سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دود دست دوم و افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48238
شنبه، ۶ شهریور، ۱۴۰۰ | 02:17

دود دست دوم و افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی

محققان آمریکایی نشان می‌دهند، زنانی که در زمان کودکی والدین آنها سیگار می‌کشیدند، ۷۵ درصد بیشتر از سایرین ممکن است به روماتیسم مفصلی مبتلا شوند.

در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید(RA)، سیستم ایمنی به مفاصل حمله کرده و به آنها آسیب می‌رساند.

به گزارش دیده بان علم ایران، محققان بیمارستان زنان بریگام در دانشکده پزشکی هاروارد که مطالعه آنها ۱۸ اوت در مجلهArthritis & Rheumatology منتشر شده، بیش از ۹۰ هزار زن را که تقریباً دو سوم آنها هرگز سیگار نکشیده بودند و ۶۵ درصد آنها که گفته بودند والدین آنها در دوران کودکی آنها سیگار کشیده‌اند، از سال ۱۹۸۹ مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد که حدود ۳۵۰ زن در ۳ دهه بعد از شروع مطالعه به RA مبتلا شده‌اند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است ریه‌ها را تحریک کرده و باعث تشکیل پروتئین‌های غیر‌طبیعی شود. سیستم ایمنی بدن در تلاش برای حمله به چنین پروتئین‌های غیر‌طبیعی، آنتی‌بادی تولید می‌کند. این واکنش ایمنی می‌تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد و به بافت‌های طبیعی از جمله مفاصل حمله کند. مصرف سیگار همچنین منجر به بروز عفونت‌ها و تغییراتی در ژنوم می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد RA در افراد مستعد شود.

به‌ گفته محققان، درک این نکته بخصوص برای والدین ضروری است که کودکان دارای سابقه خانوادگی RA یا سایر اختلالات خودایمنی به ویژه در برابر اثرات دود سیگار آسیب‌پذیر هستند، زیرا ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها