سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس پژوهشگاه رویان: ایده‌های دکتر کاظمی آشتیانی همچنان در فعالیت‌های رویان، اثرگذار و حرکت‌آفرین است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48532
سه شنبه، ۱۴ دی، ۱۴۰۰ | 21:10

رییس پژوهشگاه رویان: ایده‌های دکتر کاظمی آشتیانی همچنان در فعالیت‌های رویان، اثرگذار و حرکت‌آفرین است

یادواره زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان، عصر امروز همزمان با سالگرد درگذشت ایشان در قالب نشستی با سخنرانی دو تن از کارآفرینان حوزه داروسازی با عنوان «خلق ارزش از دانش» در تالار اجتماعات پژوهشگاه رویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان طی سخنانی در این مراسم با گرامیداشت سالگرد درگذشت زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی که با تلاش و از خودگذشتگی عزیزانی چون دکتر کاظمی آشتیانی شروع به کار کرده، یکی از مولودهای مؤثر انقلاب اسلامی است و شاید رمز اثرگذاری بالای آن همین روحیه از خودگذشتی است که از خصوصیات کار در جهاد دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه با گذشت ۱۶ سال از درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی می‌گذرد، یاد و نام او همچنان زنده است، رمز ماندگاری چهره‌هایی چون دکتر کاظمی را رحمت و عنایت الهی نسبت به آنها دانست گفت: اگر انسان با خداوند معامله کند و اجرش را تنها از او بخواهد، این عزت را پیدا می‌کند که پس از مرگ نیز اثرگذار باشد و این گونه است که پس از ۱۶ سال، احساس می‌کنیم که گویی دکتر کاظمی، دیروز از میان ما رفته‌اند.

شاهوردی با بیان این که خدمت به خلق، بزرگترین درسی بود که مرحوم کاظمی به تک تک همکاران داده است، انس با قرآن، خوش‌خلقی، خوش‌قولی، دردمند بودن و تاکیدش بر این که باید برای انقلاب و مردم کاری کرد را از خصلت‌هایی دانست که باعث ماندگاری یاد دکتر کاظمی شده است.

رییس پژوهشگاه رویان اضافه کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی در کارها مؤسس بود. امکان‌سازی می‌کرد، فرصت‌ها را رصد می‌کرد و با وجود همه محدودیت‌ها به جوانان میدان میداد. او که همیشه ایده‌های نویی داشت، وقتی به اعتقادی می‌رسید، فاصله بین صحبت و عملش کوتاه بود. انسانی خوش‌بین بود که به جوانان اعتماد و باور داشت.

شاهوردی با اشاره به خاطراتی از دوره همکاری با مرحوم دکتر کاظمی در جهاد دانشگاهی دانشکده توانبخشی و در ادامه جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران گفت: وی در همان سال‌ها به دنبال خیرین بود تا در سیستان و بلوچستان فعالیت‌هایی مثل ایجاد مرکز توانبخشی را دنبال کند. در دوره معاونت تحقیقات و مدیریت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران هم اتفاقات بسیار خوب و درس آموزی را رقم زد. مثلا در همان دوره بحث کلینیک چند تخصصی درد، پایش سلامت دانش‌آموزان و بیماریابی در مدارس، مرکز طب کار، پزشک قطار، مرکز درمان و توانبخشی در منزل که در حال حاضر در کشور نهادینه شده را دنبال می‌کرد.
رییس پژوهشگاه رویان با بیان این که عقبه بسیاری از فعالیت‌های رویان در ۱۶ سال گذشته هم به اندیشه و ایده‌های مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی برمی‌گردد، گفت: غایت خلقت، خدمت به خلق خداست و ان شاءالله ما هم بتوانیم هم چون دکتر کاظمی متواضع باشیم و بیماران را عیال الله بدانیم و بتوانیم چراغی را که دکتر کاظمی روشن کرده ماندگار نگه داریم.

پیش از سخنرانی رییس پژوهشگاه رویان، دکتر عباس کبریایی‌زاده و دکتر اکبر عبداللهی اصل، دو تن از کارآفرینان برجسته کشور در حوزه داروسازی هم در خصوص تجربیات خود در روند خلق ارزش از دانش و عوامل موفقیت خود سخن گفتند.

عباس کبریایی‌زاده، مؤسس مرکز رشد واحدهای فن‌آوری دارویی و مؤسس چند شرکت تولیدکننده دارو و مواد اولیه دارویی در سخنرانی خود گفت: پژوهشگاه رویان با عشق ساخته شده است. مسؤولیت پذیری اولین پله موفقیت است و مرحوم کاظمی آشتیانی و همراهانشان در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از همین جنس بودند و اعتقاد من این است. مرحوم کاظمی با عشق به حوزه درمان ناباروری، سلول درمانی و … ورود کردند و کارشان را ادامه دادند.

کبریایی‌زاده با اشاره به شرایط سخت جنگ و نیاز کشور به داروهایی برای درمان مسمومیت با سلاح‌های شیمایی گفت: اروپایی‌ها دانش فنی سلاح‌های شیمایی را به عراق داده بودند اما حاضر نبودند آنتی بادی درمانی را به ما بدهند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت، نیاز مجروحان به این داروها را مطرح کردند و ما بر روی تولید این داروها کار کردیم. برای جوان‌تر‌ها می‌گویم عنوان دو کلاس را هرگز در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر ندادم: داروهای سلاح‌های شیمایی و داروهای سلاح‌های بیولوژیکی.

وی ادامه داد: سال ۷۶ که در وزارت بهداشت، مسئولیت حوزه دارو را بر عهده داشتم، بحث تولید دارو در حوزه ناباروری در رویان مطرح شد و من از سال ۷۶ با تیم مرحوم کاظمی آشتیانی بیشتر آشنا شده و ارتباط گرفتم.

کبریایی‌زاده با بیان اینکه برخی اساتید مثل دکتر قنبرپور که همسرشان آمریکایی بود و فرزندانشان نیز در آمریکا به دنیا آمده بودند، علی‌رغم بازگشت خانواده به آمریکا در زمان جنگ در ایران ماندند و تولید دارو و محصولات مورد نیاز را شروع کردند، گفت: فضای جهاد دانشگاهی و جنگ بر روی شخصیت ما تأثیرگذاشت تا مولد فکر کنیم. اگر امروز ادعا می‌کنیم چیزی بلدیم به دلیل بستری است که ایجاد شد و اساتیدی که به ما یاد دادند پله‌های موفقیت از پذیرش و احساس مسئولیت شروع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اساتید مدیریت معتقد هستند پس از مسئولیت‌پذیری باید قانونگرا و قاعده‌مند بود و در چهارچوب حرکت کرد. اگر کسی قانون‌مند شد، پیش‌بینی‌پذیر می‌شود و فرد پیش‌بینی‌پذیر اگر گفت در این فاصله زمانی با این مقدار بودجه چنین کاری می‌کنم، می‌شود به آن فرد اطمینان کرد و پس از تکرار پیش‌بینی‌پذیری است که آن فرد به شخص مرجع در آن کار تبدیل می‌شود.

دکتر اکبر عبداللهی اصل، استادیار گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با اشاره به اینکه در حوزه شتاب دهی و مراکز رشد دانشگاه تهران و بخش خصوصی فعال است و ده‌‌ها شرکت شتاب‌دهی زیرمجموعه فعالیت‌های وی قرار دارد از نگاه منفی برخی پژوهشگران به تولید ارزش مادی از فعالیت‌های پژوهشی، انتقاد کرد و گفت: طوری بازنمایی شده است گویی که صحبت کردن از پول در فعالیت‌های پژوهشی و علمی کاری سخیف است. این تفکر موجب شده دانش در حد دانش و پژوهش در حد پژوهش باقی بماند و به محصول مورد نیاز مردم تبدیل نشود.

وی گفت: مراکز شتاب‌دهی تلاش می‌کنند ارزش مادی برای پژوهش‌ها و ایده‌‌ها ایجاد کنند. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا نیز نگرش عوض شده و دانشگاه نسل سه و چهار می‌طلبد که اساتید و محققان مسیرشان را مشخص‌تر و تکلیفشان را با کارشان روشن کنند.

وی اضافه کرد: روانشناسان کسب و کار می‌گویند اگر فردی درون‌گرا و مشغول جست‌وجو و پژوهش هستید، لازم است یک فرد برون‌گرا و هدف‌محورتر به شما ملحق شود تا جست و جوی شما را به یک نتیجه منتهی کند.

این کارآفرین صنعت دارو افزود: با دانشی که در پژوهشگاه رویان نهفته است، می‌شود ۴۰ تا ۵۰ استارتاپ خلق کرد. از سوی دیگر نسل جدید با ما متفاوت فکر می‌کنند و شاید با معیارهایی که گذشتگان ما داشتند و ما داریم، نتوانیم آنها را جذب کنیم پس باید روش‌های جدیدتری را به کار بگیریم؛ شکل دانشگاه‌ها در دنیا نیز در حال تغییر و نوآوری است و ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم.

عبداللهی اصل راه‌کار کارآفرینی و خلق ارزش را توجه بیشتر به طبقات میانی پژوهشگران عنوان کرد و گفت: باید به اساتید بزرگ نگاه کنیم اما طبقه متوسط را هم ببینیم و از آنها حمایت کنیم. باید چهره‌های جدید، پژوهشگران جدید و کارمندان مبتکر را شناسایی کرده و به آن‌ها فرصت فعالیت دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها