- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

گردهمایی صنفی اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به منظور رفع تبعیض در امر همسان سازی حقوق برگزار شد

اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گردهمایی بزرگی که در محوطه سازمان برگزار شد، رفع تبعیض در امر همسان سازی حقوق را خواستار شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این گردهمایی که پیش از ظهر ۱۸ آبان ماه برگزار شد، جمع کثیری از اعضای هیات علمی و نمایندگان موسسات تحقیقاتی و مراکز استانی سازمان از سراسر کشور حضور داشتند و دکتر سید مجتبی خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز که دو، سه روزی است به این سمت منصوب شده با حضور در جمع اعضای هیات علمی سازمان بر پیگیری مطالبات اعضای هیات علمی و رفع اساسی دغدغه های مطرح مبنی بر وجود تبعیض بین اعضای هیات علمی سازمان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها با قوانین و ضوابط یکسان تاکید کرد.

در ابتدای این گردهمایی، دکتر رامين روح پرور، رئيس انجمن صنفی اعضای هيات علمی موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر گزارشی در خصوص روند پیگیری بحث افزایش حقوق اعضای هیات علمی که پس از ترمیم حقوق اعضای هیات علمی وزارت بهداشت در سال ۹۷ آغاز شده و مکاتبات و پیگیریهایی که از همان زمان برای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صورت گرفته ارائه داد.

وی با ابراز تاسف از این که به رغم همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم، حدود چهار هزار نفر از اعضای هیات علمی دستگاه های اجرایی که دو هزار نفر آنها را اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات،  آموزش و ترویج کشاورزی مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: این که از بین ۸۰ هزار نفر عضو هیات علمی کشور، چهار هزار نفر از قلم بیفتند قابل قبول نیست و مساله از تبعیض به توهین و تحقیر رسیده است..

روح پرور در ادامه با اشاره به پیگیری هایی که از فروردین ماه ۱۴۰۰ در اعتراض به تغییرات صورت گرفته در مصوبه همسان سازی حقوق در قانون بودجه و منحصر کردن آن به اعضای هیات علمی دانشگاه ها (با وجود یکسان بودن قوانین و آیین نامه های دانشگاه‌ها با سازمان)  اظهار داشت: نمایندگان اعضای هیات علمی سازمان، دهم مهرماه با وزیر جهاد کشاورزی ملاقات داشتند که فردای آن روز، رییس وقت سازمان به همکاران اطمینان داد که مساله همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی در جلسه سران سه قوه مطرح و حل شده ولی پس از مدتی که پیگیر مصوبه کتبی سران قوا شدیم بعد از یک ماه، تازه اعلام کردند که طرح مساله همسان سازی حقوق در جلسه سران قوا را پیگیری می کنند!

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این است که وقتی مسولیت قبول کرده اند، پیگیر مطالبات به حق کارکنان باشند و طوری نباشد که دو هزار عضو هیات علمی سازمان در سراسر کشور، هشت ماه درگیر حل مساله همسان سازی حقوق باشند.

رئيس انجمن صنفی اعضای هيات علمی موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر با بیان این که احساس تبعیضی که  اعضای هیات علمی سازمان  مدتهاست  با آن مواجه اند می تواند به افت عملکرد سازمان و نهایتا تهدید سلامت  و امنیت غذایی کشور منجر شود، ابراز امیدواری کرد که با مساعدت مسوولان، بحث همسان سازی در حقوق آبان ماه اعضای هیات علمی سازمان اعمال شود و نیازی به برگزاری گردهمایی های دیگر نباشد.

دكتر محمودی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج هم با اشاره به دستاوردهای باارزش و پرشمار اعضای هیات علمی و محققان این سازمان از آنچه نادیده گرفته شدن حق قانونی اعضای هیات علمی سازمان در جریان همسان سازی حقوق ها خواند انتقاد کرد.

ادامه این گردهمایی، دکتر نجاتیان از اعضای هیات علمی سازمان در قزوین اظهار داشت: اتفاقی که در جریان همسان سازی حقوق ها افتاده بدعتی است که شکل گرفته به طوری که جایگاه اعضای هیات علمی سازمان  دچار خدشه شده است. در شرایطی که هیات علمی سازمان از لحاظ تمامی ضوابط و مقررات تابع وزارت علوم هستند باید پرسید چرا باید در بحث همسان سازی دچار تبعیض شوند.

دکتر پاک پرور از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس هم با قرائت دل نوشته ای از تبعیض صورت گرفته نسبت به اعضای هیات علمی سازمان انتقاد کرد.

در ادامه دکترعبدالله زاده یکی از اعضای هیات علمی جوان و نخبه موسسه تحقیقات شیلات کشور با ارائه توضیحاتی در خصوص جزئیات ترمیم و همسان سازی حقوق ها، افزایش حقوق طبق مصوبه همسانسازی را هم به  “نیمسان سازی” حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم و دیگر دستگاه ها با اعضای هیات علمی وزارت بهداشت تعبیر کرد و بر ضرورت پیگیری جدی و بنیادی بحث همسان سازی حقوق ها تا رفع کامل تبعیض و همسان شدن حقوق اعضای هیات علمی شاغل در تمام وزارتخانه ها  و نیز همسان سازی حقوق سایر کارکنان دولت در وزارتخانه های مختلف شد.

در ادامه گردهمایی دکتر خیام نکوئی، رئیس سازمان در سخنانی کوتاه با اشاره به اهمیت بحث تحقیقات به عنوان حلال مشکلات بخش کشاورزی تاکید کرد که مطالبات همکاران را از تمام مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد و با توجه به این که تازه کار خود را آغاز کرده ترجیح می دهد به جای دادن وعده های شیرین درباره زمان دقیق رفع این مشکل در کمال صداقت همه مسائل را با همکاران در میان بگذارد.

این گردهمایی صنفی با قرائت قطعنامه ای پایان یافت.

متن این قـطـعـنـامـه به شرح ذیل است:

“در دفاع از جامعه‌ی نخبگان و از حرکت علمی کشور، تا نفَس دارم ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

 

خداوند متعال را بسیار شاکریم که ملت شریف ایران در سایه الطاف و عنایات پروردگار و راهنمایی‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب و اعتماد و باور ایشان به نخبگان، گام‌های پیشرفت و تعالی را با توسعه علم و فناوری پرشتاب طی کردند.

اگرچه نخبگان علمی کشور همواره از حمایت‌های رئیس جمهور محترم در عرصه‌های مختلف و تاکید ایشان برای ایجاد تحول در کشور بر اساس علم و فناوری مطلع و از این بابت خوشحال هستند، با این حال اجرای عدالت که لازمه پیشرفت و تعالی است و همواره در سخنان ایشان بیان و بر آن تاکید شده ‌است، متأسفانه با انفعال برخی از مسولین اجرایی مغفول مانده و سبب شده است تا اعضای هیأت علمی موسسات و مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی و منابع طبیعی ملی و استانی در اقصی نقاط کشور امروز سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گرد هم آمده و پیگیر اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی مشابه دیگر مراکز علمی و پژوهشی کشور و اجرای عدالت در میان نخبگان علمی کشاورزی باشند.

 

قبل از هر چیز لازم است نظر مقامات مسئول را به این موضوع معطوف نمائیم که “نقش انکارناپذیر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بزرگترین مجموعه تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و بازوی علمی وزارت جهاد کشاورزی در افزایش بهره‌وری با بررسی چالش‌ها و احصای  مشکلات در تمامی عرصه‌های تولید بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست کشور و ارائه راهکارهای فنی و ترویجی در قالب برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی، یاوران تولید، سایت‌های الگویی، روز مزرعه و غیره بر تمامی کارشناسان و مدیران اجرایی کاملاً مبرهن و روشن است”.

بر این اساس و با توجه به گذشت هشت ماه از مذاکرات و مکاتبات و جلسات حضوری با مدیران محترم، مطالبه اصلی اعضای هیأت علمی سازمان، یعنی اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی مشابه دیگر مراکز علمی و پژوهشی کشور که نه تنها عملی نشده، بلکه به بن‌بست رسیده و بی‌پاسخ مانده است، بدینوسیله قطعنامه گردهمایی اعضای هیأت علمی سازمان به شرح ذیل قرائت می‌گردد.

 

۱- اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اعتراض به نادیده گرفتن حق قانونی آنها خواستار اجرای فوری و بدون قید و شرط  قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و برقراری عدالت در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی هستند.

۲- اعضای هیأت علمی شرکت کننده در این گردهمایی اعلام می‌دارند به خاطر بی‌توجهی برخی مسئولین؛ جایگاه و موقعیت اعضای هیأت علمی سازمان دچار خدشه شده است و از وزیر محترم جهاد کشاورزی که اعضای هیأت علمی سازمان را دارای ظرفیت بی نظیر علمی و ضامنی برای امنیت غذایی کشور می‌دانند انتظار دارند با حمایت از مسولین ارشد سازمان و اعضای هیأت علمی اعتبار و جایگاه واقعی سازمان در ساختار اجرایی کشور را بازگردانند.

۳- اعضای هیأت علمی شرکت کننده در این گردهمایی خواهان برکناری مسئولین در هر رده مدیریتی هستیم که موجب تاخیر در اجرای قانون همسان‌سازی برای اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شده‌اند و در اجرای این حق قانونی کارشکنی نموده‌اند.

۴- اعضای هیأت علمی شرکت کننده در این گردهمایی اعلام می‌دارند مسولین پیشین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تصمیمات خودسرانه و غیر کارشناسی و به نوعی بدعت‌گذاری نادرست در اجرای قانون باعث ایجاد شکاف در بدنه جامعه علمی کشور شده که مطمئناً در آینده نزدیک قابل جبران نخواهد بود. از این رو، لازم است مسولین وقت عتف به دلیل ترک فعل و بی‌توجهی به وظایف خود در اجرای بند ۱۱ ماده (۹۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر”اتخاذ تدابیر و ارائه پیشنهادهای لازم جهت حفظ دانشمندان و محققان و تامین امنیت شغلی آنان، استفاده بهینه از توانمندی‌‌های آنها و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها” به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی شوند.

۵- اعضای هیأت علمی شرکت کننده در این گردهمایی اعلام می‌دارند در صورت عدم اقدام عاجل براي رفع تبعیض در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی که از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بوده و مصداق عینی بی‌عدالتی است، تحصن در سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری و پیگیری تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

۶- اعضای هیأت علمی شرکت کننده در این گردهمایی اعلام می‌دارند در صورت تحقق نیافتن کامل قانون همسان‌سازی حقوق اعضاي هيأت علمي ، کلیه فعاليتهاي پژوهشي، آموزشي و ترويجي این سازمان به ویژه در نقش محققین مروج و معین، ياوران تولید، تولید بذر، شرکت‌هاي دانش بنیان با کندی و تعليق مواجه خواهد شد و مسبب آن را مسولین اجرایی کشوری می‌دانند.

 

امیداوریم مسئولین محترم، قطعنامه این همایش که در حضور شرکت کنندگان در گردهمایی قرائت و تصویب شد را مورد توجه و اهتمام قرار دهند.”

انتهای پیام