شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

در آیین یادبود پدر بیوتکنولوژی کشاورزی ایران عنوان شد: قره یاضی در مقابله با «جهل مقدس» رنج‌های بسیاری کشید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48571
پنج شنبه، ۷ بهمن، ۱۴۰۰ | 20:25

در آیین یادبود پدر بیوتکنولوژی کشاورزی ایران عنوان شد: قره یاضی در مقابله با «جهل مقدس» رنج‌های بسیاری کشید

جامعه علمی زراعت و اصلاح نباتات ایران در آغاز سومین کنگره بین‌المللی و هفدهمین کنگره ملی خود به دکتر بهزاد قره‌یاضی، رییس فقید انجمن زراعت و اصلاح نباتات و پدر بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ادای احترام کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که از روز سه‌شنبه پنجم بهمن ماه در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرده است، امروز به کارش پایان داد.

دکتر قره یاضی سعی بر نهادینه کردن کشاورزی علمی در ایران داشت

دکتر منصور امیدی، رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران طی سخنانی در مراسم یادبود زنده‌یاد دکتر قره‌یاضی که خرداد ماه امسال در دی ابتلا به بیماری کرونا درگذشت از او به عنوان شخصیتی خستگی‌ناپذیر، پرتلاش، به روز و فعال یاد کرد که اعتقاد و باور عمیقی به دانشجویان داشت و در انتقال دانش خود به آنها اهتمامی ویژه داشت.
وی افزود: دکتر قره یاضی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیوتکنولوژی در کشور بسیار فعال بود به طوری که یک بخش تحقیقاتی کوچک در موسسه تولید و اصلاح نبات و بذل را طی چند سال به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تبدیل کرد.

دکتر امیدی خاطرنشان کرد: زنده‌یاد دکتر قره‌یاضی، اعتقاد زیادی به انجمن‌ها و فضای بحث و تبادل در آنها داشت و در مسیر گسترش و نهادینه سازی و یکپارچگی انجمن‌های علمی گام‌های بلندی برداشت. به واسطه همین نگاه علمی و انجمنی است که هر چه این تفکر در کشور نهادینه‌تر ‌شود، نقش و اهمیت تلاش‌های قره‌یاضی بیش از پیش روشن خواهد شد.

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در ادامه با اشاره به تاکید قره‌یاضی بر حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان و پیشرفته اظهار داشت: دکتر قره یاضی علاوه بر تلاش ماندگاری که در مسیر نهادینه سازی کشاورزی علمی در ایران داشت در حوزه زیست‌فناوری نیز جایگاه ویژه‌ای داشت به طوری که از ایشان به عنوان پدر معنوی بیوتکنولوژی گیاهی در ایران یاد می‌کنیم.

قره یاضی به تنهایی یک انجمن بود

دکتر محمد مقدم از استادان دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این مراسم از دکتر قره‌یاضی به عنوان فردی بی همتا و انسانی چند بعدی یاد کرد که با گذشت هشت ماه از درگذشت ایشان هنوز هم فقدان او در باور نمی‌گنجد و عنوان زنده‌یاد به راستی برازنده اوست.
دولت جاوید یافت هر که نکونام زیست/ کز عقبش، ذکر خیر، زنده کند نام را

وی با اشاره به نقش ویژه دکتر قره یاضی در رونق علم زراعت و اصلاح نباتات و توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور گفت: زنده‌یاد قره‌یاضی فعالیت‌های اجرایی زیادی داشت از جمله در تدوین اسناد بالادستی نقش داشت و با توجه به شخصیت چند بعدی خود در عین اشتغالات اجرایی از فعالیت‌های علمی بازنماند.

مقدم با اشاره به این که مرحوم قره‌یاضی، سه دوره رییس و شش دوره عضو هیات مدیره انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران بود، اظهار داشت: دکتر قره یاضی تلاش زیادی برای ارتقای انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران داشت به طوری که انجمن در دوره مدیریت ایشان، سه بار انجمن علمی برتر شد. همچنین همکاری بسیار نزدیکی بین این انجمن و انجمن‌های علمی ژنتیک، بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی ایران ایجاد کرد.

استاد دانشگاه تبریز تصریح کرد: دکتر قره‌یاضی همچنین در تصویب حمایت مالی دستگاه‌های اجرایی از انجمن‌های علمی و رفع مشکل مالیاتی انجمن‌ها، حفاظت از ذخایر زیستی و تصویب قانون حمایت از ذخایر ژنتیکی، تدوین سند ملی زیست فناوری و نقشه جامع علمی کشور، حفاظت از باغستان‌ سنتی قزوین، توقف فوری احداث جاده از داخل باغ گیاه شناسی نوشهر با همکاری انجمن‌های علمی و تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست و موارد بسیار دیگر، نقش ویژه‌ای ایفا کرد.

وی افزود: دکتر قره یاضی همچنین موسس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی با حضور ۲۴ انجمن گروه کشاورزی و بین‌رشته‌ای و نماینده انجمن‌های علمی در بسیاری از شوراها بود. تاثیر دکتر قره یاضی در توسعه علوم زراعت و اصلاح نباتات به حدی است که می‌توان گفت او به تنهایی یک انجمن بود.

قره‌یاضی در مقابله با جهل مقدس، رنج‌های بسیاری کشید

دکتر مختار جلالی جواران، استاد دانشگاه تربیت مدرس هم با بیان این که سخن گفتن از دکتر قره‌یاضی به عنوان خورشید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بسیار سخت است، گفت: دکتر قره‌یاضی دانشمندی بود که مصالح کشور را بر مصالح شخصی خود ترجیح می‌داد و رنج بسیاری را در مقابله با جهل مقدس متحمل شد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی موفق هستند که به سرمایه نیروی انسانی خود بها می‌دهند، به تجربه آلمان و ژاپن اشاره کرد که در جنگ جهانی دوم کاملا ویران شدند ولی طی چند دهه به قدرت‌های جهانی تبدیل شدند.

جلالی جواران با تاکید بر بزرگترین سرمایه هر کشور نیروهای انسانی آن کشور هستند اظهار داشت: دکتر قره‌یاضی آن چنان به توانمندی‌های جوانان اعتقاد داشت که می‌گفت می‌توانیم به موقعیتی برسیم که دیگران چمدان‌ها را ببندند و برای کسب دانش به ایران بیایند ولی افسوس که با سرمایه‌های کشور چنان کرده‌ایم که جوانان ما هستند که چمدان‌ها را می‌بندند. ما نه تنها دست محققانمان را نمی‌گیریم که پایشان را هم می‌گیریم که نتوانند در کشور حرکتی بکنند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در پایان با بیان این که هنوز هم برای استفاده از این سرمایه‌های بزرگ انسانی فرصت هست، گفت: لازمه رفع مشکلات کشور این است که شایسته سالاری که شعارش را می‌دهیم در عمل محقق کنیم و امور سیاسی، اقتصادی، علمی و … را به دانشمندان این حوزه‌ها محول کنیم.
در پایان این مراسم، مهندس ولیایی، مسوول دبیرخانه انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران هم دل نوشته ای را در رثای دکتر قره‌یاضی، موسس و استاد فقید پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قرائت کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

زنده یاد دکتر قره یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران معرفی شد

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها