- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شیمیدان ایرانی برنده جایزه بین المللی یونسکو شد

طرح پژوهشی عضو هیأت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی، جایزه بین‌المللیPhosAgro/UNESCO/IUPAC به مبلغ ۳۰ هزار دلار در زمینه شیمی سبز را دریافت کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، طرح پژوهشی «سنسور چشمی رنگ سنجی حساس بر پایه نانو کامپوزیت پلیمری جهت شناسایی یون‌های جیوه و سرب در محلول های آبی» حاصل همکاری مشترک دانشگاه شهید بهشتی و یونسکو خاتمه یافت.

این طرح توسط دکتر رویا صدقی، عضو هیأت‌ علمی دانشکده علوم شیمی و نفت دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.

شناسایی و تشخیص یون­های سمی جیوه، سرب و … در محیط های آبی، معمولا توسط دستگاه­های حجیم و گرانقیمتی که در آزمایشگاه­ها مستقر هستند انجام می­ شود. برای انجام اینگونه آزمایش­ها بایستی نمونه گیری از منابع آب و فاضلاب انجام و سپس نمونه به آزمایشگاه منتقل شود که البته غلظت­ها و مقادیر کم عناصر قابل اندازه ­گیری دستگاهی نیستند.

حسگر نانوکامپوزیت پلیمری به عنوان یک سنسور رنگ سنجی جدید طوری طراحی شده که توانایی تشخیص ویژه (با تغییر رنگ) یون­های جیوه و سرب در محیط­های آبی را در زمان بسیار کوتاه با غلظت­های بسیارکم (حدود ppb 10 و حتی کمتر) را دارا می­باشد.

این نانوسنسور رنگ سنجی قابلیت استفاده توسط افراد غیرمتخصص و در محل آلودگی را داراست و در کمترین زمان علاوه بر حضور آلاینده، مقدار آن را نیز تشخیص می دهد.

انتهای پیام