- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تامین پروتئین خوراکی از ضایعات پلاستیکی!

دانشمندان موفق به ابداع یک “ژنراتور غذایی” شده‌اند که پلاستیک را به پروتئین خوراکی تبدیل می‌کند و برای این پروژه جایزه ۱.۱۸ میلیون دلاری را از آن خود کرده‌اند.

بشریت با معضل پلاستیک دست و پنجه نرم می‌کند، اما چه کسی گفته که این مشکل نمی‌تواند خوشمزه باشد!؟ دانشمندان در تلاشند تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را برای حل این مسئله که هر روز در حال رشد است، ارائه دهند و در این راه حتی برخی بطری‌های پلاستیکی را با استفاده از باکتری‌ها به وانیل تبدیل کرده‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، به تازگی نیز دو دانشمند با پیگیری این مسیر و ایجاد یک مفهوم “مولد” مواد غذایی که پلاستیک‌ها را به پروتئین خوراکی تبدیل می‌کند، جایزه ۱.۱۸ میلیون دلاری(یک میلیون یورویی) مسابقه موسوم به “Future Insight ۲۰۲۱” را کسب کردند.

دو دانشمند این پروژه که در ابتدا توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا(DARPA) با مبلغ ۷.۲ میلیون دلار طی چهار سال تأمین مالی شده بود، “تینگ لو” استاد مهندسی زیستی در دانشگاه “ایلینوی اوربانا-کمپین” و “استفان تکمان” دانشیار علوم زیستی در دانشگاه فنی “میشیگان” هستند.

هدف آنها بهبود فرآیند تبدیل سطل زباله پلاستیکی به پودر پروتئین و روان کننده‌ها با استفاده از ترکیبی از مواد شیمیایی و گرمای زیاد(تجزیه در اثر حرارت) بود. این دو دانشمند پروژه خود را “مولد” یا “ژنراتور” مواد غذایی می‌نامند.

“تکمان” توضیح داد: ما از ارگانیسم‌های طبیعی مهندسی شده برای تجزیه پلاستیک‌ها و زیست توده گیاهی غیر خوراکی برای تبدیل به غذا استفاده می‌کنیم. کسب این جایزه بسیار افتخار آمیز است. این جایزه به ما امکان می‌دهد خطوط تحقیقاتی با ریسک و پاداش بالا را دنبال کنیم که در نهایت به ما امکان می‌دهد این کار را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

محققان سیستمی را تصویر می‌کنند که در آن افراد می‌توانند زباله‌های پلاستیکی یا زیست‌توده‌های غیر خوراکی را در آن قرار دهند. این زباله‌ها سپس به راکتورهای پردازشی می‌روند که در آنجا از گرما برای تجزیه آنها استفاده می‌شود. سپس محصول جانبی در مخزنی همراه با جمعیتی از باکتری‌ها قرار داده می‌شود که آن را به پروتئین‌های خوراکی تبدیل می‌کنند. سپس به صورت پودر خشک می‌شوند و برای استفاده بعدی ذخیره می‌شوند.

مواد حاصل حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن و البته غیرسمی هستند و فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند.

محققان در حال آزمایش طیف وسیعی از مواد PET برای یافتن اندازه بهینه ذرات و پارامترهای پردازش برای کاهش مصرف انرژی هستند. این روش پیشگامانه ضمن کاهش آسیب‌های زیست محیطی ناشی از زباله‌های پلاستیکی و روش‌های سنتی کشاورزی، امکان تأمین مواد غذایی بی‌خطر و پایدار را فراهم می‌کند.

انتهای پیام