سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پرویز کردوانی، کویرشناس برجسته ایرانی درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48081
پنج شنبه، ۲۸ مرداد، ۱۴۰۰ | 11:23

پرویز کردوانی، کویرشناس برجسته ایرانی درگذشت

استاد پرویز کردوانی، دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار جغرافیا که به پدر علم کویرشناسی ایران شهره بود در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، پرویز کردوانی که متولد ۱۳۱۰ در گرمسار بود، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از مدرسه رازی (فرانسوی) در تهران برای ادامه تحصیل در رشته عمران کویر به آلمان عزیمت کرد.

کردوانی در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دکتری با بالاترین امتیاز شد و پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت. او سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه مشغول تدریس شد.

وی مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران در بین سالهای ۱۳۴۸تا ۱۳۵۴ و بنیانگذار و رییس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸) بود.

زنده یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویر شناسی و مقابله با خشکسالی داشت.

وی استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم به خاطر تالیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست را کسب نمود.

عضویت در بنیاد مطالعات آسیای شبکه آب خاورمیانه، ریاست کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و تالیف بیش از ۲۰ کتاب دانشگاهی و ده‌ها مقاله علمی به زبان های فارسی، انگلیسی و آلمانی بخشی از کارنامه علمی او را تشکیل می دهند.

دیده بان علم ایران هم فقدان این چهره ارزشمند علمی را که در تمام دوران زندگی پر ثمرش، قلبش برای آبادانی ایران و پیشرفت های علمی می تپید به خانواده و دوستداران استاد و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می گوید.

کد خبر ۶

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها