جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک زاده اعلام کرد: شیوع ۴۲ درصدی فشار خون بالا در بزرگسالان ایران و بی خبری نیمی از مبتلایان/شیوع ۹ درصدی فشار خون بالا در کودکان ۶ تا ۱۲ سال کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48255
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۴۰۰ | 10:14

ملک زاده اعلام کرد: شیوع ۴۲ درصدی فشار خون بالا در بزرگسالان ایران و بی خبری نیمی از مبتلایان/شیوع ۹ درصدی فشار خون بالا در کودکان ۶ تا ۱۲ سال کشور

مجری مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در ایران، با اعلام شیوع ۴۲ درصدی فشار خون بالا در بزرگسالان کشور، نسبت به آگاه نبودن نیمی از مبتلایان از ابتلا به این بیماری و تاثیر این بی خبری در افزایش خطر مرگهای زودرس در ایران هشدار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر ملک زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فشار خون بالا، یکی از مهمترین عوامل خطر بروز  بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی و نارسایی مزمن کلیوی و همچنین از عوامل اصلی مرگهای زودرس است و سهم قابل  توجهی از بار بیماری ها را به خود  اختصاص داده است.

وقوع ۱۰ میلیون مرگ سالانه ناشی از فشار خون بالا در جهان

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تهران با استناد به مطالعه بررسی روند فشار خون بالا در جهان که با مشارکت شمار زیادی از محققان کشورهای مختلف از جمله ۸۵ محقق ایرانی و بر اساس داده های مرتبط با عوامل  خطر بیماری های قلبی عروقی  ۱۱۷۳ مطالعه در ۱۸۵ کشور جهان با ۱۰۴ میلیون شرکت  کننده ۳۰ تا ۷۹ سال مبتلا به فشار خون بالا انجام شده گفت، ۱٫۲ میلیارد نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند و سالانه  ۱۰ میلیون مرگ و ۲۰۰ میلیون مورد ناتوانی ناشی از بیماری فشار  خون بالا در بزرگسالان رخ می دهد.

افزایش دو برابری شمار مبتلایان فشار خون بالا در جهان

وی با بیان این که شمار مبتلایان فشار خون بالا در جهان طی سه دهه گذشته بیش از دو برابر شده،گفت: میزان شیوع فشار خون بالا در بزرگسالان ایران (افراد بالای ۵۰ سال) به ۴۲ درصد رسیده که شیوع آن در بین زنان بزرگسال ایرانی ۴۷ درصد و در بین مردان بزرگسال ۳۸ درصد است.

ملک زاده، همچنین میزان شیوع فشار خون بالا در زنان بزرگسالان ۳۰ تا ۷۹ سال جهان را ۳۱ درصد و در مردان ۳۴ درصد اعلام کرد.

وی، روند شیوع فشار خون بالا در کشورهای پردرآمد جهان را رو به کاهش و در کشورهای کم درآمد را رو به افزایش توصیف کرد و گفت: با وجود افزایش مداوم شمار مبتلایان به فشار خون بالا در جهان به دلیل تشدید عوامل خطر، عدم درمان و کنترل بیماری ، رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت اما، روند درمان و کنترل فشار خون در اقتصادهای نوظهور و برخی کشورها از جمله ایران، رو به بهبود بوده است.

بیشترین میزان شیوع فشار خون در چه افرادی است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند؛ بیشترین میزان شیوع فشار خون بالا در بین گروه های مختلف سنی ایران را به ترتیب مربوط به افراد ۶۰ سال و بالاتر ( ۶۲ درصد) ، ۵۰ تا ۵۹ سال ( ۵۰ درصد ) و ۴۰ تا ۴۹ سال ( ۳۲ درصد ) اعلام کرد و افزود: شیوع فشار خون بالا همچنین در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، مبتلایان دیابت ، افراد دارای سابقه مصرف سیگار، افراد بی سواد یا کم سواد ، دارای وضعیت اقتصادی ضعیف و جمعیت روستایی در مقایسه با جمعیت شهری بیشتر است.

بی خبری نیمی از مبتلایان فشار خون بالا از ابتلای به بیماری

وی با اشاره به این که فشار خون بالا، به عنوان یک بیماری قلبی عروقی و همچنین عامل خطر سکته های قلبی و مغزی، کاملا قابل پیشگیری و کنترل است، اولین گام برای درمان و کنترل بیماری فشار خون بالا را آگاهی افراد از ابتلا به بیماری دانست و گفت: متاسفانه تنها ۴۷ درصد مبتلایان فشارخون بالا از بیماری خود با خبر هستند.

ملک زاده افزود: در بررسی بر روی دیگر کشورها نیز تقریبا همین نتایج حاصل شده است و ۴۱ درصد زنان و ۵۱ درصد مردان از ابتلای خود به فشار خون بالا بی خبرند.

به گفته وی ، در ایران، میزان آگاهی زنان، افراد مسن، افراد چاق یا دارای اضافه وزن و دارای سابقه مصرف سیگار از ابتلای به فشار خون بالا، بیشتر است.

تنها ۳۸ درصد مبتلایان فشار خون بالا تحت درمان قرار دارند

فقط ۳۲ درصد افراد تحت درمان، موفق به کنترل فشار خون می شوند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع ۴۲ درصدی فشار خون بالا در بین زنان و مردان بزرگسال ایرانی درحالیست که تنها ۳۸ درصد مبتلایان آگاه از ابتلا به فشار خون بالا، تحت درمان قرار گرفته اند و در بین افراد تحت درمان این بیماری هم، تنها ۳۲ درصد موفق به کنترل فشار خون بالا شده اند.

وی یادآور شد: آمارهای مطالعه جدید جهانی هم نشان می دهد علیرغم دسترسی ارزان و آسان به داروهای فشار خون ، تنها ۵۰ درصد زنان و کمتر از ۴۰ درصد مردان مبتلا به فشار خون بالا تحت درمان قرار دارند و ۲۴  درصد زنان و ۱۹ درصد مردان مبتلا به فشار خون بالای تحت درمان، موفق به کنترل فشار خون در سال  ۲۰۱۹ شده اند.

شیوع ۹ درصدی فشار خون بالا در دختران و پسران ۶ – ۱۲ سال ایرانی

مجری مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران، در ادامه به شیوع فشار خون بالا در کودکان و نوجوانان ایرانی اشاره کرد و گفت: میزان شیوع فشار خون بالا در جمعیت کودکان و نوجوان دختر و پسر ۶ تا ۱۲ سال ایرانی، حدود ۹ درصد و میزان شیوع «پیش فشار خون بالا » حدود ۸ درصد است.

افزایش سهم فشار خون بالا در مرگهای قلبی عروقی ایران به ۱۰ درصد

مجری مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در ایران از افزایش سهم فشار خون بالا در مرگهای قلبی عروقی از ۳ درصد به ۱۰ درصد طی سه دهه گذشته گفت:  فشار خون بالا، طی سی سال گذشته، به شکل پایدار، جزو سه علت اصلی مرگهای قلبی عروقی در ایران است.

به گفته وی ، به این آمار تاسف بار ، باید سالهای از دست رفته عمر ایرانی ها به دلیل ناتوانی  ناشی  بیماری فشار خون بالا را نیز افزود.

عوامل خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله عوامل ابتلای فرد به بیماری فشار خون بالا را سن بالای ۵۵ سال، پرخوری، بی تحرکی یا کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، مصرف بالای نمک، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، منطقه محل سکونت ، سبک زندگی، آلودگی هوا ، استرس  و فشارهای ناشی از آن، ژنتیک و برخی عوامل موثر در فرایند رشد جنین و دوران کودکی موثر دانست.

شیوع ۶۰ درصدی فشار خون بالا در افراد چاق

وی با اشاره به رابطه خطی شیوع فشار خون بالا با چاقی و اضافه وزن گفت: بر اساس مطالعات جهانی شیوع فشار خون بالا در جمعیت چاق جهان  بیش از ۶۰ درصد است و این درحالیست که افراد چاق مبتلا به فشار خون بالا بیش از سایرین به بیماری های قلبی عروقی و مرگهای زودرس ناشی از این بیماری ها دچار شده و  «مقاومت در برابر درمان دارویی فشار خون بالا » در افراد چاق بیشتر است. همچنین در بیماری  کووید -۱۹ نیز، چاقی عامل خطر تشدید بیماری یا مرگ به شمار می رود.

شیوع ۵۶ درصدی فشار خون بالا در افراد چاق ایران

وی به شیوع فشار خون بالا با چاقی در ایران اشاره کرد و گفت: شیوع فشار خون بالا در بین افراد با شاخص توده بدنی طبیعی ، ۳۳ درصد، در افراد دارای اضافه وزن ۴۵ درصد و در افراد مبتلا به چاقی ۵۶ درصد و حاکی از ارتباط بسیار زیاد چاقی و اضافه وزن با ابتلا به فشار خون بالاست.

افزایش ۵٫۵ برابری شمار افراد چاق در ایران

ملک زاده، همچنین نسبت به روند فزاینده پرخوری، چاقی و کم تحرکی در ایران و تاثیر بالای آن در افزایش شیوع فشار خون بالا هشدار داد و گفت: ۷۰ درصد ایرانی ها مبتلا به چاقی یا اضافه وزن

( ۲۳ درصد چاق و ۴۷ درصد دارای اضافه وزن) هستند و چاقی و اضافه وزن در روستاهای ایران از شهرها پیشی گرفته است. همچنین از سال ۱۳۵۹ تا کنون، شمار افراد چاق در ایران ۵٫۵ برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن،  ۳٫۵ شده است.

مصرف نمک تنها ۱۲ درصد ایرانی ها در محدوده سالم!

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف زیاد نمک نیز یکی از شایعترین و مهمترین علل شیوع فشار خون بالا در افراد جوامع است و خطر مصرف نمک زیاد  تا بدانجاست که حتی می تواند مستقل از فشار خون بالا، بر سلامت قلب و عروق تاثیر نامطلوب بگذارد.

به گفته وی،  مصرف روزانه نمک در ایران  ۱۱ گرم و بیش از دو برابر میانگین جهانی ( ۵ گرم) است. مصرف نمک تنها ۱۲ درصد ایرانی ها در محدوده سالم قرار دارد. همچنین مصرف نمک در بین زنان ایرانی حدود سه برابر مردان است.

ملک زاده گفت: میانگین مصرف روزانه نمک در بین کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۲ سال ایرانی هم بالا و حدود ۱۰ گرم (۱۱ گرم در روستا و ۱۰ گرم در شهرها) است.

کاهش ۲۵ درصدی مرگهای ناشی از سکته های قلبی و مغزی در ایران در صورت کنترل فشار خون

به گفته مجری مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران ، رهایی از «افزایش بار فشار خون بالا در ایران»  نیازمند  دو گام ساده و عملی است: همه بیماران، به هر دلیلی که به مطب ها مراجعه می کنند، از پزشک خود بخواهند که فشار خونشان را کنترل کند و متقابلا، همه پزشکان نیز خود را ملزم بدانند  فشار خون تمام بیماران را فارغ از هر علتی که مراجعه کرده اند، اندازه گیری کنند تا این عامل خطر بیماری های مرگبار در کشور ما  تا حدود زیادی کنترل شود.

وی گفت: در صورت برداشته شدن این دو گام اساسی و کنترل فشار خون همه بیماران، شاهد کاهش  ۲۵ درصدی  مرگهای ناشی از سکته های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود!

 علائم فشار خون بالا چیست؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فشار خون را یک بیماری خاموش و بی علامت و به همین دلیل خطرناک و گاه مرگبار توصیف کرد و گفت: بی حالی  و خستگی عمومی و نیز سردرد ، دونشانه شایع و مهم  خطر فشار خون بالا است.

 اندازه گیری فشار خون، از چه سنی و در چه فواصلی ضروری است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: همه افراد باید از سن  ۳۵ سالگی فشار خون خود را اندازه گیری کنند . اندازه گیری فشار خون باید هر ماه یا دست کم هر دو – سه ماه انجام شود و در این بین ، افراد مشکوک به فشار خون بالا  در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار

گیرند.

فشار خون طبیعی بر اساس گایدلاین جدید جهانی

مجری مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران با اعلام این  که بر اساس گایدلاین جدید جهانی ، فشار خون طبیعی، ۱۲ روی ۸ است و فشار خون بالاتر از این  میزان، غیرطبیعی است تاکید کرد: تعریف جدید فشار خون در گایدلاین جهانی ، اهداف مهمی را برای

پیشگیری اولیه و ثانویه فشار خون بالا از جمله مرگ و ناتوانی زودرس ناشی از بیماری های قلبی  عروقی و سکته های قلبی و مغزی مدنظر قرار داده که بسیار مناسب است پزشکان با گایدلاین جدید، فشار خون بالا را کنترل کنند.

درمان دارویی فشار خون بالا

به گفته وی در افراد دارای سابقه بیماری های قلبی عروقی و فشار خون ۱۳۰ میلی متر جیوه ، درمان

دارویی پیشگیرانه لازم است و در افراد فاقد سابقه  بیماری های قلبی عروقی، اما دارای خطر ۱۰درصدی بروز این بیماری ها تا ۱۰ سال آینده که فشار خون سیستولیک معادل یا بالاتر از ۱۳۰ میلی   متر جیوه دارند، درمان دارویی به عنوان پیشگیری اولیه توصیه می شود.

چرا بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالای تحت درمان، موفق به کنترل بیماری نمی شوند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره علت  کنترل نشدن یا درمان ناقص فشار خون بالا در شمار زیادی از افراد حتی مطلع از ابتلا به بیماری گفت:  یکی از مشکلات موجود در درمان فشار خون، انجام ندادن اقدام لازم برای درمان، علی رغم آگاهی از ابتلاست.  مشکل دیگر، نقص در روند درمان است؛ به طوری که داروها به درستی و کامل مصرف نمی شوند. به عنوان مثال، هر دارویی که ۸ ساعت در خون فرد باقی می ماند ، ممکن است بنا  به تشخیص پزشک معالج نیاز به  دو بار مصرف  در روز داشته باشد اما بیمار این دستور را رعایت نکرده باشد.

ملک زاده گفت:  احتمال ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن، بیشتر می شود و به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا در سنین بالا نیاز به قرصهای بیشتری داشته باشند یا قرصهای خود  را با دستور پزشک، برای کنترل بهتر فشار خون تغییر دهند. اما آنچه بسیار مهم است تکمیل روند درمان و اطمینان از تحت کنترل بودن فشار خون است.

وی «درمان کامل»  فشار خون را به اندازه شروع درمان و کنترل آن، ضروری دانست و گفت: عدم درمان کامل فشار خون در جمعیت بالایی از افراد آگاه از ابتلا، درحالیست که هم اکنون

داروهای درمان فشار خون با کیفیت بسیار مناسب و ارزان در کشور تولید می شوند و در دسترس  هستند؛ بویژه آن که در حال حاضر، داروهای ترکیبی فشار خون که حاوی دو نوع دارو در دوزهای مختلف هستند نیز در کشور تولید شده و تحت پوشش بیمه قرار دارند که اگر به درستی مصرف شوند می توانند به راحتی فشار خون را کنترل کرده و از سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها