شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی: توجه به ذخاير ژنتيكي از الزامات حفظ امنيت و استقلال كشور است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48810
دوشنبه، ۱۵ فروردین، ۱۴۰۱ | 11:21

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی: توجه به ذخاير ژنتيكي از الزامات حفظ امنيت و استقلال كشور است

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تاکید کرد: توجه به ذخاير ژنتيكي نه تنها اهميت دادن به تنوع عظيم موجود در ميان گونه هاي جانوري، گياهي و ريزسازواره ها، بلكه الزامی براي حفظ امنيت و استقلال هر كشور است

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید مجید تولیت، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تبریک روز ملی «ذخایر ژنتیکی و زیستی» گفت: تمدن بشری از ابتدا آمیخته به حفظ و کاربرد ذخایر ژنتیکی بوده است و تاریخ آن به هزاران سال قبل برمی گردد، زمانی که انسان شروع به اهلی کردن گندم و دام را در مناطقی از جهان نمود و از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها و از میکروارگانیسم ها برای تولید لبنیات و یا مخمر نان  استفاده کرددر حال حاضر بسیاری بر اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی واقف بوده و متاسفانه یکی از اصلی ترین ثروتهای کشورهای در حال توسعه که به تاراج کشورهای توسعه یافته می رود همین منابع ژنتیکی و زیستی می باشد و به جرات می توان گفت امنيت ملي يك كشور در زمینه غذا، سلامت و اقتصاد به ذخاير ژنتيكي و زیستی آن کشور وابسته است. .

تولیت افزود: ذخاير ژنتيكي دربرگيرنده تمام افراد يك گونه به خصوص آنهايي كه در معرض تهديد و يا انقراض هستند مي باشد. ذخاير ژنتيكي همچنين شامل جمعيت، مجموعه يا نژادهايي از يك گونه می باشد كه حاوی ژنها و صفات ویژه ای می باشد که در یک منطقه جغرافیایی سازگار شده اند و به آن منطقه تعلق دارند. نژادها و سلولهای جهش یافته يا اصلاح گرديده ميكروارگانيسم ها،  گياهان و جانوران نيز شامل اين ذخاير می گردند.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تشریح کاربردهای ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: اين ذخاير عظيم و بسيار مهم  همواره منبع اصلي بشر براي افزايش توليد محصولات كشاورزی و دامی و داروها بوده و بدون استفاده از آن، بشر هرگز  قادر به تغذيه جامعه انسانی و حفظ سلامت آن نبوده است. بدون شك با افزايش دانش بشر، هر روزه بر اهميت اين منابع افزوده می شود. هر روزه گونه های جديد گياهی و ميكروارگانيسمی حاوي ژنهای مربوط به حذف آلاينده های محيطی و يا ژنهايی با خاصيت های منحصر به فرد دارویی شناخته شده و به گستره اطلاعات ما از ذخایر ژنتیکی افزوده می شود كه هر کدام به طور بالقوه می توانند تاثير شگرفی بر روي زندگی بشر داشته باشند.

وی همچنین اظهار کرد: نمونه هاي سلولي مربوط به بيماران يك منبع با ارزش براي مطالعه ژنها و يافتن روش های درمان بوده است. حفظ و بهره برداری از اين ذخاير ضامن توسعه پايدار و آينده ای روشن براي كشور و جامعه بشري می باشد.افزايش توليد كشاورزي همواره نيازمند استفاده از منابع ژنتيكي بوده كه موجب افزايش توليد كشاورزی و يا مقاومت آن به انواع بيماريها يا آفات می گردد. اين خود سبب افزایش چشمگیر توليدات كشاورزی در طول چند دهه گذشته شده است.

تولیت، شناسایی ذخایر ژنتیکی و زیستی و حفاظت از آنها  به عنوان منبع و گنجینه ارزشمند و بی پایان را یکی از نیرومندترین ابزار برای تولید ثروت، ایجاد اشتغال، توسعه ملی و مقابله با فقر، گرسنگی و بیماری در هر کشور عنوان کرد و افزود: بسياری از فعاليتهای تحقيقاتی در زمينه ژنتيک، بيوتکنولوژي، پزشکی و کشاورزی وابسته به منابع ژنتیکی و زیستی است، که از يک سو موجب حفظ ذخاير ملی و از سوی ديگر توسعه علوم و تکنولوژی در زمينه هاي مختلف و همچنين ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه مي شود.  علاوه براين بهره برداری و استفاده از این منابع ارزشمند در سطح ملی باعث افزايش توليدات و همچنين کسب درآمد هاي خارجی از راه فروش فرآورده هاي آن و اطلاعات با ارزش حاصل از اين فراورده ها می شود.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه ابلاغ مقام معظم رهبری در خصوص راه اندازی زیست بانک در ایران توسط جهاددانشگاهی در پانزدهم فروردین ۱۳۸۶ نشان اشراف معظم له به اهمیت موضوع و لزوم توجه و عملکرد مناسب و سریع در این زمینه دارد، خاطر نشان کرد: این روز در تقویم کشور به عنوان «روز ذخایر ژنتیکی و زیستی» نامگذاری شده است تا با فرهنگ سازی و گرامیداشت آن یادآوری شود که این موهبت ارزشمند  الهی نیاز به حفاظت و بهره برداری درست دارد تا بر اساس آن امنیت سلامت، امنیت غذایی و پیشرفت کشور ضمانت یابد. استفاده صحیح و حراست این  گنجینه عظیم ملی نیازمند همیاری همه اقشار کشور است.

وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به‌عنوان یک بخش خدمتگزار در حوزه ذخایر ژنتیکی افتخار آن را دارد که طی ۱۴ سال گذشته با همت نیروهای جوان و متعهد تلاش کرده است گامی هر چند کوچک در این مسیر مهم بردارد و خدمتی برای توسعه و آبادانی کشور عزیز ایران باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ساخت دستگاه اندازه گیری ابعاد سرامیک به روش پردازش تصویر در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها