جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

دو شبح رقصنده در فاصله یک میلیارد سال نوری از ما در فضا کشف شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48135
یکشنبه، ۱۷ مرداد، ۱۴۰۰ | 19:36

دو شبح رقصنده در فاصله یک میلیارد سال نوری از ما در فضا کشف شدند

دانشمندان در بخشی از اولین جستجوی‌ عمیق آسمان به وسیله‌ی تلسکوپ رادیویی “اسکاپ”، موفق به رصد ارواح رقصان در اعماق کیهان شدند.

این ارواح رقصان ابرهای عجیب الکترونی در اطراف کهکشان‌ها هستند که تقریبا یک میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند. این ابرها شبیه به دو روح در حال رقص هستند و از این جهت دانشمندان آن‌ها را ارواح رقصان نامیدند. این کشف در اولین آزمایش پروژه نقشه تکامل جهان انجام گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، پروفسور نوریس محقق اصلی این پروژه می‌گوید: ما به شگفت زده شدن عادت کرده‌ایم. وقتی مکان‌هایی که پیش از این هیچ تلسکوپی رصد نکرده را مشاهده می‌کنید احتمال کشف موارد جدید وجود دارد.

زمانی که دانشمندان این ارواح رقصان را دیدند نمی‌دانستند با چه چیزی طرفند و به مدت یک هفته برای درک ماهیت این ارواح بر روی آن‌ها کار کردند و در کمال تعجب دریافتند که این دو، کهکشان‌های میزبان هستند. این کهکشان‌ها حاوی دو سیاه‌چاله‌ عظیم بودند که در مرکز آن‌ها قرار داشت و پرتوهایی از آن خارج می‌شد.

پروژه نقشه تکاملی جهان، متشکل از گروهی بیش از ۴۰۰ نفر از محققان است که به بررسی منابع امواج رادیویی می‌پردازند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«فضا و کارآفرینی»، شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳

سیروس برزو، پیشگام ترویج دانش‌کیهان‌نوردی در ایران درگذشت

بزرگداشت هفته جهانی فضا با شعار «ماه، دروازه‌ای به ستاره‌ها»

رییس پژوهشگاه هوافضا خبرداد:انتخاب نخستین فضانوردان ایرانی از بین خلبانان/هفت سال تاپرتاب نخستین فضاپیمای سرنشیندارایران/زوج میمونهای فضانورد و فرزندشان در رویان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها