سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دوز سوم واکسن فایزر میزان پادتن را “۱۱ برابر” می‌کند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48042
جمعه، ۸ مرداد، ۱۴۰۰ | 03:35

دوز سوم واکسن فایزر میزان پادتن را “۱۱ برابر” می‌کند

دو شرکت آمریکایی فایزر و آلمانی بیون‌تک که واکسنی مشترک علیه ویروس کرونا ارائه کرده‌اند، طبق نتایج مقدماتی تحقیقاتی تازه از افزایش قابل توجه پاد‌تن‌ خون با تزریق دوز سوم این واکسن خبر داده‌اند.

بر این مبنا، میزان پادتن علیه ویروس کرونای مادر (“سارس کوو ـ دو” نشأت‌گرفته از ووهان چین) در خون داوطلبانی که اقدام به تزریق دوز سوم واکسن فایزر ـ بیو‌ن‌تک کرده‌اند در قیاس با دوز دوم ۵ تا ۸ برابر شد.

همچنین میزان پادتن یا آنتی‌بادی علیه جهش بتای ویروس نامبرده (نشأت‌‌گرفته از آفریقای جنوبی) ۱۵ تا ۲۱ برابر شد.

پادتن علیه جهش بسیار سرایت‌پذیر دلتا (نشأ‌ت‌گرفته از هند) در گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال ۵ برابر و در داوطلبان ۶۵ تا ۸۵ ساله نیز ۱۱ برابر شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، لزوم تزریق دوز سوم بعد از آن که مشخص شد کارایی واکسن فایزر به مرور زمان کاهش می‌یابد مطرح شد.

بر اساس دانش فعلی، کارایی این واکسن علیه جهش دلتا که باعث نگرانی بسیاری در سطح جهان شده ۹۶درصد اعلام شده است. اما این میزان از مصونیت بعد از ۶ ماه کاهش می‌یابد و طبق اطلاعات کنونی‌، به ۸۴درصد می‌رسد.

با این حال، حفاظتی که واکسن فایزر ـ بیون‌تک علیه مرحله شدید بیماری کووید ـ ۱۹ ایجاد می‌کند شش ماه پس از تزریق دوز دوم همچنان بالاست.

این یعنی حتی کسانی که دو دوز واکسن را دریافت‌ کرده‌اند ( به طور کامل واکسینه شده‌اند) در صورت ابتلا به نوع جهش‌یافته دلتا هم در برابر مرحله شدید بیماری مصون هستند و امکان بستری شدنشان کم است.

به همین دلیل، کارشناسان هنوز به این پرسش که آیا تزریق دوز سوم ضروری است و اگر ضروری است برای چه کسانی و در چه زمانی، پاسخ مشخصی نداده‌اند.

دو شرکت فایزر و بیو‌ن‌‌تک می‌گویند، این احتمال وجود دارد که دریافت دوز سوم ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تزریق دوز دوم لازم باشد. البته این گفته تنها در مورد واکسن این دو شرکت صادق است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

علیرضا زالی: فقط برای پنج روز واکسن داریم

سازمان جهانی بهداشت خواهان توقف واکسیناسیون سوم شد

تلاش دانشمندان برای تولید واکسن کرونا به اشکال قرص و اسپری

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از ارائه دوز سوم واکسن فایزر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها