- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مقاله محققان ایرانی در فهرست مقالات برتر اکولوژی جهان

مقاله ای که در سال ۲۰۰۴ با همکاری جمعی از پژوهشگران موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور منتشر شده به عنوان دویست و بیست و چهارمین مقاله در فهرست ۵۰۰ مقاله تاریخ اکولوژی معرفی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مجله معروف Nature Ecology & Evolution در مقاله‌ای تحت عنوان  ۱۰۰ articles every ecologist should read ( 100 مقاله‌ای که هر اکولوژیست باید بخواند) مقالاتی را که در ۲۰۰ سال گذشته دارای ظرفیت نظریه پردازانه قوی برای علم اکولوژی به ویژه اکولوژی تکاملی هستند، پایش، رتبه‌بندی و معرفی کرده است.

در این رتبه بندی که با همکاری ۱۴۷ اکولوژیست از گروه ویراستاران مجلات مطرح و معتبر اکولوژی انجام شده، ۵۴۴ مقاله فهرست شده تا با امتیازبندی این مقالات توسط ۳۶۸ اکولوژیست، ۱۰۰ مقاله اول معرفی شوند. همراه با انتشار این مقاله برای معرفی صد مقاله اول در نهایت نتایج رتبه‌بندی همه ۵۴۴ مقاله در سایت مجله نیچر منتشر ‌شده است.

مقاله اول در این فهرست متعلق به دو دانشمند بزرگ، داروین و والس است که  برای معرفی نظریه انتخاب طبیعی در فرایند تکامل در سال ۱۸۵۸ در مجله Zoological Journal of the Linnean Society  چاپ شد و سر منشاء معرفی علم تکامل برای دنیای دانش بشری می‌شود.

اما مقاله گروه اکولوژی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور نیز که به صورت مشترک با پژوهشگران و اکولوژیست‌های مطرح در کشورهای انگلستان، اسپانیا، آرژانتین منتشر شده در این فهرست جایگاه ۲۲۴ را در بین ۵۴۴ مقاله کسب کرده است. محققان ایرانی که با هدایت عادل جلیلی در این مقاله مشارکت داشته اند بهنام حمزه، یونس عصری، انوشیروان شیروانی، مصطفی خوشنویس، فاطمه زرین‌کمر، شهباز یزدانی، روح‌انگیز عباس عظیمی، فرحزاد کاظمی سعید، بیتا سیاوش، بوستانی، دهقان و کوثری هستند که در همکاری با تیم‌های پژوهشی در دانشگاه‌های شفیلد انگلستان، آمستردام هلند، کوردبای آرژانتین و مؤسسه تحقیقات گیاه‌شناسی بارسلونای اسپانیا این تحقیق را انجام داده و ضمن انتشار مقالات متعدد از نتایج این پروژه مشترک، مقاله‌ای با همکاری Sandra Diaz  تحت عنوان The Plant traits that drives ecosystem; Evidence from three continents در سال ۲۰۰۴ در مجله  Journal of Vegetation Sciences به چاپ رسانده اند.

این مقاله همچنین یکی از مقالات پراستناد در میان مقالات اکولوژی به شمار می رود.

انتهای پیام