- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نسل جدید چربی سوزها با غیر فعال کردن هکر نیروگاه سلولی

دانشمندان آمریکایی، فرآیند متابولیک جدیدی را شناسایی کرده اند که به اعتقاد آنها می‌تواند برای چربی سوزی موثرتر در انسان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دانشمندان در بررسی مکانیسم های بیولوژیکی چربی سوزی، پروتئینی را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارد و نشان داده اند که چگونه مسدود کردن فعالیت آن می تواند روند چربی سوزی در موش ها را تقویت کند.

این پروتئین موسوم به Them1 که در پاسخ به افزایش درجه حرارت در چربی قهوه ای انسان تولید می شود، افقی تازه در ارائه درمانهای موثرتر برای چاقی گشوده است.

محققان این طرح، نزدیک به یک دهه در زمینه پروتئین Them1 تحقیق کرده بودند، تحقیقاتی که نشان می‌داد موش ها وقتی در معرض دمای سرد قرار می گیرند، مقدار زیادی پروتئین در بافت چربی قهوه ای خود تولید می کنند. بر خلاف بافت چربی سفید که انرژی اضافی بدن را به عنوان چربی در پهلو و شکم انباشته می‌کند، بافت چربی قهوه ای به سرعت توسط بدن سوزانده می شود تا در زمان سرما گرما تولید کند.
به همین دلیل ، بسیاری از تحقیقات ضد چاقی بر روی تبدیل چربی سفید به قهوه ای متمرکز است.

محققان در تکمیل مطالعات قبلی بر روی موش‌ها، آزمایش هایی را انجام دادند که در آن جوندگانی از طریق مهندسی ژنتیک فاقد Them1 شده بودند. از آنجا که آنها تصور می کردند Them1 به موش ها در تولید گرما کمک می کند، آنها انتظار داشتند که با ضربه زدن به آن، توانایی آنها برای این کار کاهش یابد. اما عکس آن ثابت شد یعنی، موش های فاقد این پروتئین انرژی زیادی برای تولید گرما مصرف می کردند به طوری که دو برابر بیشتر از موش های معمولی غذا خوردند و همچنان وزن خود را نیز کاهش دادند.

دیوید کوهن، محقق اصلی این طرح می گوید: در کمال تعجب، وقتی ژن Them1 را حذف می کنید، موش گرمای بیشتری تولید می کند، نه کمتر!

در تحقیقات تازه منتشر شده، دانشمندان دلایل این پدیده غیر منتظره را بررسی کرده اند. در این مطالعات از میکروسکوپ های نوری و الکترونی برای مشاهده Them1 در سلول های چربی قهوه ای رشد یافته در آزمایشگاه استفاده شد که نشان داد با شروع سوزاندن چربی، مولکول های Them1 از نظر شیمیایی به گونه ای تغییر می کند که باعث پخش شدن آنها در سراسر سلول می‌شود.

یکی از اثرات این انتشار این است که میتوکندری ها که معمولاً ««نیروگاه سلول» نامیده می شوند با سهولت بیشتری قادرند ذخایر چربی را به انرژی تبدیل کنند. به محض اینکه تحریک چربی سوزی متوقف شد پروتئین های Them1 به سرعت به ساختاری تبدیل شدند که بین میتوکندری و چربی قرار دارد و بار دیگر تولید انرژی را محدود کرد.

با توجه به این یافته ها، محققان در حال حاضر روی توسعه دارویی که پروتئین Them1 را مهار می کند کار می کنند.

به گفته آنها اگر بتوان دارویی تولید کرد که فعالیت سرکوب کننده انرژی Them1 را غیرفعال کند، ممکن است بتوان چربی سوزی را افزایش داد.

منبع: NEW ATLAS

انتهای پیام