شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت میکروگریپر الکتروترمال با کاربردهای زیستی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48686
دوشنبه، ۱۶ اسفند، ۱۴۰۰ | 13:01

ساخت میکروگریپر الکتروترمال با کاربردهای زیستی در کشور

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت «میکروگریپر الکتروترمال برای کاربردهای زیستی» شدند که در انتقال و دستکاری سلولی کاربرد دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمد اکبری، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «میکروگریپر الکتروترمال برای کاربردهای زیستی» گفت: دستکاری و انتقال سلولی از مهم ترین چالش های فعالیت‌های پزشکی بوده که لازمه آن دقت، قابلیت اطمینان و کنترل پذیری است.

وی با بیان این‌که استاد راهنمای این پروژه، دکتر فرشاد برآزنده، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و همکار طرح، مهندس حامد براتی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند، افزود: این اولین بار است در کشور با به کارگیری تکنولوژی METAL MEMS و بومی سازی آن به روش‌های ساخت قطعات میکرونی دست پیدا کردیم. این تکنولوژی می تواند در زمینه تولید انبوه سنسورهای مختلف به کار گرفته شود. میکروگریپر ساخته شده در این پروژه که برای پروسه دستکاری سلولی کاربرد دارد مثال مهمی از کاربرد این تکنولوژی است. با توجه به حجیم و گران بودن ابزارهای گذشته برای جابجایی و انتقال سلول، این محصول می تواند جایگزینی با قابلیت اطمینان بالا و کیفیت مناسب باشد.

اکبری افزود: توسعه عملگرهای MEMS باعث شده روش های ساخت آن نیز توسعه پیدا کند؛ از این رو درصدد بودیم که این محصول را به تولید برسانیم.

وی ادامه داد: با طراحی این وسیله راهی برای ورود به بازار عملگرها و سنسورهای  میکرونی باز می شود به نحوی که روش ساخت آن در کشور بومی و قابل دستیابی می شود.

وی با بیان اینکه نوآوری ساخت میکروگریپر مورد نظر ساده و در عین حال قابل اطمینان است، خاطر نشان کرد: طراحی این محصول با در نظر گرفتن خواص سلول و حداقل آسیب آن در حین پروسه دستکاری سلولی بوده است.

اکبری با بیان اینکه تمامی فعالیت های این پروژه از جمله طراحی، ساخت و تست در آزمایشگاه ریزفناوری دانشگاه امیرکبیر انجام شده است، خاطر نشان کرد: روش کار مبتنی بر مدل سازی ریاضی، شبیه سازی و در نهایت ساخت نمونه آزمایشگاهی است و همچنین نتایج تست آزمایشگاهی صحت عملکرد آن را تایید می کند.

وی گفت: این سیستم در صنایع پزشکی، لقاح مصنوعی(ICSI)، انتقال و دستکاری سلولی، آزمایشگاهی و هوشمندسازی فرآیندهای صنعتی به کار می رود.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: انجام تست بر روی سلول های حیوانی و تزریق به سلول (تست تزریق بر روی جنین ماهی گورخر که از جمله تست های استاندارد برای پژوهش بر روی رفتار سلول در هنگام تزریق است) ادامه کار این پروژه خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: ساختار پایدار با کمک از فلز در قطعه، سازگاری ساختار با محیط زیستی، به حداقل رساندن آسیب وارده به سلول در هنگام پروسه دستکاری سلولی، روش ساخت تک مرحله ای به منظور افزایش توجیه اقتصادی تولید ساختار از ویژگی های  این طرح به شمار می رود.

به نقل از دانشگاه امیرکبیر، وی با تاکید بر اینکه نمونه خارجی این محصول در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، بلژیک، سوئیس و فرانسه وجود دارد، گفت:  این اولین بار است که در ایران این ساختار به صورت موفقیت آمیز طراحی و ساخته شده است، همچنین تست های صورت گرفته بر روی آن صحت عملکرد آن را نشان می دهد.

وی با اشاره به مزیت های رقابتی طرح گفت: از جمله مزایای رقابتی این ساختار طراحی نوآورانه و همچنین روش ساخت آسان آن است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها