره منبع اصلي بشر براي افزايش توليد محصولات كشاورزی و دامی و داروها بوده و بدون استفاده از آن، بشر هرگز  قادر به تغذيه جامعه انسانی و حفظ سلامت آن نبوده است. بدون شك با افزايش دانش بشر، هر روزه بر اهميت اين منابع افزوده می شود. هر روزه گونه های جديد گياهی و ميكروارگانيسمی حاوي ژنهای مربوط به حذف آلاينده های محيطی و يا ژنهايی با خاصيت های منحصر به فرد دارویی شناخته شده و به گستره اطلاعات ما از ذخایر ژنتیکی افزوده می شود كه هر کدام به طور بالقوه می توانند تاثير شگرفی بر روي زندگی بشر داشته باشند.

وی همچنین اظهار کرد: نمونه هاي سلولي مربوط به بيماران يك منبع با ارزش براي مطالعه ژنها و يافتن روش های درمان بوده است. حفظ و بهره برداری از اين ذخاير ضامن توسعه پايدار و آينده ای روشن براي كشور و جامعه بشري می باشد.افزايش توليد كشاورزي همواره نيازمند استفاده از منابع ژنتيكي بوده كه موجب افزايش توليد كشاورزی و يا مقاومت آن به انواع بيماريها يا آفات می گردد. اين خود سبب افزایش چشمگیر توليدات كشاورزی در طول چند دهه گذشته شده است.

تولیت، شناسایی ذخایر ژنتیکی و زیستی و حفاظت از آنها  به عنوان منبع و گنجینه ارزشمند و بی پایان را یکی از نیرومندترین ابزار برای تولید ثروت، ایجاد اشتغال، توسعه ملی و مقابله با فقر، گرسنگی و بیماری در هر کشور عنوان کرد و افزود: بسياری از فعاليتهای تحقيقاتی در زمينه ژنتيک، بيوتکنولوژي، پزشکی و کشاورزی وابسته به منابع ژنتیکی و زیستی است، که از يک سو موجب حفظ ذخاير ملی و از سوی ديگر توسعه علوم و تکنولوژی در زمينه هاي مختلف و همچنين ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه مي شود.  علاوه براين بهره برداری و استفاده از این منابع ارزشمند در سطح ملی باعث افزايش توليدات و همچنين کسب درآمد هاي خارجی از راه فروش فرآورده هاي آن و اطلاعات با ارزش حاصل از اين فراورده ها می شود.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه ابلاغ مقام معظم رهبری در خصوص راه اندازی زیست بانک در ایران توسط جهاددانشگاهی در پانزدهم فروردین ۱۳۸۶ نشان اشراف معظم له به اهمیت موضوع و لزوم توجه و عملکرد مناسب و سریع در این زمینه دارد، خاطر نشان کرد: این روز در تقویم کشور به عنوان «روز ذخایر ژنتیکی و زیستی» نامگذاری شده است تا با فرهنگ سازی و گرامیداشت آن یادآوری شود که این موهبت ارزشمند  الهی نیاز به حفاظت و بهره برداری درست دارد تا بر اساس آن امنیت سلامت، امنیت غذایی و پیشرفت کشور ضمانت یابد. استفاده صحیح و حراست این  گنجینه عظیم ملی نیازمند همیاری همه اقشار کشور است.

وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به‌عنوان یک بخش خدمتگزار در حوزه ذخایر ژنتیکی افتخار آن را دارد که طی ۱۴ سال گذشته با همت نیروهای جوان و متعهد تلاش کرده است گامی هر چند کوچک در این مسیر مهم بردارد و خدمتی برای توسعه و آبادانی کشور عزیز ایران باشد.

انتهای پیام