پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دکتر فرزان به ریاست پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منصوب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48613
شنبه، ۲۳ بهمن، ۱۴۰۰ | 16:35

دکتر فرزان به ریاست پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منصوب شد

رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی طی حکمی دکتر یاسمن فرزان را به مدت دو سال به ریاست پژوهشکده فیزیک این پژوهشگاه منصوب کرد.

به گزارش دیده گاه علم ایران، دکتر محمد جواد لاریجانی در این حکم با تشکر از دکتر علی رضاخانی که هدایت پژوهشکدهٔ فیزیک را عهده‌دار بوده ابراز امیدواری کرده که در سایهٔ تلاش، پشتکار، و تجربیات دکتر فرزان، پژوهشکدهٔ فیزیک بتواند کماکان در جهت رشد اهداف عالیهٔ پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پیشگام باشد.

یاسمن فرزان در سال ۱۳۵۵ در شهر تبریز متولد شد. پدرشان، زنده یاد دکتر یعقوب فرزان، استاد دانشکده فنی دانشگاه تبریز و از چهره‌های برجسته جامعه مهندسی عمران کشور بودند. وی در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۷۲ به‌ عنوان نخستین دانش آموز دختر ایرانی در قالب تیم پنج نفره‌ المپیاد جهانی فیزیک به المپیاد جهانی فیزیک ۱۹۹۴ در چین اعزام شد که ضمن کسب مدال نقره به‌ عنوان بهترین دانش‌اموز دختر شرکت‌کننده انتخاب شد.

وی در سال ۱۳۷۳ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و پس از طی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور تحصیلات دکتری و پژوهش‌های‌ خود را در قالب برنامه‌ی دکتری «سیسا» (SISSA) دانشکده‌ بین‌المللی برای تحصیلات پیشرفته ایتالیا زیرنظر پروفسور «آ. یو. سمیرنف» – استاد برجسته‌ فیزیک نوترونی – پی گرفت. یک‌ سال بعد (سال ۱۳۸۰) در پی اعطای بورس پسادکتری فیزیک دانشگاه استنفورد به همسرش – دکتر «شیخ‌جباری» فیزیکدان جوان پژوهشگاه دانش های بنیادی و برنده‌ی «جایزه عبدالسلام» (ICTP) و جایزه‌ی فیزیک «سازمان کنفرانس اسلامی» در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) – راهی آمریکا شد و پروفسور «مایکل پسکین» رئیس گروه نظری مرکز «شتاب‌دهنده‌ی خطی استنفورد» (SLAC) – که پیش از سفر با فرزان تماس داشت – وی را تشویق کرد تا تز خود را به‌ عنوان مهمان در این مؤسسه‌ تکمیل کند.

فرزان در سال ۱۳۸۳ به ایتالیا بازگشت و از تز خود دفاع کرد و پس از آن اگرچه از چندین مؤسسه در سراسر جهان از جمله دانشگاه «کالیفرنیا» (UCLA)، دانشگاه «هاوایی» و «ساکلی» فرانسه بورس پسادکتری داشت ترجیح داد به ایران بازگردد و در «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» (IPM) کار کند.

دکتر فرزان که در حال حاضر استاد پژوهشگاه دانش های بنیادی است در سال ۲۰۰۸ به عنوان برنده نخستین دوره جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی(آیوپاپ) در زمینه تئوری فیزیک ذرات و در سال ۲۰۱۳ به عنوان برنده جایزه مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) تقدیر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های محققان ایرانی درباره اختلال شناختی شایع در مبتلایان به ام اس

کارگاه بین‌المللی مشترک ایران-ترکیه در زمینه نجوم رادیویی برگزار می شود

یافته های محققان ایرانی روی جلد مجله انتشارات «نیچر»/ طراحی نقشه‌ راهنمایی که مدارهای پنهان مغز را آشکار می‌کند

جایزه مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۲ به دو کیهان شناس ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها