پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بنیانگذار روان شناسی پذیرش و تعهد: گسترش جهانی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تا حد زیادی وامدار تحقیقات انجام شده در ایران است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48518
پنج شنبه، ۹ دی، ۱۴۰۰ | 20:04

بنیانگذار روان شناسی پذیرش و تعهد: گسترش جهانی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تا حد زیادی وامدار تحقیقات انجام شده در ایران است

 بنیانگذار درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) با بیان این‌‌که ایران یکی از فعالترین کشورهای تحقیقاتی است و دنیا تا حد زیادی تحت تاثیر ایران قرار گرفته است، در خصوص ابعاد ارتباط بین آنچه در ایران و جهان در حوزه اکت(ACT) صورت می گیرد، سخن گفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر استیون هیز، روانشناس بالینی دانشگاه نوادا و بنیانگذار درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) در افتتاحیه مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره پذیرش و تعهد در ایران – تهران که به صورت مجازی با حضور دکتر پیمان دوستی، موسس مرکز خدمات روان شناسی پذیرش و تعهد، دکتر سیروس مومن زاده، رئیس بخش فارسی انجمن علوم رفتاری بافتاری (ACBS) و دکتر نیکلاس ترنیکه، روانپزشک سوئدی و مربی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که امروز می‌توانم با علاقه زیادی شاهد گسترش آموزش‌های پذیرش و تعهد درمانی و روش‌های مرتبط  و کارهای مهم که در کشور شما (ایران) در حال انجام است، باشم.

وی خاطرنشان کرد: ایران یکی از فعالترین کشورهای تحقیقاتی است و برخورداری از پیشینه قابل توجه در تحقیقات برجسته علمی باعث شده است تا حضورش در جامعه رفتاری بافتاری به خوبی دیده شود، به همین دلیل خوشحالم که این امکان فراهم است تا چند کلمه‌ای در تایید و قدردانی از راه‌اندازی مرکز پذیرش و تعهد صحبت کنم. شاید ندانید، اما اگر به کارآزمایی‌ها و مطالعات تصادفی انجام شده در حوزه «اکت» در ایران نگاهی بیندازید، درمی‌یابید که جهان تا حد زیادی تحت تاثیر ایران قرار گرفته است.

وی با ابراز خرسندی از تاسیس مرکز پذیرش و تعهد در ایران توسط دکتر پیمان دوستی، روانشناس و محقق ایرانی که چندین کتاب نیز در حوزه اکت منتشر کرده و مقالاتی هم در مجلات علمی داشته است و همسرش نرگس حسینی‌نیا، اظهار کرد: مایلم چند نکته از ایده‌های خودم در رابطه با چگونگی ابعاد ارتباط بین آنچه در ایران و جهان با این روش‌ها در حوزه اکت(ACT) صورت می گیرد، سخن بگویم.

وی تصریح کرد: در ایران کارهای تحقیقاتی و نظری که در حوزه اکت انجام شده، به طور خاص به این مسائل حساس است، زیرا مثلا مردم بخش‌هایی از قرآن را به آنچه در روان درمانی وجود دارد، ربط می‌دهند که از نظر من، هم مهم و هم درست است. این موارد را در سایر نقاط دیگر دنیا هم دیده‌ام.

بنیانگذار درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تاکید کرد: به نظر من گاهی این ترکیب‌ها بسیار مفید هستند، زیرا قادر خواهیم بود از تجربیات متفاوت افراد در اتاق روان‌درمانی استفاده مفید کنیم، مواردی مانند استفاده از قدرت نهفته در امورات خانوادگی، فرهنگی و مذهبی. بنابراین لذت بردم از این که می‌بینیم چگونه صدای فارسی و صدای شما اکنون در جهان تاثیر می گذارد.

دکتر هیز یادآور شد: رفتارهایی وجود دارد که با روح انسان در ارتباط است و به همین دلیل روح انسان آنها را می‌پذیرد. لازم است به آنها چهارچوبی علمی بدهیم تا بتوانیم فرایندهای آن را درک کنیم و در سر و قلب سایرین قرار دهیم. همچنین این امکان فراهم می‌شود تا با قرار گرفتن در چهارچوب روانشناسی و روان درمانی با بهترین‌های فرهنگ خود سازگار شویم، به راحتی با آنچه با بهترین نویسندگان، روشنفکران و رهبران مذهبی می‌گویند، ارتباط برقرار کنیم و به همین دلیل است که آنها می‌توانند از تجزیه و تحلیل فرایندهای اساسی تغییر در افراد استفاده کنند که واقعا در زندگی آنها تفاوت ایجاد می‌کند و این همان درمان پذیرش و تعهد آن‌هاست و گسترش آن در بسیاری از زمینه‌ها را گاهی اوقات «آموزش پذیرش و تعهد» می‌نامیم. مانند وقتی از آن در صنعت، تجارت، ورزش، عملکرد بالا یا برای تغییرات اجتماعی استفاده می‌کنیم، در رویکرد درمانی سلامت روانی و رفتاری، افراد را آنقدر بالا می‌کشیم که آنها را به بهترین بخش خودشان وصل کنیم و من به آن به عنوان یک سنت انسانی نگاه می‌کنم.

دکتر هیز ادامه داد: نکته آخری که می‌خواهم به افرادی که به صورت حرفه‌ای و یا تفننی به این کارها (حوزه پذیرش و تعهد) علاقه‌مند هستند، بگویم، با وجود موانع و مشکلات، به عنوان یک انسان سعی کنیم به بهترین نحو صدای یکدیگر را در انجمن علوم رفتاری بافتاری که تقریباً ۱۰ هزار نفر در جهان هستند، بشنویم. در انجمن علوم رفتاری بافتاری افرادی از سراسر جهان در بخش‌هایی با ۲۱ زبان مختلف از جمله بخش زبان فارسی وجود دارند. این انجمن سال‌هاست به افرادی در کشور شما که مایل به عضویت هستند، اما نمی‌توانند حتی مبلغ محدودی را بپردازند، بورسیه می‌دهد و این گونه خواستیم به افرادی که توان پرداخت ندارند، احترام بگذاریم. من فکر می‌کنم که عضویت ارزش دارد، بنابراین شما را دعوت می‌کنم که بخشی از آن جامعه باشید؛ چه در انجمن اصلی و چه در جامعه علمی که در کشور شما توسط افراد علاقه‌مند به آثار من، ایجاد شده است.

وی  به منظور توسعه رویکرد پذیرش و تعهد در ایران پیشنهاد داد: عضویت در برخی از وب‌سایتها و صفحات اجتماعی و … باعث می‌شود شما با افرادی که در اطرافتان به این موضوع اهمیت می‌دهند، آشنا شوید و آن را گسترش دهید. توجه کنید قرار نیست حکومت کنید، قرار نیست خودنمایی کنید یا صرفا در یک گروه عضو شوید، موضوع این است که ما گونه‌ای اجتماعی هستیم و زمانی به بهترین نوع خود مبدل می‌شویم که به ارزش‌ها، اعمال و رفتار ارزش‌مدار دیگران متصل باشیم. بنابراین یکی از دلایلی که من خواستم در این مراسم صحبت کنم، این بود که به شما اطلاع دهم که صدای شما مهم است و تمام دنیا از آنچه در خصوص رویکرد «اکت» انجام داده‌اید، تحت تاثیر قرار گرفته و مشتاقانه به دنبال آن است که از آنچه که به دست آورده‌اید، بیشتر بداند و بدانیم چگونه رنج بشر را کاهش دهیم تا به بهترین شیوه، خدمات را به فرهنگ و علوم رفتاری ارائه دهیم.

 هیز با اشاره به «صلح، عشق و زندگی» به عنوان امضا و اثر خود اظهار امیدواری کرد که با افتتاح این مرکز افرادی که به آنها خدمت می‌کنید، به پیشرفت شما و به طبع به پیشرفت جامعه کمک کند و مجددا تبریک می‌گویم و پروژه را به بهره‌برداری می‌رسانم.

تمرکز بر پژوهش‌های حوزه اکت از اهداف تاسیس مرکز تعهد و پذیرش

دکتر پیمان دوستی، محقق و مؤسس مرکز ایرانی پذیرش و تعهد نیز در مراسم افتتاحیه این مرکز با بیان اینکه این مرکز با سه هدف تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس شده است، گفت: هدف اول از تاسیس این مرکز تمرکز بیشتر بر انجام پژوهش‌های حوزه پذیرش و تعهد (اکت) بوده است. هدف دوم نیز تمرکز بر آموزش بوده است، البته منظور از آموزش صرفا برگزاری کارگاه نیست، بلکه بیشتر به دنبال آن هستیم که چطور منابع به‌روز را به شکل فارسی در اختیار هموطنانمان قرار دهیم.

 دوستی خاطرنشان کرد: این دو هدف اهداف بزرگی هستند که ما به تنهایی از عهده آنها بر نمی‌آییم و در این مسیر قطعاً یاری همکاران و دانشجویان روانشناسی می‌تواند کمک کننده باشد. پس برای تحقق این دو هدف نیازمند یاری هستیم.

وی تصریح کرد: هدف سوم این است که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که تمام همکاران از شیوه پذیرش و تعهد استفاده کنند و زمانی که مراجعین می‌خواهند درمانگر، روانشناس و یا مشاورشان از متد پذیرش و تعهد استفاده کند، مستقیماً بدانند که باید به کجا مراجعه کنند. ما این هدف را دنبال کردیم و امیدواریم که همگی در طول این مسیر با ما همکاری کنند.

محققان و بالینی کاران در ایران کارهای بسیار خوبی در حوزه اکت انجام داده‌اند

دکتر نیکلاس ‏ترنیکه، روانپزشک سوئدی و نویسنده کتاب آر اف تی (RFT)  نیز در این مراسم طی سخنان کوتاهی، اظهار کرد: من به عنوان یک درمانگر و مربی حوزه اکت می‌دانم که هم محققان و هم بالینی‌کاران در ایران کارهای بسیار خوبی در حوزه اکت انجام داده‌اند وهمچنین همکاری کوچکی با پیمان دوستی، محقق ایرانی داشته‌ام. برای من بسیار خوشحال‌کننده است که مرکز تعهد و پذیرش در ایران با تلاش دکتر پیمان دوستی افتتاح می‌شود و این یک خبر عالی است و من فقط می‌خواهم برای او و همکارانش برای این کار مهم آرزوی موفقیت کنم.

اعلام همکاری بخش فارسی زبان انجمن علوم رفتاری و بافتاری

دکتر سیروس مومن زاده، رئیس بخش فارسی انجمن علوم رفتاری و بافتاری (ACBS) در استرالیا نیز با ابراز خوشحالی از فرصتی که به مناسبت افتتاحیه مرکز پذیرش و تعهد در ایران در اختیار وی قرار گرفته است، اظهار کرد: مرکز اصلی انجمن علوم رفتاری و بافتاری(ACBS) در خارج از کشور مسئولیت ارائه منابع، کارگاه ها و سمینارها و تشویق بخش های مختلف این مرکز است و سعی می کند بین افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه اکت (ACT) ارتباط برقرار کند. همچنین بخش فارسی زبان این انجمن از حدود هشت سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است.

وی بیان این که اکت یکی از درمان های رایجی است که در کارش از آن استفاده می کند، تصریح کرد: اکت و پروسه‌های آن کاربردش را در خیلی از زمینه ها و اختلالات روانشناختی و مشکلات انسان ها نشان داده است و پژوهش های صورت گرفته با این رویکرد بر روی سنین مختلف انجام شده، البته بیشتر کارها بر روی بزرگسالان بوده اما پژوهش هایی نیز با این رویکرد بر روی کودکان و کهنسالان انجام شده است.

دکتر مومن زاده با ابراز خرسندی از توجه فزاینده به این حوزه در ایران امیدواری کرد که بخش فارسی زبان انجمن علوم رفتاری و بافتاری (ACBS) بتواند زمینه ایجاد ارتباط، کمک و همکاری بیشتر بین همه گروه ها و افرادی را که به استفاده از این درمان بسیار جدید علاقه مند هستند فراهم کند.

رئیس بخش فارسی انجمن علوم رفتاری و بافتاری با اشاره به این موضوع که اکت رویکردی است که شواهد علمی خوبی پشت آن است که این شواهد در حال بیشتر و بیشتر شدن هستند، گفت: با مراجعه به سایت انجمن علوم رفتاری و بافتاری متوجه می شوید یکی از کشورهایی که کمک ها و همکاری های بسیار زیادی در زمینه تحقیقات علمی و مقالات داشته است، ایران بوده است و خود پروفسور استیون هیز نیز بارها و بارها به این مطلب اشاره کرده و تشکر می‌کند.

دکتر مومن زاده ضمن آرزوی موفقیت بیشتر و بیشتر برای پیمان دوستی و گروهش خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر اکت و استفاده از آن را در ایران  رشد دهیم، از هم یاد بگیریم و به دیگران هم بتوانیم منتقل کنیم. از بخش فارسی زبان انجمن علوم رفتاری و بافتاری استفاده کنید و با ما همکاری کنید و ما نیز تا آنجا که بتوانیم سعی می کنیم کمک های خودمان را به شما منتقل کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های جالب محقق ایرانی: در هوای گرم، کمتر به هم کمک می کنیم!

۹۸ درصد موارد ترس از پرواز قابل درمان است

پنجمین کنفرانس ملی علوم کاربردی در ورزش

سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها