سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت اولین خانه با استفاده از چاپگر سه بعدی در آلمان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48009
سه شنبه، ۵ مرداد، ۱۴۰۰ | 20:20

ساخت اولین خانه با استفاده از چاپگر سه بعدی در آلمان

از نخستین خانه ساخته‌شده به کمک چاپگرهای سه‌بعدی در بکوم در آلمان رونمایی شد. این خانه لایه به لایه از بتون “چاپ” شد. سازندگان این خانه می‌خواهند انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد کنند.

وایدمار کروته، معمار آلمانی با افتخار درب ورودی خانه ۱۶۰ متری را باز می‌کند. نگاه‌ها بلافاصله متوجه دیوار خانه می‌شود که با لایه‌های جداگانه بتون ساخته شدند.

کورته می‌گوید به عنوان یک برنامه‌ریز چاپگر بتونی، آزادی عمل بیشتری دارد و می‌تواند به بتون فرم بیشتری بدهد. به گفته او ساخت خانه‌های سه‌بعدی سریع انجام می‌گیرد و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، این معمار که سال‌ها روی ساخت خانه‌ها با چاپگرهای سه‌بعدی کار کرده می‌گوید، دیگر نیاز شدیدی به کارگر ماهر نیست و مشکل کمبود نیروی ماهر در صنعت ساختمان حل می‌شود.

خانه جدا و تک‌خانوادگی که کورته ساخته از همه نظر بی‌نظیر است. ساخت این گونه خانه‌ها به کمک چاپگر سه‌بعدی کلا تنها به ۱۰۰ ساعت زمان نیاز داشته یعنی فقط کمی بیشتر از چهار روز.

به گفته کورته قیمت ساخت خانه‌های سه‌بعدی در حال حاضر ۱۵ درصد بالاتر از ساخت خانه‌های معمولی است. اما این معمار چاپگر امیدوار است، حداکثر تا پنج سال دیگر ساخت خانه‌های سه‌بعدی مقرون به صرفه باشد و قیمت آن از ساخت خانه‌های معمولی ارزانتر.

در بدنه ساختمان سه‌بعدی که این معمار ساخته است، لایه به لایه بتون به صورت روی هم گذاشته شده و آن را در شومینه و حمام هم می‌توان مشاهده کرد.

چاپگر ظرف پنج دقیقه یک متر مربع دیوار می‌سازد و یا به عبارتی “چاپ می‌کند” و در مسیر برنامه‌ریزی شده خود حرکت می کند.

فایبان بروتز، از تیم سازندگان، می گوید: «هنگام چاپ با بتون ما به ماده‌ای نیاز داریم که به اندازه کافی پایدار و متسحکم باشد تا بتواند لایه‌های بعدی را نگه دارد و این ماده باید از نظر شیمیایی نیز فعال باقی بماند تا به مواد متصل شود.»

تیم سازنده خانه سه‌بعدی با استفاده از سرشلنگ بتون را در محلی که باید دیوارها ساخته شود، می‌ریزد و در جایی که درها یا پریزها نصب شوند شکاف ایجاد می‌کنند.

ویژگی منحصر به فرد خانه‌های سه‌بعدی در این است که مواد به‌کار برده شده را می‌توان دوباره برای “چاپ” استفاده کرد. خانه را ویران کرد و از نو ساخت و یا به قول معروف از نو چاپ کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایستگاه متروی جهاد، برنده جایزه طراحی و معماری «دزین» ۲۰۲۳ شد

معمار ایرانی، برنده جایزه بین‌المللی Plan سال ۲۰۲۳ شد

موفقیت معماران ایرانی در کسب مدال طلای مسابقات جهانی طراحی ایتالیا

رونمایی از پل فولادی چاپ سه‌بعدی در آمستردام

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها