- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محققان ایرانی در معرفی یک رقم هیبرید مرکبات مقاوم به جاروک لیموترش

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال کشور پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به تولید یک رقم هیبرید تجاری مقاوم به بیماری جاروک لیموترش از تلاقی کامکوات و لیمو ترش شدند که با عنوان هیبرید «پرنیان» در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، این دستاورد در قالب بخشی از طرح دستیابی به دانش فنی و تولید ارقام متحمل و مقاوم به بیماری جاروک لیموترش حاصل شده که در سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی (اسفند ۱۴۰۰) در بخش پژوهش های کاربردی موفق به کسب رتبه سوم شده است.

دکتر اسد اسدی آبکنار، دانشیار پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص دستاورد اخیر خود در زمینه تولید هیبرید پرنیان گفت: تولید این هیبرید حاصل تحقیقات ۱۲ ساله است که از زمان مدیریت دکتر خیام نکوئی در پژوهشگاه در قالب برنامه جامع مدیریت بیماری جاروک لیمو ترش آغاز شد. در آن زمان چند پروژه به نژادی مرکبات در قالب آن برنامه ارائه دادیم که هدف آن تولید هیبریدهای شبه لیمو مقاوم به بیماری جاروک لیموترش بود که با موفقیت حاصل شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای فاز دوم این برنامه چند سال پیش به موسسه تحقیقات علوم باغبانی (پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری) محول شد که براساس تجارب فاز اول در قالب دو زیرپروژه مصوب در این مرحله هم مشارکت داشتیم که به معرفی و ثبت رقم هیبرید تجاری پرنیان منجر شد.

اسدی آبکنار تصریح کرد: این هیبرید که حاصل تلاقی لیموترش با کامکوات ( به عنوان والد مادر) است دارای میوه ای گرد و پرآب با پوست نازک است که دارای ویتامین سی فراوان و ترشی ای در حد لیموترش است. این هیبرید که نسبت به بیماری جاروک لیموترش مقاوم است از ماندگاری زیادی روی درخت برخوردار است.

وی در خصوص اهمیت مقاومت این هیبرید نسبت به بیماری جاروک لیموترش گفت: گسـترش بیماری جاروک لیموترش در باغهای لیموی مناطق جنوبی کشور، کاهش شـدیدی را در محصول درختان آلوده باعث شده و ضمن ایجاد خشکیدگیهای وسیع سرشاخه ای موجب از بین رفتن تعداد زیادی از درختان مرکبات شــده اســت. عامل بیماری جاروک لیموترش باکتری محدود بــه آوند آبکش با نام علمی (Pat (aurantifolia Phytoplasma Candidatus است که توسط زنجرک phycitis Hishimonus  منتقل می شود.

گفتنی است، دکتر اسدی آبکنار که متولد سال ۱۳۴۹ در شهرستان بندر انزلی است، دوره کارشناسی را در رشته باغبانی دانشگاه تبریز و دوره کارشناسی ارشد باغبانی (گرایش میوه کاری) را در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه تهران به پایان برده است. وی همچنین دارای مدرک دکتری در رشته باغبانی با تخصص بهنژادی درختان میوه از دانشگاه کاگوشیمای ژاپن است.

از جمله تحقیقات پایان یافته وی می توان به ارزیابی تحمل هیبریدهای F1 حاصل از تلاقی بین لیموترش با نارنگی کلمانتین و کامکوات ناگامی نسبت به بیماری جاروی جادوگر لیمو ترش، ارزیابی تحمل پاره ای از مرکبات اسیدی تک جنین نسبت به بیماری جاروی جادوگر لیمو ترش، ارزیابی تحمل نتاج حاصل از تلاقی های بین لیمو ترش و تعدادی  از مرکبات نسبت به بیماری جاروک لیمو ترش، انتخاب از توده نهال های بذری با منشاء گرده افشانی آزاد در پاره ای از مرکبات اسیدی برای مقاومت به جاروک لیمو ترش و مطالعه تنوع ژنتیکی گونه های تمشک در شمال کشور با استفاده از مارکرهای مولکولی اشاره کرد که به ثبت ارقام جدید مرکبات در قالب برنامه جامع مدیریت بیماری جاروک لیمو ترش منجر شده است.

انتهای پیام