جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تصویر شگفت‌انگیز هابل از کهکشانی در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری زمین

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48017
سه شنبه، ۵ مرداد، ۱۴۰۰ | 21:11

تصویر شگفت‌انگیز هابل از کهکشانی در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری زمین

تلسکوپ هابل که به تازگی بعد از یک ماه تعمیرات به مدار فعالیت بازگشته، تصویری خیره‌کننده از کهکشانی غیرفعال در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین ثبت کرده است.

در این تصویر یک خوشه کهکشانی، یک کهکشان غیرفعال بزرگ و دورتر به نام MRG-M0138 را تحت تاثیر «همگرایی گرانشی» خود قرار داده است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که نیروی جاذبه یک جسم عظیم در کیهان، در اینجا یک خوشه کهکشانی، قبل از رسیدن نور به ناظر نور کهکشان پس‌زمینه را خم می‌کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، ستاره‌شناسان از همگرایی گرانشی و انحراف نوری حاصل از جاذبه کهکشانی برای رصد و تخمین جرم اجسام واقع در فواصل دور استفاده می‌کنند و با کمک آن می‌توانند ظاهر این کهکشان‌های دور را بزرگنمایی کنند و ببینند.

ناسا در این باره می‌گوید: «اخترشناسان می‌توانند از این روش به عنوان ذره‌بینی طبیعی استفاده کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد اجرامی مانند کهکشان‌های غیرفعال را از دور تحت نظر بگیرند.»

کهکشان‌های غیرفعال کهکشان‌هایی هستند که به دلیل تمام شدن انرژی هسته خود دیگر قادر به تولید ستاره جدید نیستند و نور کمتری نسبت به کهکشان‌های فعال از خود ساطع می‌کنند.

تماشای کهکشان‌هایی که در فاصله بسیار دور واقع شده‌اند با تلسکوپ‌های معمولی و فناوری‌های فعلی امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر هابل با یک تکنیک میان‌بُر، از کهکشان نزدیک‌تر استفاده می‌کند تا بتواند کهکشان اصلی را ببیند.

تصویر جدید با استفاده از هشت فیلتر مختلف مادون قرمز که در دو دوربین نجومی نصب شده در هابل نصب بوده گرفته شده است. این دو ابزار علمی به نام‌های طیف‌نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی (STIS) و دوربین پیشرفته تحقیقاتی (ACS)، توسط فضانوردان در مارس ۲۰۰۲ و مه ۲۰۰۹ در هابل کار گذاشته شده بودند.

ناسا این تصویر را حاصل «اوج توانایی‌های علمی هابل» خوانده است.

اخترشناسان برای ۳۱ سال است که از تلسکوپ هابل برای تصویربرداری از فضا استفاده می‌کنند. بروز عیب در این تلسکوپ در ژوئن ۲۰۲۱ باعث شده بود تا دانشمندان به از رده خارج کردن زودهنگام هابل فکر کنند، اما پس از یک ماه کار ناسا توانست مشکل پیش‌آمده را رفع کند.

این تلسکوپ قرار است به زودی با تلسکوپ جیمز وب جایگزین شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

منشأ کهکشان های مارپیچی، میدان های مغناطیسی چرخان هستند

موفقیت اخترفیزیکدانان ایرانی در توصیف دینامیک درونی ستاره های کهکشان DF44

مهر تایید اخترفیزیکدانان ایرانی و ایتالیایی بر نظریه «ماده تاریک»

کشف شگفت انگیز اخترفیزیکدان ایرانی دانشگاه نورث وسترن/ تولد ستاره‌ها در دهانه سیاه‌چاله‌های ستاره‌خوار!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها