جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

«چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» این حوزه تقدیر شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48223
یکشنبه، ۳۱ مرداد، ۱۴۰۰ | 16:59

«چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» این حوزه تقدیر شدند

با دریافت جایزه زنده‌یاد دکتر کاظمی
همزمان با افتتاحیه چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی ایران، برگزیدگان پنجمین دوره انتخاب چهره تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی و دانشور جوان برتر بیوتکنولوژی کشور، معرفی و جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و رییس کمیته انتخاب چهره تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور طی سخنانی در این مراسم با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش و گرامیداشت یاد استاد فقید دکتر بهزاد قره‌یاضی، پدر بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اظهار داشت: در پی فراخوان این دوره جایزه دکتر کاظمی آشتیانی، ۱۵ نفر از چهره‌های بیوتکنولوژی کشور از سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وانجمن‌ها و افراد حقوقی به عنوان نامزد دریافت این جایزه معرفی شدند که در نهایت دکتر محمود تولائی به عنوان برگزیده این دوره معرفی چهره تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور و برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی انتخاب شدند.

دکتر تولائی که متولد ۱۳۴۲ در شهر‌ اصفهان است در حال حاضر استاد تمام پایه ۳۳ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) است.

در کارنامه بلند فعالیتها و دستاوردهای علمی، پژوهشی دکتر تولائی، ثبت سه اختراع، ثبت ۱۱ ژن در بانک ژن جهانی،
ترجمه و تدوین سه جلد کتاب تخصصی، فعالیت به عنوان مجری یا همکار در ۱۸ پروژه تحقیقاتی، انتشار ۸۲ عنوان مقاله نمایه شده در ISI یا سایر ایندکس‌های معتبر در مجلات علمی بین المللی و ده ها مقاله در مجلات داخلی و ارائه ۱۱۹ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ثبت شده است.

استاد تولائی در حوزه آموزش نیز علاوه بر راهنمایی یا مشاوره ۱۹ پایان‌نامه‌ دکتری تخصصی و ۷۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تدوین برنامه و راه اندازی دوره دکتری تخصصی بیوتکنولوژی در دانشگاه امام حسین (ع) و دوره کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی در دانشگاه بقیه الله (عج) را عهده دار بوده است.

از جمله سوابق و دستاوردهای اجرایی دکتر تولائی نیز می‌توان به تاسیس و ریاست سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور (از سال ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۴)، معاونت پژوهشی دانشگاه بقیه الله (از سال ۱۳۸۲ تا ۸۵)، تاسیس پژوهشکده فناوری های نوین زیستی در سال ۱۳۸۶ و ایجاد ۱۰ آزمایشگاه تخصصی، تاسیس و ریاست مرکز جامع ژنتیک نور و مدیریت طرح شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام در کشور از سال ۱۳۸۱ تاکنون اشاره کرد.

عضویت موسس و عضویت در هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران (دو دوره)، عضویت هیئت مدیره و نایب رئیسی انجمن بیوتکنولوژی ایران طی سه دوره پیاپی (چهارم، پنجم و ششم)، عضویت هیئت مدیره و ریاست انجمن ژنتیک ایران طی سه دوره، تاسیس و عضویت هیئت مدیره شرکت دانش بنیان پارس ژن فناور، طراحی و اجرای طرح تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری در کشور، عضویت حقیقی شورای ستاد توسعه زیست فناوری (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰)، عضویت حقیقی کمیسیون تخصصی سلامت امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور و عضویت کمیسیون نظارت علمی و پژوهشی دانشگاهها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ( سال ۱۳۸۷ -۱۳۹۸) بخش دیگری از سوابق بلند اجرایی دکتر تولائی را تشکیل می‌دهد.

از دیگر فعالیتها و دستاوردهای استاد در این حوزه می‌توان به تأسیس و راه اندازی شتابدهنده تخصصی ژنومیکس و بیوانفورماتیک (وی ژن)، دبیری اجرایی ششمین جشنواره بین المللی نوآوری و شکوفایی بنیاد ملی نخبگان(۱۳۹۲)، عضویت در کمیته تدوین اجرای سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان(۱۳۹۴)، ریاست پانزدهمین و شانزدهمین  کنگره ملی ژنتیک ایران و سومین همایش بین المللی ژنتیک، عضویت در کارگروه تخصصی ارزیابی برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار برنج (۸۲-۱۳۸۱)، دبیری کارگروه ایمنی زیستی سازمان محیط زیست از سال  ۱۳۹۶ تاکنون و عضویت کانون کارشناسان رسمی دادگستری در رشته بیوتکنولوژی اشاره کرد.
دکتر تولائی پس از دریافت جایزه چهره تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور در سخنانی کوتاه اظهار داشت: من نهال و بذری کوچک از مزرعه بیوتکنولوژی کشور هستم و خوشحالم که دانشی را که در اختیار داشته‌ام صرف اعتلای علمی و سربلندی و رفع نیازهای جامعه و کشور خود کرده‌ام.

در این دوره تقدیر از چهره تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور همچنین از صادق شجاعی، دانشجوی سال چهارم دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز به عنوان دانشور جوان برتر بیوتکنولوژی کشور تقدیر شد.

انتشار پنج مقاله علمی پژوهشی و ISI در مجلات علمی بین المللی و داخلی، ارائه ۱۰ مقاله در همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی همکاری در تالیف و ترجمه بیش از چهار کتاب علمی در حوزه زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و کریسپر (در دست اقدام جهت چاپ)، همکاری در بیش از هفت پروژه تحقیقاتی در حوزه زیست فناوری و پزشکی، فعالیت به عنوان مجری یا همکار در پروژه های تولید کیت های تشخیصی  و مولکولی مانندکیت تشخیص کرونا، کیت استخراج RNAویروسی، محیط کشت انتقال ویروسی، کیت های استخراج DNA و RNA از بافت های انسانی، جانوری و گیاهی و استفاده از تکنیک کریسپر در تشخیص ویروس کرونا از جمله فعالیتهای علمی و پژوهشی شجاعی است.

وی که متولد آذرماه ۱۳۶۹ در بهرمان کرمان است و طی دوران تحصیلات دانشگاهی خود حائز عنوان دانشجوی رتبه اول بوده، تلاش گسترده‌ای  در راه اندازی و ترویج استفاده از روش کریسپر برای ویرایش ژنومی گیاهان در کشور داشته و به عنوان سخنران و مدرس کارگاه ها و سمپوزیوم های علمی در حوزه زیست فناوری و کریسپر فعالیت کرده است. وی همچنین با حضور مستمر و فعال به عنوان کارشناس در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در ترویج علوم نوین حوزه زیست فناوری  مانند کریسپر کوشش کرده است.

شجاعی که موسس، عضو هیات مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیاژن فناور آریا است، سوابق اجرایی متعددی از جمله فعالیت به عنوان مدیر داخلی و سوپروایزر ازمایشگاه تشخیص ویروس کرونا پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، راه اندازی و مدیریت داخلی بخش تشخیص ویروس کرونا ازمایشگاه ژنتیک پزشکی تابان(از سال ۹۹ تاکنون)، سه دوره متوالی دبیری انجمن علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و عضویت هیئت مدیره انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و همزمان ریاست شاخه دانشجویی و دانش آموزی انجمن ژنتیک ایران (از سال ۱۳۹۷ تاکنون) را عهده دار بوده است.
عضویت  در دبیر خانه علمی برنامه تبادل علمی و فناوری بین کشورهای جهان اسلام (STEP)، دبیری اجرایی سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی، مدیریت اجرایی ده‌ها همایش‌ ملی و  بین المللی و همکاری در برگزاری بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی عملی در حوزه زیست فناوری و همکاری در برگزاری دو دوره جایزه بین المللی مصطفی (ص) از دیگر فعالیتها و سوابق اجرایی دانشور جوان برتر برگزیده پنجمین دوره جایزه دکتر کاظمی آشتیانی است.
شجاعی پس از دریافت جایزه دکتر کاظمی آشتیانی در سخنانی از زحمات اساتید خود به ویژه دکتر کسری اصفهانی تقدیر و با گرامیداشت یاد استاد فقید دکتر قره‌یاضی بر ادامه راه ایشان تأکید کرد.
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی به همت انجمن بیوتکنولوژی به همت انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از ۳۱ مردادماه تا دوم شهریورماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین در حال برگزاری است و امکان حضور رایگان عموم علاقمندان در آن فراهم است.

همایش‌های بین‌المللی و ملی بیوتکنولوژی ایران، هر دو سال یک بار به منظور آشنایی پژوهشگران و تولیدکنندگان داخلی با جدیدترین دستاوردهای زیست فناوری ایران و جهان برگزار می‌شود. این دوره از همایش به منظور تاکید بر اهمیت زیست فناوری در حوزه امنیت غذایی و تبیین این مهم با شعار «سده ۱۴۰۰: زیست فناوری برای امنیت غذایی و سلامت» برگزار می‌شود.

در این همایش علاوه بر ارائه ۵۰۰ مقاله در قالب سخنرانی یا پوستر
تعداد ۲۲ سخنران برجسته شامل هشت نفر از اساتید و محققان برجسته داخل کشور و ۱۴ تن از اساتید ایرانی یا غیرایرانی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی خارج کشور هم سخنرانی خواهند کرد. برگزاری پنج نشست تخصصی در بعد از ظهرها و همچنین انتخابات انجمن بیوتکنولوژی از دیگر برنامه‌های این همایش سه روزه است.

مطالب مرتبط

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها