جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

/غفلت خطرناک مسوولان در خیز سهمگین موج ششم کرونا/ عضو ستاد کرونایی جهاد دانشگاهی هشدار داد: تعلل در کنترل پیک ششم کرونا عوارض جدی در پی دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48582
جمعه، ۱۵ بهمن، ۱۴۰۰ | 11:24

/غفلت خطرناک مسوولان در خیز سهمگین موج ششم کرونا/ عضو ستاد کرونایی جهاد دانشگاهی هشدار داد: تعلل در کنترل پیک ششم کرونا عوارض جدی در پی دارد

یک متخصص ویروس شناسی پزشکی با انتقاد از کم توجهی به پروتکل‌های پیشگیری از کرونا از جمله برگزاری جشنواره فیلم فجر و تعلل ستاد ملی کرونا و مسوولان مربوطه در کنترل پیک ششم کرونا نسبت به خطر بروز بحرانی جدی در خیز جدید کرونا هشدار داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر رامین صرامی فروشانی، عضو ستاد کرونای جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با وجود اخطارهای قبلی و تحقق پیشبینی متخصصان مبنی بر وقوع پیک ششم کرونا و مشاهدات عینی مبنی بر خیز مجدد بیماری که به نظر سهمگین تر از پیکهای قبلی هم خواهد بود، متاسفانه اقدامی جدی جهت کنترل خیز جدید همه گیری صورت نپذیرفته و حتی با تغییر وضعیت پایتخت به قرمز هیچگونه محدودیتی به انجام نرسیده است.

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با ذکر برگزاری جشنواره فیلم‌ فجر به عنوان نمونه ای از این بی توجهی ها افزود: در این باب صد افسوس که برگزاری جشنواره فیلم فجر به سلامت شهروندان مقدم‌ دانسته شد و سینماها شاهد حضور خیل هنردوستان بی اعتنا به سلامت خود و جامعه بودند!

وی ادامه داد: عجیب تر از آن تاخیر ستاد ملی کرونا در ابلاغ دستورات لازم بود که به روز شنبه موکول شد، در حالی که متخصصان میدانند که در یک همه گیری، کنترل سریع در مراحل اولیه شروع آن – که زمان طلایی مقابله با آن تلقی می‌شود – می‌تواند چاره ساز باشد و بعد از آن چندان موثر نیست.

عضو اتاق فکر ویروس شناسی سازمان نظام پزشکی افزود: امیدوارم این تعلل مسوولین تنها به علت مشغله و رسیدگی به امورات مهمتر باشد چرا که اگر خدای ناکرده با تصور کم‌خطر بودن سویه امیکرون، بنا بر این باشد تا با عدم کنترل عمدی و رها سازی ویروس در جامعه و انتشار سریع ویروس به ایمنی گله ای دست یابیم، یقینا کشور با مخاطره جدی روبرو خواهد شد.

این متخصص ویروس شناسی با تبیین ویژگیهای همه گیری در موج ششم گوشزد کرد که اگرچه به نظر می‌رسد سویه های در گردش فعلی منجمله امیکرون بیماریزایی کمتری دارند ولی باید دقت کرد که بیماریزایی این سویه ها تنها در افراد سه دوز واکسینه کمتر بوده و هیچ تضمینی برای عدم بروز عوارض جدی و بیماری شدید در افراد واکسینه نشده نیست. این در حالی است که هنوز درصد زیادی از قشر فعال جامعه خصوصا جوانان یا سه دوز واکسینه‌نشده و یا مایل به دریافت واکسن نیستند.

صرامی خاطرنشان کرد: سویه های فعلی کرونا قدرت بسیار بسیار بالای انتشار دارند که حتی مشاهدات عینی حکایت از قابلیت انتقال و انتشار بیش از داده های قبلی دارد و از همه مهمتر کودکان و نوجوانان را با احتمال بیشتری آلوده می‌کند. از همه‌مهمتر اطلاعات و مشاهدات متاسفانه نشان میدهد که حتی افراد سه دوز واکسینه به راحتی هم خود آلوده شده و هم ویروس را به دیگران انتقال میدهند.

رییس پژوهشکده سرطان‌معتمد جهاد دانشگاهی در پایان نتیجه گیری کرد که با توجه به ویژگی‌های مذکور در صورت عدم‌چاره اندیشی جدی و سریع خصوصا انجام‌ غربالگری هوشمند بعید نیست که در نهایت افراد غیر واکسینه حتی از طریق افراد واکسینه – که بعضا یا ناقل بی علامتند و یا عوارض خفیفی بروز میدهند – به ویروس آلوده شوند که در این صورت مجددا شاهد سر ریز شدن تختهای آی سی یو خواهیم بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کیت «استخراج اگزوزوم از محیط کشت سلول» تولید و بهینه سازی شد

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها