سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

با همکاری محققانی از ایران صورت گرفت: طراحی نانوقفس های مونتاژ کننده آنتی بادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48271
شنبه، ۱۳ شهریور، ۱۴۰۰ | 14:00

با همکاری محققانی از ایران صورت گرفت: طراحی نانوقفس های مونتاژ کننده آنتی بادی

تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن در تحقیقاتی که پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در آن مشارکت داشته اند موفق به طراحی و ساخت نانوقفس هایی به منظور مونتاژ کردن آنتی بادی ها در یک معماری مناسب و دقیق با تعداد محل های اتصال قابل کنترل شده اند؛ دستاوردی که امید می رود به افزایش میزان اتصال آنتی بادی ها به گیرنده های مورد نظر خود منجر شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، آنتی بادی هایی که به طور اختصاصی به اهداف مورد نظر خود متصل می شوند، نقشی کلیدی در پزشکی ایفا می کنند. فرآیند مونتاژ کردن آنتی بادی ها به طور معمول با الحاق آنتی بادی ها به انواع پلیمرها و یا اتصال ژنتیکی قطعات آنتی بادی ها به یکدیگر همراه بوده که می تواند منجر به افزایش علامت رسانی در سلول گردد. از اینرو، غالباً برای بهبود علامت رسانی در مواجهه با بیماری ها، محققان مجموعه ای از آنتی بادی ها را با اتصال ژنتیکی به یکدیگر تولید می کنند. در حال حاضر مونتاژ کردن و تشکیل مجموعه هایی از آنتی بادی ها با معماری دقیق و تقارن مناسب بسیار دشوار می باشد.

بدین منظور، اخیراً یک تیم تحقیقاتی در آمریکا که محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در آن مشارکت داشته اند به طراحی رایانه ای نانو قفس هایی برای مونتاژ کردن آنتی بادی ها در یک معماری دقیق پرداخته اند. این محققان پروتئین هایی را به شکل نانو قفس طراحی کردند که آنتی بادی ها را در یک معماری دقیق با ظرفیت ها و تقارن های متنوع مونتاژ می کنند.

محققان که یافته های خود را در قالب مقاله ای در مجله Science منتشر کرده اند، امیدوارند که چنین طراحی ای بتواند مجموعه آنتی بادی های دلخواه را به مجموعه های متقارن با ساختارهای مناسب تبدیل کند که تأثیر قابل توجهی بر علامت رسانی در سلول خواهند داشت. محققان در ادامه تأثیر ساختارهای مونتاژ شده را بر میزان علامت رسانی سلول ها مورد بررسی قرار داده اند که حاکی از افزایش سلول های ایمنی، فعالسازی مسیرهای علامت رسانی در فرآیندهای آپوپتوز سلولی و مرگ شبه ویروس سندرم تنفسی کروناویروس در شرایط آزمایشگاهی بوده است.

پروتئین های خوشه ای آنتی بادی (خاکستری رنگ)، آنتی بادی ها (بنفش رنگ) را در ساختارهای نانوقفسی (بالا) جمع آوری می کنند. آنتی بادی های نانوقفسی در مقایسه با آنتی بادی های آزاد (پایین)، سیگنال دهی سلولی را افزایش می دهند.

محققان امیدوارند که این راهبرد تازه در طراحی واکسن هایی به صورت نانو قفس های مونتاژ شده با گلیکوپروتئین های سطح ویروس برای به حداکثر رساندن تعداد جایگاه های اتصال منجر شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها