- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«چراغ» ترویج علم ۱۴۰۰ روشن شد

برگزیدگان امسال جایزه ترویج علم «چراغ» معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، هیئت داوران جایزه چراغ در بخش یک عمر ترویج علم، جایزه خود را به «حازم فری‌پور» به دلیل طراحی و ساخت موزه و مراکز ترویج علم و در بخش «دانشگر مروج علم» به اخترشناسی به نام «دکتر محسن شادمهری» اعطا کرد.

«جایزه چراغ سلامت» هم که موقتا به قصد تقدیر از مروجان سلامت در دوران همه‌گیری کرونا راه‌اندازی شده به «حسام‌الدین خضری» تعلق گرفت.

برنده جایزه «مروج علم سال» چراغ ۱۴۰۰ هم روزنامه‌نگار علم نام‌آشنا و پرتلاش، «پوریا ناظمی» است.

در بیانیه هیات داوران جایزه «چراغ» آمده است:

«خانم‌ها، آقایان؛ سلام

جایزه چراغ این‌بار نیز با افتخار برگزیدگان خود را در طولانی‌ترین شب سال، شب یلدا، معرفی می‌کند. ششمین دوره جایزه چراغ را در روزگاری برگزار می‌کنیم که علم و ناعلم، خرد و خرافات بیش از هر زمان، زندگی بشر را در بر گرفته است. در هنگامی که اضطراب سویه جدید ویروس کرونا هراس و سایه تاریکی بی‌پایان همه‌گیری را در دل می‌افکند علم همچنان تنها روشنایی این شب تار است. پس به پاسداشت چراغداران، کلاه از سر بر می‌داریم و اکنون به رسم سال‌های گذشته در شب زایش نور چهار مروج علم منتخب جایزه را معرفی می‌کنیم و سپاس می‌گوییم.
دبیرخانه جایزه چراغ مهرماه گذشته با انتخاب و دعوت از دیدبانان جایزه کار خود را آغاز کرد. دیدبانان از میان چهره‌های موثر ترویج علم و ژورنالیست‌های علم انتخاب میشوند؛ بانیان و دبیر جایزه در جلسه‌هایی، معیارها و شاخص‌های مورد نظر جایزه چراغ را معین کرد تا فرایند معرفی نامزدها و داوری آن‌ها روشن‌تر شود. این گروه پس از دریافت فهرست دیدبانان هر نامزد را با معیارهای خود سنجید و در پایان فهرست نهایی برای داوران ارسال شد. داوران امسال نیز تعدادی از برگزیدگان سال‌های گذشته بودند که دبیرخانه جایزه را برای انتخابی دقیق همراهی کردند. پس از دریافت آرای داوران و شمارش آن، برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۰ مشخص شد که با افتخار اسامی آن‌ها به این شرح است:

در بخش یک عمر ترویج علم هیئت داوران جایزه چراغ مفتخر است تا از انسان شریف و مهربانی تقدیر کند که سال‌ها تلاش، کوشش و اثرگذاری او در طراحی و ساخت موزه و مراکز ترویجی علم، لحظه‌ای برای جامعه مروجان علم ایران پوشیده نیست. جناب آقای «حازم فری پور» چهره خوشنام و موثر در ایجاد امکان تجربه شوق‌انگیز مفاهیم علم است که جایزه یک عمر ترویج علم چراغ با افتخار به ایشان تقدیم می‌شود.

بخش دانشگر مروج علم، برای جایزه چراغ اهمیت فراوان دارد زیرا به معرفی چهره‌های آکادمیکی می‌پردازد که فرای فضای دانشگاهی در ارتباط رو در رو با مردم از علم می‌گویند و پشت صحنه و شیوه کار دانشگران را با جامعه در میان می‌گذارند و در ایجاد تفکر علمی اثر گذارند. جایزه چراغ مفتخر است از فردی تقدیر کند که تلاش او در عمومی‌سازی علم در دهه هفتاد آغازگر دوران تازه‌ای در ترویج علم ایران بود و اکنون و همچنان در بسترهای گوناگون به ترویج علم می‌پردازد. خانم‌ها، آقایان؛ جایزه دانشگر مروج علم چراغ ۱۴۰۰ تقدیم می‌شود به اخترشناس برجسته «دکتر محسن شادمهری».

اما جایزه چراغ سلامت به قصد تقدیر از مروجان سلامت در دوران همه‌گیری کرونا به طور موقت به فهرست جوایز چراغ اضافه شده است. در دورانی که انبوه خبرهای ضد و نقیض درباره ویروس کرونا منتشر می‌شود زنان و مردانی از جامعه پزشکی کوشش مضاعف در آگاهی بخشی دقیق داشته‌اند تا مردم از علم دلسرد نشوند و بدانند که تنها راه برای عبور از این تاریکی اعتماد به علم است. جایزه سلامت چراغ به فردی از جامعه پزشکی تعلق می‌گیرد که تلاش فراوان و خستگی‌ناپذیر در آگاهی‌رسانی عمومی از طریق رادیو، تلویزیون و مطبوعات داشته است و از طریق شبکه‌های مجازی مخصوصا اینستاگرام کوشیده اطلاعات دقیق، به موقع و به زبان ساده را به عموم مردم ارائه دهد. خانمها، آقایان؛ جایزه چراغ سلامت با ادای احترام به تمام مروجان سلامتی در دوران همه‌گیری، اهدا می‌شود به «دکتر حسام الدین خضری».

جایزه مروج علم سال جایزه چراغ ۱۴۰۰، به فردی اهدا می‌شود که نه تنها امسال که در طول دو دهه گذشته تلاشی وافر در مبارزه با شبه علم داشته است. او چهره‌ای موثر در جامعه ژورنالیست‌های علم ایران است که تألیفاتش منبعی قابل اعتماد برای آموزش رسانه‌گری علم بوده است. این برگزیده هیئت داوران در طول یک سال گذشته بیش از پیش از امکان فضاهای رسانه‌ای جدید مانند پادکست و ویدئوکست استفاده کرده است تا علاوه بر مطبوعات و تلویزیون از این امکان ارتباطی تازه در آگاهی‌رسانی عمومی استفاده کند؛ جایزه مروج علم سال با افتخار به «پوریا ناظمی» تقدیم می‌شود.

به سنت جایزه چراغ باید در هفتمین روز زمستان در میهمانی جایزه چراغ جوایز برگزیدگان، تقدیم‌شان شود. افسوس که همه‌گیری کرونا امسال هم مثل سال گذشته، این امکان را از ما گرفته است با این حال، هفتم دی، در میهمانی مجازی با برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۰ بیشتر آشنا خواهیم شد.

روشنایی فراوان و یلدا فرخنده»

انتهای پیام