- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شناسایی ۱۴ سویه جلبکی در بررسی فلور چهار منطقه شهرستان شاهرود

محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در پژوهشی به بررسی  فلور جلبکی چهار منطقه در شهرستان شاهرود و طبقه بندی آنها بر پایه شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی  پرداختند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سعیده طاهر پناه، مسئول کلکسیون ریزجلبک بانک میکروارگانیسم های این مرکز در خصوص این پژوهش گفت: ریزجلبک‌ها موجوداتی ساده و فتوسنتزکننده‌ هستند که صرف‌نظر از ساختار ریسه‌ای و ساختار سلولی یوکاریوت و یا پروکاریوت نقش مهمي در زیست‌بوم‌های آبي دارند. آن‌ها از نظر مورفولوژیکی و تاکسونومی بسیار متنوع هستند و در زیستگاه‌های مختلفی از جمله زیست‌بوم‌های آب شیرین، آب شور، چشمه‌های آب گرم، زیست‌بوم‌های خشکی و نیز در سطح یا درون پیکر برخی گیاهان و جانوران حضور دارند.

وی افزود:  اگرچه سوابق تحقیقاتی مرتبط با این موضوع در کشور ایران اغلب پراکنده و ناکافی است، ولی می‌توان به فهرست بیش از ۱۵۰۰گونه اشاره کرد که در طبقه‌بندی اطلاعات تنوع و پراکنش جلبک‌ها مؤثر بوده است.

طاهرپناه خاطر نشان کرد: نمونه‌برداری ریزجلبک‌ها در زیست‌بوم‌های آبی و خشکی با هدف ارزیابی تنوع زیستی از چهار ایستگاه حوضچه‌ی کال (نیزار)، شوره‌زار دق بیارجمند، چشمه گراب و گز شهرستان شاهرود در پاییز سال ۱۳۹۷ صورت گرفت. سپس فرایند جداسازی و خالص سازی نمونه‌ها در محیط کشت BBM و BG11 با روش‌های سری رقت و کشت تک کلونی در محیط کشت جامد انجام شد. در نهایت شناسایی ایزوله‌ها با توجه به ویژگی‌های ریخت‌شناسی (با استفاده از کلیدهای شناسایی معتبر) و رویکرد ژنتیکی (آنالیز توالی ژن ۱۶S rRNA و ۱۸S rRNA) صورت پذیرفت.

وی در خصوص سویه های به دست آمده در نتیجه این مطالعه بیان کرد: در این مطالعه، در مجموع ۱۴ سویه جدا شدند که ۹ سویه متعلق به شاخۀ Cyanobacteria و شامل گونه‌هایی از جنس‌های Oscillatoria، Lyngbya ، Phormidium، Leptolyngbya ، Nostoc  و پنج سویه متعلق به شاخۀ Chlorophyta و شامل گونه‌های از جنس‌هایMicractinium ، Monoraphidium pusillum،Coccomyxa  می‌باشند.

انتهای پیام