پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مولف «جامعه شناسی نخبه کشی» درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48784
دوشنبه، ۸ فروردین، ۱۴۰۱ | 15:08

مولف «جامعه شناسی نخبه کشی» درگذشت

علی رضاقلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، این چهره فرهنگی بامداد امروز، هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بر اثر ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت.

خانواده رضاقلی در پیامی نوشته‌اند:

«انا لله و انا الیه راجعون

استاد علی رضاقلی، نویسنده «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی»، پس از سال‌ها تلاش و کوشش برای توسعه ایران‌زمین، سحرگاه امروز به ملکوت اعلی پیوست.

درگذشت این بزرگمرد پرتلاش برای عمران و آبادانی و سربلندی ایران و ایرانیان را به همه ایران‌دوستان و ارادتمندان آن استاد فقید سعید تسلیت عرض می‌کنیم.

مراسم تشییع پیکر این عالم پژوهشگر متعاقبا به اطلاع دوستداران ایشان خواهد رسید.»

از طرف برادران، همسر و فرزندان”

علی رضاقلی که متولد ۱۳۲۶ در شمیران بود، تحصیلات متوسطه را در رشته ادبی در سال ۱۳۴۶ در دبیرستان بهرام (قلهک) به پایان رسانید. در همان سال در رشته علوم سیاسی به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۵۰ موفق به اخذ دانش‌نامه کارشناسی از دانشگاه تهران شد. پس از گذراندن خدمت سربازی در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن و سپس مدرسه سیاسی مطالعات عالی پاریس رفت.

رضاقلی با پیروزی انقلاب اسلامی پایان‌نامه دکتری را نیمه‌تمام رها کرد و به ایران بازگشت و به‌ طور غیررسمی به مطالعه و پژوهش در حوزه‌های جامعه‌شناسی و اقتصاد سیاسی ایران پرداخت.

از این پژوهشگر کتاب‌های «جامعه‌شناسی خودکامگی» و «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» و  «اگر نورث ایرانی بود» منتشر شده است. همچنین گردآوری و تنظیم درس‌گفتارهای کلاس «روش‌شناسی علوم انسانیِ» عبدالکریم سروش و چاپ کتاب «درس‌هایی در فلسفه علم الاجتماع» در کارنامه او دیده می‌شود.

«جامعه‌شناسی اقتصادی ایران: غارتی یا رقابتی»، «شرحی بر تاریخ مبارک غازانی به سبک نهادگرایان جدید» و «تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی و با روش‌شناسی اقتصاد نهادگرای جدید» کتاب‌های در دست تالیف و تدوینِ رضاقلی هستند که این ایام مشغول ویرایش نهایی آن‌ها بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها