جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در تولید محصولی بیولوژیک برای رفع نارسایی زودرس تخمدان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48662
یکشنبه، ۱ اسفند، ۱۴۰۰ | 14:45

موفقیت محققان ایرانی در تولید محصولی بیولوژیک برای رفع نارسایی زودرس تخمدان

محققان پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی با کمک سلول های بنیادی اتولوگ مشتق از خون قاعدگی موفق به تولید محصولی بیولوژیک شدند که در بازگرداندن توانایی باروری زنان ناشی از کاهش ذخیره تخمدان و رفع نارسایی زود رس تخمدان کاربرد دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، غزاله گنجی پور، مسوول تجاری سازی پژوهشکده ابن سینا گفت: «سینابیو ام بی سل» از فرآورده های بیولوژیک پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) است. ماده اولیه این محصول سلول های بنیادی اتولوگ مشتق از خون قاعدگی حاصل از فرآوری و کشت در شرایط استریل است.

وی درباره نحوه استفاده از این محصول اظهارداشت: خون قاعدگی باید از خانم های سالم پس از شروع جریان قاعدگی جمع آوری شود. جمع آموری خون قاعدگی در داخل یک کاپ قاعدگی با گرید بالینی انجام شده و سپس به داخل یک لوله ۵ میلی لیتری حاوی محیط کشت انتقال داده می شود. سپس این ظرف جهت انتقال آماده می شود. سلول های تک هسته ای حاصل از خون قاعدگی طبق دستورالعمل جدا شده و این سلول ها متعاقبا در محیط استاندارد تکثیر می یابد.

گنجی پور تصریح کرد: یک ویال واحد از این محصول حاوی تقریبا سه میلیون سلول بنیادی اتولوگ مشتق از خون قاعدگی در یک سوسپانسیون به حجم ۳۰۰ میکرولیتر است. در هر تجویز، ۱۵۰ میکرولیتر از این محصول کافی است که باید پس از دریافت بی حسی عمومی، مستقیما در تخمدان بیماران تزریق شود.

وی افزود: «سینابیو ام بی سل» می تواند به منظور بازگرداندن توانایی باروری زنان ناشی از کاهش ذخیره تخمدان، نارسایی زودرس تخمدان مورد استفاده قرار بگیرد.

مسوول تجاری سازی پژوهشکده ابن سینا جهاد دانشگاهی به موارد منع مصرف این محصول اشاره کرد و گفت: افرادی که از داروهای سیتوتوکسیک یا سرکوب کننده ایمنی استفاده می کنند یا مبتلا به انواع بدخیمی ها، اختلالات متابولیکی، آندومتریوما (کیست شکلاتی) یا دیگر کیست های تخمدان هستند و همچنین کسانی که تحت عمل جراحی قبلی تخمدان قرار داشته اند یا از آلوژن ( پیوند سلول های بنیادی فرد دیگر به بیمار ) استفاده کرده‌ اند نباید از این محصول استفاده کنند.

به گفته وی، خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه جانبی مشابه خونریزی، تب و حالت تهوع پس از استفاده از این محصول گزارش نشده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها