سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

چرا احتمال قوی «بروز مخاطرات و چالشهای اخلاقی در کارآزمایی های بالینی واکسن های داخلی در شرایط پیک کرونا» پیش بینی نشد؟!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48030
چهارشنبه، ۶ مرداد، ۱۴۰۰ | 14:18

چرا احتمال قوی «بروز مخاطرات و چالشهای اخلاقی در کارآزمایی های بالینی واکسن های داخلی در شرایط پیک کرونا» پیش بینی نشد؟!

در حالی که آمار رسمی مرگهای ناشی از کووید -۱۹ در ایران در حال عبور از مرز ۹۰ هزار تن و شمار فوتی های روزانه با روند صعودی سه رقمی (بالای ۳۰۰) را طی می کند و در این شرایط، فقط ۷ درصد جمعیت ایران، حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز هستیم، معاون تحقیقات وزیر بهداشت از احتمال بروز چالشهای اخلاقی در کارآزمایی های بالینی واکسن های داخلی در پیک پنجم کرونا در کشور سخن گفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، نشست مجازی «چالش‌های پیش روی اجرای فاز سه مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹» کمیته ملی اخلاق در پژوهش به بررسی این موضوع اختصاص داشته است که  «با تسریع واکسیناسیون در کشور و در دسترس بودن واکسن برای مردم، چالش‌های عمده‌ای در انجام کارآزمایی‌های بالینی فاز سه مطالعات واکسن به وجود آمده است. در شرایط عادی برای بررسی اثربخشی واکسن از گروه پلاسبو یا دارونما استفاده می‌شود. ولی با توجه به این‌که در حال حاضر در پیک پنجم کرونا قرار داریم و واکسن در دسترس برخی از مردم قرار دارد، آیا قرار دادن برخی افراد در گروه پلاسبو که آن‌ها را در برابر بیماری ایمن نمی‌کند و ممکن است دچار بیماری شوند، از نظر اخلاقی صحیح است؟»

دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات وزیر بهداشت در تحلیل این پرسش گفته است: «تاکنون کم‌تر از ۷ درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند. کشور ما به دلایل مختلف که الان جای صحبت درباره آن نیست، در کارآزمایی بالینی واکسن‌های کشورهای دیگر مشارکت نکرد و واکسن مناسبی هم به دلیل تحریم و دلایل دیگر در اختیار ما قرار نگرفت. برای همین بحث ساخت واکسن از ابتدا بحث جدی بود.»

وی اعلام کرده است: «تاکنون ۲۱ نوع واکسن در فازهای مطالعاتی مختلف در کشور وجود دارد. بحث ورود واکسن خارجی در یکی، دو هفته و یک ماه اخیر شدت پیدا کرده و جمعیت بیشتری در حال دریافت واکسن هستند. این بدان معناست که کارآزمایی‌های بالینی ممکن است با چالش‌های اخلاقی روبرو شوند. همچنین مدیریت چنین کارآزمایی‌هایی سخت است.»

نجفی اظهار امیدواری کرده است بحثهای مطروحه، گایدلاینی در اختیار  قرار دهد تا دانسته شود در جلسه کمیته اخلاق در پژوهش به این چالش‌ها چگونه باید رسیدگی شود

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت در بیست و ششمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفته بود: «نباید دچار روزمرگی شویم و وقتی بار بیماری افزایش یافت تازه به فکر پژوهش بیفتیم!»

این سخن در حالی است که محققان می دانند یکی از مهمترین چالشهای تولید واکسن در فاز اخلاقی و مطالعات بالینی انسانی آن نمود می کند که هرچه ویروس، سرعت و قدرت بیشتری در انتقال بیابد و پیک آن به امواج بالاتری برسد – ایران هم اکنون در پیک پنجم به سر می برد- به دلیل شرایط اضطرار اپیدمی با چالشهای اخلاقی بیشتری در کارآزمایی های بالینی واکسن مواجه خواهیم بود چرا که اخلاقا باید همه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، واکسینه شوند مگر آن که از قبل تدابیری برای آن اندیشیده شده باشد که سازمان بهداشت جهانی، راهبرد «اتحاد جهانی» را پیش رو قرار داد و تاکید فراوان کرد که کشورها به تنهایی نمی توانند در تحقیقات منجر به نتیجه علیه کووید -۱۹ موفق شوند و کارآزمایی های بالینی از طریق اتحاد جهانی نتایج بسیار سریعتری به همراه دارد.

اکنون این پرسش جدی وجود دارد که «چرا احتمال قوی بروز مخاطرات و چالشهای اخلاقی در کارآزمایی های بالینی واکسن های داخلی در شرایط پیک کرونا» ، پیش بینی نشد؟ آیا پیش بینی این احتمال نمی توانست تغییری در روند بسیار قابل انتقاد واکسیناسیون در کشور  ایجاد کند؟

یادداشت: دیده بان علم ایران

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها