شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

پذیرش هشت عضو پیوسته جدید در فرهنگستان علوم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48679
شنبه، ۱۴ اسفند، ۱۴۰۰ | 18:54

پذیرش هشت عضو پیوسته جدید در فرهنگستان علوم

یکصد و بیست و هشتمین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم، روز پنجشنبه ۱۲ اسفند به ریاست دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان و با حضور ۴۲ عضو پیوسته از مجموع ۴۶ عضو پیوسته فرهنگستان علوم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در ابتدای جلسه، رئیس فرهنگستان ضمن خوشامدگویی به اعضا و آرزوی صحت و سلامت برای آنان در دوران شیوع پاندمی کرونا با اشاره به حضور دکتر رضا فرجی دانا، دبیر فرهنگستان در اولین جلسه مجمع عمومی، از اینکه مسئولیت دبیری فرهنگستان را پذیرفته از ایشان وی کرد و برایشان توفیق بیشتر مسئلت نمود.

رئیس فرهنگستان در ادامه با اشاره به سخنرانی های خوبی که در مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده ایراد شده بود، از دکتر فتح الله مضطرزاده دبیر شورای آینده نگری و همکارانشان برای برگزاری این جلسه سپاسگزاری کرد.

دکتر داوری اردکانی همچنین با اشاره به ضایعه درگذشت  دکتر غلامرضا سلطانی عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم و استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز که در ماه های اخیر دار فانی را وداع گفته اند برایشان رحمت و آمرزش الهی مسئلت کرد.

در ادامه و پس از تصویب صورت جلسه قبلی مجمع، دکتر سیدمحمد قاری سیدفاطمی، عضو پیوسته جدید فرهنگستان علوم که در اولین نشست مجمع شرکت می کرد، سخنانی با عنوان «دو ناسازنمای حقوق بشر معاصر» ایراد کرد و در ادامه لوح عضویت پیوسته وی توسط دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان  اعطاء شد.

سپس پیشنهاد عضویت پیوسته دکتر عباس شاکری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر عزت الله نادری، استاد تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی و دکتر رضا نیلی پور استاد زبان شناسی و گفتار درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در فرهنگستان علوم مطرح شد که پس از بیان زندگینامه و فعالیت های علمی و پژوهشی آنان و نیز فعالیت هایشان در دوران عضویت وابسته در فرهنگستان، با رأی گیری کتبی به تصویب رسید.

دکتر عباس شاکری از سال ۱۳۸۹ همکار مدعو و از سال ۱۳۹۱ عضو وابسته  گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم بوده است. دکتر عزت الله نادری از سال ۱۳۷۲ عضو وابسته  گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم بوده است. دکتر رضا نیلی پور از سال ۱۳۷۰ عضو وابسته گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم بوده است.

پس از آن پیشنهاد عضویت پیوسته دکتر مگردیچ تومانیان، استاد ریاضی دانشگاه تبریز و دکتر محمدمهدی شیخ جباری، استاد فیزیک پژوهشگاه دانش های بنیادی در فرهنگستان علوم مطرح شد که پس از بیان زندگینامه و فعالیت های علمی و پژوهشی آنان و نیز فعالیت هایشان در دوران عضویت وابسته در فرهنگستان، با رأی گیری کتبی به تصویب رسید.

دکتر مگردیچ تومانیان از سال ۱۳۷۰ عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان بوده است. وی همچنین از سال ۲۰۰۹ عضو دائم آکادمی علوم ارمنستان است. دکتر محمدمهدی شیخ جباری نیز از سال ۱۳۸۷ عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم بوده است.

در ادامه پیشنهاد عضویت پیوسته دکتر سیدمحمدمهدی کیایی، استاد بهداشت و تغذیه طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مطرح شد که پس از بیان زندگینامه و فعالیت های علمی و پژوهشی وی و نیز فعالیت هایش در دوران عضویت وابسته در فرهنگستان، با رأی گیری کتبی به تصویب رسید. آقای دکتر سیدمحمدمهدی کیایی از سال ۱۳۸۴ همکار مدعو و از سال ۱۳۸۵ عضو وابسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم بوده است.

پیشنهاد عضویت پیوسته دکتر محمد سلطانیه، استاد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر جواد فیض، استاد مهندسی برق دانشگاه تهران از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه بود که پس از بیان زندگینامه و فعالیت های علمی و پژوهشی آنان و نیز فعالیت هایشان در دوران عضویت وابسته در فرهنگستان، با رأی گیری کتبی به تصویب رسید. دکتر محمد سلطانیه از سال ۱۳۶۹ (بدو تأسیس فرهنگستان علوم) عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم بوده است. دکتر جواد فیض نیز از سال ۱۳۷۷ عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم بوده است.

در بخش پایانی جلسه نیز پیشنهاد عضویت وابسته دکتر رحیم زارع نهندی، استاد ریاضی دانشگاه تهران برای یک دوره چهار ساله در فرهنگستان علوم مطرح شد که پس از بیان زندگینامه و فعالیت های علمی و پژوهشی و نیز فعالیت هایشان در دوران همکاری مدعو در فرهنگستان، با رأی گیری کتبی به تصویب رسید. دکتر رحیم زارع نهندی از سال ۱۳۹۴ همکار مدعو گروه علوم پایه فرهنگستان علوم بوده است.

در پایان نشست یکصد و بیست و هشتم مجمع عمومی فرهنگستان علوم و به مناسبت هفته درختکاری، یک اصله نهال توسط هریک از اعضای پیوسته فرهنگستان و به نام آنان در حیاط مجموعه فرهنگستان کاشته شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

دکتر ثبوتی به ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم منصوب شد

دکتر توسلی، استاد پیشکسوت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی درگذشت

پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور از سوی فرهنگستان علوم معرفی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها